• FemmeM

Gastric Bypass (GBP)

Hej på er!
    Jag har var hos en läkare på VC i måndags och han skulle skriva en remiss för samtal med kirurg angående GBP. Hur lång tid brukar det ta innan man får tid? Och vad kommer hända nu? 
    Läkaren som jag var hos var väldigt negativt inställd till operation i allmänhet, så jag kände inte för att fråga ut han eller ens prata så mkt med honom utan vänta på remissen bara men känner nu att man svävar lite i ovisshet, så skulle bli tacksam om någon ville svara även om ni självklart inte kan veta hur det blir för mig. Men hur lång tid det tog för er, vad ni fick gå igenom och så vidare?
    Ska läsa igenom tråden när jag får tid, måste ju gå och lägga mig snart.

Lite kort om mig iaf:
    Är 33 och har 4 barn (yngsta är 8 månader). Sedan sista föddes har jag gått upp 10kg vilket gör att vågen stannar på 108kg nu för tiden (är 169-170cm lång), BMI ligger väl mellan 37-38(?). Jag har social fobi vilket gör allt till en enda stor, svart cirkel. Desto tyngre jag blir, desto mindre vill jag visa mej ute. Blir svårt att röra sig och blir därför ännu tyngre=självkänslan sjunker ytterligare osv. Känns som det inte går att komma ur det här, därför har jag tagit modet till mig att söka hjälp. Hoppas jag kan få den här nystarten som jag verkligen behöver, både för mig och mina barns skull. Jag vill vara en bra mamma, känner inte som att jag är det nu. Orkar ingenting.

Ska som sagt läsa igenom tråden men ni får jättegärna ge mig tips och råd inför det här stora (om det nu blir någon operation, det vet jag ju inte än.

• FemmeM

Har kollat igenom före och efter bildtråden lite och är fruktansvärt impad över hur duktiga ni varit! Jättefina! {#emotions_dlg.flower}

• FemmeM

Tack, Liiii och JohannaLund, för svar! Ja, det var väl 2 väldigt skilda exempel, hehe. Allt emellan 2 månader och 1 år alltså :)
    Gäller väl bara att vänta och se för mig.
    Jag bor i Norrköping och jag vet att BMI-gränsen här är 35 och läkaren sa att vi precis börjat göra dessa operation här på vårt lasarett.

Går det fortare om man skickar in en egenremiss eller ska jag vänta innan jag gör det? Vad tycker ni?
    Och vad händer när man träffar kirurgen? Bestämmer han där och då om man blir beviljad?

• FemmeM

Halloj! Jag skrev här den 28 Januari då jag varit hos VC för remiss och det har gått undan. Den 27 Februari ska jag på informationsmöte. Någon som vill berätta lite vad som händer där?

• FemmeM
    Anna Hbg skrev 2014-02-17 23:35:20 följande:
    FemmeM: Grattis först av allt :) På mitt första infomöte fick vi fylla i hälsodeklarationer, vi vägdes och mättes samt fick information av kirurg och dietist. Efter detta träffade vi, individuellt, kirurgen för en bedömning om vi blev godkända eller ej. Pratade bara lite om det vi skrivit i hälsodeklarationen, om man var medveten om riskerna operationen innebär, vad man tidigare försökt göra för att gå ner i vikt, hur myckrt man var tvungen att gå ner inför en ev op osv. Klämde även lite på magen och kollade på ärret efter mitt ks. Mycket mer än så var det inte :) Lycka till och om du har några fler frågor är det bara att ställa dem :)
    Tack för svar! :) 
    På torsdag gäller det!
    Vad hade du för BMI? Och fick man reda direkt på om man blev beviljad? Och hur lång tid tog det mellan detta möte och operation? Var du tvungen att göra några andra test innan?
    Min mamma var ju tvungen att göra sömnapne-test (heter det så?) och kolla njurar.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)