• Perpen

Gastric Bypass (GBP)

Spännande att läsa om alla. Är väldigt överviktig och får lätt ont i rygg och leder. Blir så ledsen av det då jag egentligen tycker det är roligt att röra på mig och hålla på med sporter och sånt men kroppen orkar inte. Har själv funderat på att göra op under flera år och har flera bekanta som gjort op och talat gott om det.

Efter allt velande så kontaktade jag slutligen en vårdcentral i halmstad. Efter samtalet ville dock inte läkaren skicka någon remiss utan hon ville göra en utredning först och sen eventuellt skicka remissen. Någon här som varit med om liknande? 

• Perpen

Hej allihopa. Jag har äntligen lyckats få min läkare att skicka en remiss om gbp op. Först ville de göra en utredning för att utsluta pcos så nu är det gjort. Men alla jag träffar på och diskuterar med kritiserar min ålder och tror att jag inte kommer få göra en operation för att jag är för ung, känns lite jobbigt :( har varit överviktig i princip hela livet med undantag för något enstaka år i tonåren. Är det någon här inne som varit med om liknande? Någon som vet om det är olika vid olika landsting? För jag vet en tjej som opererade sig för två månader sen och hon är tre år yngre än mig. Tycker för övrigt den här tråden är riktigt bra. Har läst den ett tag men skriver i princip aldrig men ska bli ändring på det :)

• Perpen
    Maddisen80 skrev 2012-02-21 12:58:30 följande:
    Hur gammal är du då? Jag tycker att alla borde få göra en magsäckop oavsett ålder
    Ja jag tycker också det. Under förutsättningen att man verkligen försökt innan och inte bara gör det för att man är lat och inte orkar försöka själv. Jag fyller 24 om två månader. Vet nu om flera som opat eller ska göra op som är yngre än mig, men de har gjort det i ett annat län. Tkr bara det känns jobbigt när de kritiserar hela tiden och har därför börjat undra över om det är olika vid olika landsting. Kan förresten tillägga att jag bor i Halmstad men att de nu skulle skicka ärendet vidare till någon klinik i Varberg. 
  • Perpen

Ringde till Aleris i skåne idag för att höra om de fått min remiss. Den gick fram förra veckan och tjejen som jag pratade med trodde att jag skulle få en första kallelse i början på april.  Någon annan som ska dit eller har erfarenhet av Aleris? :)

• Perpen
    workmonday skrev 2012-03-22 15:44:55 följande:
    Jag blev godkänd!!!! :D
    Grattis vad härligt. :)

Jag fick hem min kallelse idag. Ska till Lund den 13e april för infomöte och möte med kirurg osv. Någon mer som ska dit?  :)
  • Perpen
    jeanettie skrev 2012-03-28 22:29:30 följande:
    Idag kom brevet från Danderyd och jag fick op tid den 25/4!! Så nu är det MASSOR att planera och tänka på! Ska sluta röka imorgon, håll tummarna för mig haha!
    Åh vad roligt, grattis till optiden.
    Och rökningen kommer säkert också gå bra, du har ju en väldigt bra "morot" :)
  • Perpen
    Smitha skrev 2012-04-03 08:47:32 följande:
    Jag vet inte om dom brukar det, men här i västmanland måste man ha lremiss från läkare. Suck, blir så irriterad: en käpp i hjulet! Fick en läkartid om 2 veckor.
    Men att du måste gå via en läkare sätter väl inte käppar i hjulet? Det kanske  tar någon vecka längre men om det ökar dina chanser att bli godkänd så är det väl ändå värt det? Jag gick direkt via vårdcentral just för att vara säker på att bli tagen på allvar direkt. Visst är det drygt att vänta men i slutändan så är det väl förhoppningsvis värt det. :) 
  • Perpen
    mamma74 skrev 2012-04-03 20:16:20 följande:
    Vet inte 1 liter kanske
    Oj vad lite. När jag gick på camebridgekuren och körde hel kur så skulle jag dricka runt 3 liter vatten om dagen och helst ännu mer de dagarna det var varmt. 
  • Perpen
    Wictor090719 skrev 2012-04-08 22:32:51 följande:
    När jag pratat runt med olika sjukhus så har jag fått höra att jag borde äta upp mig för att få op "gratis" annars får jag bekosta den själv..:(
    Men vad sjukt att de säger så. :S Låter oseriöst. Man ska väl aldrig försöka äta upp sig och gå upp mer i vikt om man redan är överviktig. Det är som att uppmuntra risken för sjukdomar. Tänk om någon lade på sig mer vikt p.g.a ett sådant råd och sedan fick diabetes på kuppen. Vansinne. :S 
  • Perpen
    trollunge80 skrev 2012-04-10 18:40:35 följande:
    hej har ett bmi på 37 vilket ja tror inte räcker för att få op har gått på lchf, prova med lite cambridge även gått på dietist kost lätt produkter. Har varit i stort sätt överviktig hela mitt vuxna liv fått 4underbara barn ska inte ha några mer å har besluta gå ner men kan inte detta själv som alla säger att kan ja kan du så är de inte . Har kontakt med psyk för ja lider av adhd men får som svar att har ja med psyk göra kan ja glömma op säger folk ,Men hur kan folk tro att man mår bra av att va överviktig psykiskt vet många  här i Malå som fått op men varför inte jag .Har inte råd å kan inte ta lån för att bekosta op själv heller Jag vill må bra kanske leva ett lättare liv slippa bära på en massa vikt har med diskbråck på två ställen i ryggen min önskan är bara få en op å att jag får de godkänt av landstinget kunna hopa leka med ungarna som andra föräldrar kan de inte i dag för ryggen sen övervikt som sätter stopp  Frågan är hur skriver man en egen remiss är de ett eget brev eller hur skriv man typ skulle vilja ha råd har svårt för mig att formulera så de låter bra .Så less på leva så här vill må bra få känna mig fin snygg har så jävla dålig självkänsla . Hoppas någon kan svara på mina frågor
    Om du läser lite längre bak i tråden så tror jag att du kommer hitta tips på hur en egen remiss ser ut. Det är flera som har diskuterat det för inte så länge sedan. :)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)