• BHJE

Gastric Bypass (GBP)

Hej!

Haft funderingar på en gbp i många år men inte haft stöd eller backning samt att jag inte nått kriterierna på bmi 40. En graviditet emellan och fortsatt kämpande med vikt och mående.

Nu när jag hörde att man sänkt från bmi 40 till bmi 35 här i skåne så tog tankarna fart på nytt. Arbetskamrater, fd arbetskamrater och några vänner/bekanta med lägre bmi än mitt (36,6) har gjort op och fått beviljat via landstinget. Har tvekat på att ta kontakt med vc i dryga halvåret men i förra veckan så ringde jag bara. Har tid om 14 dar och är redan grymt nervös!

Vet att man skickar remissen till Landskrona men kan man, redan på vc, be den läkaren sända remiss till tex Lund o Aleris? De jag pratat med har op:at sig där och det känns tryggt samt är nära hemma. Nu är jag pessimisst och räknar inte med godkännande men ändå..

...skåning...
  • BHJE
    Kashmir89 skrev 2015-01-26 13:26:42 följande:

Jag sitter lite i samma båt som dig.. Min remiss är skickad till alertis Lund men op kommer göras i Kristianstad.. Om det blir en op.. Mitt BMI är 41 så hoppas verkligen på op.. Väntar nu på att få en kallelse från dem så att hjulet kan rulla vidare

Längesen din remiss skickades? 
    ...skåning...
  • BHJE
    AmandaJahren skrev 2015-01-31 21:47:28 följande:

Hej! ska på informationsmöte på måndag, obesitas lund eller nåt sånt tror jag, hur lång tid tar det ungefär efter "mötet" till själva operationen? finns det liksom nån tid på ett ungefär? skickade remissen i december, och nån som vet hur det är efter? hur länge är man kvar på sjukhuset? när kan man återgå till vardagen? :) ska man försöka "banta" nu efter mötet eller räknas de försöken man gjort de senaste 3 åren? tacksam för svar

Skicka iväg ett mail till kliniken, de svarar på dina frågor så gott de kan :)
    ...skåning...
  • BHJE
    Nuta skrev 2015-03-01 10:12:55 följande:

Hej på er! Jag har funderat på att skicka in en såkallad egenremiss då min husläkare är emot det hela. har bmi över 40 och bor i skåne. Någon som vet hur man gör? Vilka punkter som ska vara med och vart man ska skicka den?

Tacksam för hjälp!

Man tar inte längre emot egenremisser utan de går direkt tillbaka till avsändaren. Och sen vad gäller din husläkare så behöver du ju inte gå till hen utan kan välja att gå till en privat och där få hjälp.
    Lycka till.
    ...skåning...
  • BHJE

Själv är jag SÅ glad för idag kom posten med ett OK för vidare utredning om OP :D Var hos min husläkare 6/2 och kommer att kallas inom snar framtid till Aleris i Lund som jag valde då Landskrona inte kan hålla vårdgarantin *lycklig* Vågar inte hoppas man man kan ju inte låta bli riktigt...haha

...skåning...
  • BHJE
    Nuta skrev 2015-03-05 21:20:25 följande:

BHJE tusen tack för info!! Uppskattas verkligen! Har ringt och bokat ett nytt möte med en annan läkare :) hoppas nu på det bästa! Är himla nervös! Vad kommer dom säga.. Vad ska jag säga.. Är som ett litet barn här hemma ;)

När jag var på mitt så var det vägning + att man kollade min längd. Sen hos läkaren fick man berätta varför man ville skriva skicka en remiss och vad man tidigare gjort för att gå ner i vikt. Hur länge man varit överviktig (minimum är 5 år med bmi över 35 här i skåne) och lite om hur man mår. Sen togs det lite blod som sändes iväg för test där man kollade ämnesomsättning, levern o en hel del annat med. Provsvar kom sen hem i brevlådan.

Vad skönt att du fått en tid hos annan läkare, hoppas det går vägen :)
    ...skåning...
  • BHJE
    ErnstHugo skrev 2015-03-06 17:43:05 följande:

Varför vill så många göra GBP när det finna alternativ utan de hemska biverkningarna?

Varför cirkulerar du o skriver i en tråd som du inte har nått intresse av? Folk väljer att inte svara dig för du tillför inget positivt så tycker du ska lämna gruppen och leta dig vidare. Att göra en OP är inget som bestäms i en handvändning och jag tror nog fler än jag läst på om allt som finns att läsa om hjälpen som finns och har man sen fattat sitt beslut, vem är då du att komma som gubben ur lådan?!
    ...skåning...
  • BHJE
    ErnstHugo skrev 2015-03-07 17:40:08 följande:
    Cirkulerar vet jag inte men jag är definitivt intresserad av ämnet och har skrivit 2 inlägg då det är en öppen tråd.

Hur vet du vilka personliga erfarenheter jag har kringa GBP eller alternativen?

Eftersom du har läst på så noga så kanske du kan redogöra för varför GBP är att föredra framför ett reversibelt ingrepp (som ex ASPIRE) ?

Känns lite obehagligt att du försöker diktera vem som får skriva i tråden eller inte.
    Återigen, jag tror inte att här är någon som valt att göra denna OP utan att läsa på och väga för- och nackdelar samt att man funderat väl länge på att göra den. Ditt inlägg var ju inte direkt nyfiket positivt utan gav vibbar av alla andra som florerar i trådarna och spyr galla över och ifrågasätter folks val. My bad om du inte tillhör dem men det är vibben man fick och får. Här är ingen som dikterar något men OM man nu förr är inne på Aspire, varför då inte välja att söka sig till trådar om just det istället för att fråga runt i en tråd där folk redan har bestämt sig efter alla sina funderingar...
    ...skåning...
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)