• Perpen

Gastric Bypass (GBP)

bambaloni skrev 2012-06-14 12:36:58 följande:
    Hej alla! 
    en liten fråga då jag ringde vårdcentralen idag och ville boka tid för diskussion om gbpoperation så sa hon att jag var så ung, så risken finns att jag inte blev "godkänd".  Är 21 år för "ungt" för att göra en gbp? visste inte att viljan att göra en operation och må bättre (då man testat allt ) har en ålder. Har ju faktiskt ett bmi på 41, och ont i leder och rygg. 
    När jag kontaktade vårdcentralen så kritiserade de min ålder också och då var jag ändå 23 när jag tog kontakt med dem.  Det finns flera som är i din ålder eller t.o.m. yngre som fått göra operationen. Åldern kvittar bara man verkligen försökt gå ner innan. Stå på dig! :)
  • Perpen
    Clazzicy skrev 2012-06-19 13:37:48 följande:
    Gravid och dödstrött varje dag! Hmm bara det inte blir värre än så här så ska jag nog klara av hela sommaren och hösten utan att klaga på något annat! Men jag har nu snart varit opad i 1 år så jag förstår att detta blir en omställning till för kroppen! Någon mer som väntat smått efter op och har barn sen innan op! Märker ni skillnad nu mot då?
    Jag har inte barn sen innan men fick nyligen veta att jag är gravid, kruxet är att jag opererades den 25e april i år och blev gravid redan innan operationen. Började på överjävligt dåligt 2-3 veckor efter operationen och har gjort det hela tiden sedan dess, men nu fick jag äntligen veta varför. 
    Det finns för övrigt en tråd som diskuterar just gastric bypass och graviditet ifall nu är intresserad. :)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m50928487.html 
  • Perpen
    bambaloni skrev 2012-06-28 08:53:34 följande:
    Nej vad ledsen jag blir!!! Har ett bmi på 41, men blev ändå inte godkänd för att jag är så ung (21 år). Usch va ledsen jag blev, vad ska jag göra nu? Allt känns totalt hopplöst nu.
    Blev remissen nekad eller vägrade vårdcentralen att skicka den? :S
  • Perpen
    SsaraL skrev 2012-07-02 17:04:09 följande:
    Åberopar vårdgarantin. Hur gör man det? Jag vill ju blir opererad i kristinstad (där jag är skickad nu) - det flyttad inte om man åberopar va?
    Sen en annan sak (om du vet) hur går det till när man ska på bedömning? Ska jag ta blodprov eller liknande då? Får man reda på om man får op direkt då?
    Jag opererades i Kristianstad men var på gruppinfo och bedömning i Lund. Där var det vägning och mätning och de ville ta lite blod också men det gick inte på mig så jag fick göra det dagen innan jag skulle opereras i stället. När jag blev godkänd så bokade vi en operationstid så jag fick veta direkt när operationen skulle ske. 
  • Perpen
    SsaraL skrev 2012-07-02 22:27:29 följande:
    Du fick alltså veta under gruppinfon när du skulle opereras? Hur lång tid tog det från remissen var skickad? Ringde du kstad och frågade om de fått den?
    Min remiss skickades till mottagningen som Aleris har i Lund. Jag minns inte exakt hur lång tid det tog men har för mig att jag ringde till dem efter två veckor eller något för att höra så att de fått remissen, det var i början på april och de hade då fått remissen och sa att jag skulle få en tid i slutet på april, Men sen så fick jag tid för gruppinfo redan den 13e april och efter det mötet så hade jag turen att få optid redan den 25e april. Men jag hade kunnat få en senare tid också om jag velat det. 
  • Perpen
    SsaraL skrev 2012-07-03 12:37:37 följande:
    Herregud, rena drömmen!

Är det under gruppinfon man träffar dietist osv?
    Ja man träffar "alla" under en och samma dag. När jag var där så fick jag först träffa sjuksköterskan. Sen var det bara att invänta alla andra och när alla var där var det dags för gruppinfo. Då fick vi information av kirurg, dietist och sjuksköterska. Efter det var det lite mer väntan och sen ropades vi upp en och en för att få träffa en kirurg enskilt för samtal och det var då man fick veta om man var godkänd eller inte. Var man godkänd så fick man sedan träffa sjuksköterskan igen för att boka optid. Riktigt smidigt var det. :)
  • Perpen

Har inte skrivit här på ganska länge. men jag har en fråga jag bara måste ställa. Hur har ni det med hicka efter operationen? Jag opererades 25/4 i år och den senaste tiden (typ senaste månaden i alla fall, om kanske inte ännu längre t.o.m) så hickar jag väldigt ofta. Jag hickar lätt 10-15 omgångar varje dag.Förvånad  Är det något som är kopplat till operationen eller är det något annat som gör att jag hickar så himla mycket? Kan tillägga att jag även är gravid men jag tror inte det har något med det att göra.

• Perpen

Kanske ska tillägga också att hickan inte är kopplat till något särskilt. Ibland kan jag få hicka efter att jag ätit eller druckigt. Ibland bara för att jag reser mig upp och ibland kommer den utan att jag gör något alls. Kanske bara sitter framför teven eller nåt och ändå sätter den igång. 

• Perpen
    lindaothomas skrev 2012-08-01 07:41:12 följande:
    När efter gbp blev ni gravida...?
    ni som blivit de? intressant att höra :)

hoppas allt e bra med alla! tittar in här ibland o kollar ..

opad 22/5 -12   har nu gått ner 28 kg :)
    Jag råkade bli gravid innan operationen. Förvånad Vi upptäckte inte graviditeten förrän 2½ månad senare för att jag hade mått så himla dåligt en längre tid. Trodde först att mitt illamående var kopplat till operationen men ack så fel jag hade.  
  • Perpen
    Skit i det du skrev 2012-08-02 12:15:38 följande:
    Opade de dig som gravid?
    Vanligtvis opereras ju inte gravida men det är ju svårt att undvika när ingen visste om det. Inte ens jag själv visste ju att jag var gravid och det var nog så tidigt i graviditeten så det var inget de kunde se när de gjorde operationen heller. Upptäckte som sagt inte graviditeten förrän 2-2½ månad efter operationen.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)