• Liiii

Gastric Bypass (GBP)

Hej :) får jag vara med här?

Jag har blev uppstatt på väntelistan få operation igår :D Läkaren sa att det är 9-12 månaders väntan på operation här och nämnde bara lite snabbt vårdgarantin och jag var såklart så dum och inte frågade närmare vad det innebar :S

Någon som vet vad den innebär/använt sig av vårdgarantin för att få operation?

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    MiaIa 90 skrev 2012-09-09 12:35:17 följande:
    Hej har precis lika många frågor som du och hoppas jag kan få svar på dom när jag väl kommer vidare med min remiss om den nu blir skickad men tror att de inte ska vara några problem med den men rädd är jag:/:

Hur ska man igentligen skicka en remiss? Vad måste stå med?

Hade du redan skickat in remiss?

Kram

Jag gick till läkaren på vc som skickade en remiss. Sen fick jag en tid till ett gruppmöte där de pratar lite om operationen var på det mötet i januari, efter mötet så skulle man bli kallad till kirurgen och det är på det mötet som de beslutar om man blir uppsatt på väntelistan. Jag var på mitt möte med kirurgen i slutet på maj och pga min allergi så fick jag gå hos en dietsist i 3 månader (för att lösa matfrågan pga min svåra matallergi) och i slutet av augusti hade jag en telefontid med läkaren så då satte upp mig på op listan. Det är 9-12 månaders väntan på op här :( Så nu går jag bara och väntar på och få en operations tid......
  • Liiii
    MiaIa 90 skrev 2012-09-10 14:33:30 följande:
    Oj vad jobbigt att de skulle vara så lång vänte tid ju. 
    Har du bara kontakt med ett sjukhus?
    Min mamma som gjorde sin op för två år sedan stod på 3sjukhus tror jag men fick sen sofia hemmet i stockhom och från hennes remiss till op fick hon vänta -9månader.
    Här uppe vet jag inte hur länge man behöver vänta men jag hoppas på att behöva vänta ca 6-9månader.
    Men skönt sen att du kommer få op:).
    Jag tror inte de är några problem att jag inte kommer få en jag har så pass övervikt och bmi på 51.
    Kram

Jag ringde och frågade om det här med vårdgarantin, och de sa att de har sammarbete med sthlm, st görans tror jag det var. Då får man en läkartid dit inom 3 månader och läkaren där kan tydligen neka till att operera och då blir man tillbaka flyttad från början i kön här igen där jag står.

Så jag bestämde mig för att avvakta och vänta ut kön här. Hoppas på lite tur att få op mig snart. Har vänner här som de oxå sagt de får vänta upp mot 12 månader men de fick sin operation redan innan 6 månader. Så jag håller tummarna :)
    Kram
  • Liiii
    Dixabilly skrev 2012-09-15 17:28:16 följande:
    Hur lång tid tar det egentligen mellan första läkarbesöket tills själva operationen?
    Jag bor i södermanland och jag blev uppsatt i operations kön den 30/8 när jag träffade läkaren,  här får man vänta 9-12 månader till operation....
  • Liiii

Någon här som gjort sin operation på St görans sjukhus i sthlm? Är de bra, fördelar, nackdelar?

• Liiii
    bambaloni skrev 2012-09-21 12:48:12 följande:
    Jag har varit på infomöte på st Görans om operation, och tyckte att det verkade jättebra där iaf. Nu väntar jag på att bli kallad till läkaren. Men dem verkade riktigt bra där enligt infomötet iaf. :)
    Jag har åropat vårdgaratin idag så de skulle skicka mitt ärende till St Görans. Hoppas att det går fort :) Vad är det för info möte? Måste jag gå på sånt när jag redan står i op kön tro?
  • Liiii
    ad astra skrev 2012-09-22 01:49:31 följande:
    Hej igen Liiii jag har fått remiss skicat till kirurgen nyligen och bor också i södermanland och funderar lite hur du gjorde för att få det? vart du ringde mm. och hur lång tid det tod för dig att träffa kirurgen från att remissen var skickad?? du får gärna svara här eller privat om du vill. Har ju många frågor nu
    Jag var på min vc den 25 januari och remissen skickades då. Blev kallad på info möte i mitten av april, coh träffade kirurgen i slutet på maj. Fick träffa en dietsist under sommaren pga mina matallergier och hade telefon kontakt med kirurgen igen den 30 augusti och blev uppstat på vätelista till operation då. Väntetiden här är 9-12 månader, så jag beslutade mig i fredags att åropa vårdgarantin och då skickar de iväg remiss om operation till St Görans i Sthlm. Vart i sörmland bor du? Jag bor i Nyköping. Du får svara privat om du vill :)
  • Liiii
    ad astra skrev 2012-09-23 01:03:03 följande:
    Jag fick remiss skickat den 13/09 så är precis i början av vägen Jag kommer att försöka skynda på det hela så gott det går då jag har en liten dotter och jag inbillar mig lite att återhämtningen kommer att bli svårare ju äldre och mer aktiv min lilla vilde här hemma blir. Jag bor i Esklistuna.
    Jag håller tummarna för att det går fort för dig :)
  • Liiii

Jag åberopade vårdgaratin den 21 sep och idag fick jag en bekräftelse att min remiss för op är skickad till S:t Görans i sthlm. Så nu är det bara och vänta på och få en kallelse dit, hoppas det blir snart :)

• Liiii

Efter att ha åberopat vårdgarantin så har mitt sjukhus har äntligen skickat i väg remissen om min op till S.t görans. Fick idag brev från S:t görans och ska infinna mig på ett info möte den 5 nov. Undrar vad de pratar om då då jag redan har gått igenom info möte och allt här i stan innan jag blev godkänd för op.

Någon här som blivit opad på S.T Görans?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)