• jjmh

Gastric Bypass (GBP)

Jag har precis fått en remiss för gastric bypass skickad till kirurgen. Jag undrar ungefär hit lång tid en utredning tar? Jag bor i Västmanland så utredningen kommer att ske på akademiska i Uppsala. Är set någon som vet hur många möten det ungefär är? Jag hoppas att det inte ska behöva ta 3 månader mellan varje möte. Hur lång tid tog det från att er remiss blev inskickad och sen blev kallad till första mötet? Och hur lång tid tog hela processen? Många frågor och är tacksam för svar! :)

• jjmh

Skönt om de håller vårdgarantin! Hörde just att hela processen tar ungefär 12-18 månader på akademiska. Det var ungefär som jag väntade mig! :) Lycka till!

• jjmh

JessicaF, Hur går det för dig? Har det hänt nåt? Jag har inte hört nåt alls från akademiska men det är väl bara att räkna med att det dröjer. Jag känner ju som dig att man vill att det ska hända nåt! Jag har ju precis som du täntkt på det här i flera år, det var ju inget jag kom på igår direkt! Vi kanske kan följas åt, vi ska ju båda till Akademiska! :)

• jjmh

JessicaF: Jag har inte ringt något alls än, men om du tror det hjälper att tjata lite ska jag nog också börja! ;) Jag känner precis som du... Har försökt gå ner i vikt i hela mitt vuxna liv och även lyckats ibland men det har alltid slutat med att jag hårt upp allt och lite till igen. Nu efter två graviditer väger jag mer än någonsin och känner att jag inte klarar av det på egen hand. Klarade jag inte av det innan jag hade barn så lär jag ju knappast av det nu med två småbarn. Jag är så trött på att vara överviktig och det sliter framförallt psykiskt på mig!

• jjmh

Lucy Cat: Oj vad snabbt det gick för dig! Är det så olika mellan landsting? Ingen lång utredning med flera möten osv? Vad jag har förstått så tar det 12-18 månader här i Västmanland och då sker utredningen i Uppsala, med minst 3-4 möten. Jag väntar nu på remissbekräftelsen, bör man ringa och åberopa vårdgarantin så fort man får den? Och vart ringer man? Hoppas att du orkar svara och hoppas du är nöjd med operationen?!

• jjmh

Lucy Cat: Vad kul att det funkar bra för dig, grattis! :) Tydligen är det inte samma system här... Man kan åberopa vårdgarantin när utredningen är klar, men själva utredningen kan visst ta i princip hur lång tid som helst! :( Men man får komma på första informationsmötet inom 3 månader, det är visst det enda som räknas! Sen är Det tre möten till som jag förstår de som innan utredningen är klar, men mellan dem är det inga tidsgränser. Så det är väl lika bra att räkna med 1 1/2 års väntan. Behövde inte du genomgå så lång utredning?

• jjmh

JessicaF: Vad duktig du är som ligger i och tjatar så... Tydligen verkar det funka också! :) Jag har ju inte ens fått någon remiss bekräftelse än, men när jag fått den får jag väl också börja ringa! Hur lång tid tog det innan de godkände din remiss från att du remissbekräftelsen? Hur var informationsmötet? Det känns som jag går i dina fotspår, så hoppas det är okej att jag frågar dig en del! :) Jag har förstått att Akademiska har så lång utredningstid för att de vill ta itu med ätmönster och ätstörningar innan operationen så att den blir lyckad. Och det är så klart jättebra... Men det känns ändå frustrerande att vänta när man väl har tagit tag i det! :)

• jjmh

Jag undrar hur det var för er som är opererade med håravfall? Jag opererades för 3 månader sen och jag tappar massor med hår och har gjort det under en månads tid nu... Är rädd för att jag snart kommer vara flintis!!! Har ni tappat mycket hår och hur länge gjorde ni det? Kan det vara så att man kanske behöver reglera vitaminerna eller är det bara på grund av omställningen för kroppen? Tacksam för svar!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)