Inlägg från: MiaIa 90 |Visa alla inlägg
  • MiaIa 90

Gastric Bypass (GBP)

Hej på er!
    Är rätt ledsen och nere nu på eftermiddagen:(.
    Var nu idag hos gyn och fick reda på att jag har PCO.

Jag väger 138kg till mina 164cm lång som jag är.
    Har bmi på 49,9:/.

Jag bor i häsingland (Söderhamn)och är orolig att jag inte kommer få en op betald vad tror ni?

Han tyckte jag skulle kolla upp och kanske göra en op men är lite rädd,jag vet ungefär hur den går till min mamma gjorde en för två år sedan.

Men jag är livrädd för att sövas och att ha ont.
    Sen de att man inte får dricka vatten till maten eller för mycket och jag älskar vatten brukar dricka mellan 2-3liter per dag,kommer jag fortfarande kunna göra de om jag har gjort en op tror ni? 

Hur har de gått för er innan och efter op?

Kram 

• MiaIa 90
    Selma1966 skrev 2012-09-04 18:36:33 följande:
    Miala90: med den BMI:n och diagnosen skulle det vara konstigt om du inte fick operationen. Själv fick jag betala min, så vill man går det ju ändå att lösa.

Ont har man bara första veckan oftast. Jag såg det mer som obekvämt och besvärligt än som riktig värk. Hittade liksom ingen skön ställning att sova i första dagarna. Men jag hade inte ONT.

Vatten kan man, och måste givetvis, dricka. Däremot dricker man inte till maten, eller direkt efteråt, utan snarare innan man äter. Detta för att inte skölja maten genom magsäcken för snabbt. Då kan man dels dumpa och må dåligt men man blir även hungrig igen snabbt då vilket liksom förstör hela effekten. Kolsyrat kan bli svårt att dricka - särskilt att klunka mycket. Men många kan ändå dricka det efter ett tag. Jag kan svepa ett halvt glas nu, pausa och dricka resten. Kolsyrat tar jag bara några klunkar av åt gången.
    Då ska jag inte oroa mig för mycket.För har inte alls mycket pengar för att kunna stå för en själv.
    Vad kostar de igentligen och betala själv?

Hoppas de inte gör för ont på mig bara och att jag inte får svårt att sova fast jag kanske får sova på rygg först brukar sova på mage.

Sedan är de väll 1vecka med slätsoppa och så sedan efter första med lita barn mats burkar eller?

Jag hoppas jag kommer våga göra op men får se vad läkaren säger måste skicka in papper först eller hur gör man för att få bollen att rulla?

Då vet jag då får man försöka hålla sig i från att dricka vatten till maten eller direkt innan och efter.
    Vatten kan man ju dricka i mellan. Man ska ju få i sig mellan 2,5-3liter dagligen och om jag dricker lite redan nu så mår jag dåligt och känner av de:/:

Tack för att du svarade:).
    Kram

• MiaIa 90
    sanmal skrev 2012-09-04 19:33:10 följande:
    Miala90; jag har gjort op för 2 veckor sedan. Jag har PCOS.

Jag tror inte du behöver oroa dig över att inte få open! :)
    Jag hade inget ont, snarare som någon ovan oxå skrev, mer som lite träningsvärk och lite obehag för att magen kändes lite "i vägen".

Lycka till! :)
    Hoppas de kommer gå jätte bra för dig:).
    Sprutar dom inte in luft i magen för att se och därför de kan vara obehagligt kanske?
    Var gjorde du din operation?
    Hur är de man ska äta efter?
    Kram 
  • MiaIa 90
    sanmal skrev 2012-09-04 21:17:44 följande:
    Miala90; tack! :) jo, de använder gas för att blåsa upp magen så de ser ordentligt. Jag såg höggravid ut ett par dagar efter, det kan nog ha varit det som kändes obehagligt :) man kan få ont i axlarna av gasen oxå, men jag hade inga större besvär av det :)
    Jag opererades på sophiahemmet i stockholm, det var väldigt bra där! :)
    Jag fick order om att första veckan äta flytande och sedan puré i ca 2 veckor och sen sakta gå över i "vanlig" mat. Och dricka vatten emellan naturligtvis! :)
    Jo min mamma såg också gravid ut efter hennes op hihi.
    Obehagligt att man kan få ont i axlarna av gasen,har ont i axlarna endå varje dag:/.

På sofiahemmet var min mamma också var jätte bra där,men kan nog inte få op där för mitt landsting har nog inte kontakt med dom.
    Jag bor i söderhamn,vet inte var närmaste sjukhus är här uppe.
    Men då går de ju rätt bra ju om man går över så mjukt och att man ska vänja sig att få i sig mat igen.
    Kram

• MiaIa 90
    sanmal skrev 2012-09-04 22:21:09 följande:
    Miala90; där ser man! :) ja, jag tror det går bra om man är försiktig. Men samtidigt får man inte vara rädd för att prova saker. Jag har märkt att jag reagerar lite på mat som är fet, men det är ändå inte så att det blir olidligt utan det blir mer liv i magen än vanligt bara ;)

Minafinastebarn; vet inte riktigt, den äldsta jag vet som gjort en operation var 63 när hon gjorde sin :) men som sagt, jag vet ingen exakt övre åldersgräns.
    Jo vist måste man testa sig fram annars vet man inte vad som går att äta eller ej.
    Jag ska prata med min mamma i morgon och försöka få tag på en läkare. 
  • MiaIa 90
    Skit i det du skrev 2012-09-04 23:40:02 följande:
    Dryck till maten var inga problem egentligen för mig att vänja mig av med. Jag kan uppleva at salivproduktionen blivit mycket bättre och att ingen vätska behövs.
    Äter man något torrt som typ knäcke så kan man ha grönsaker till som är vätska.
    Till maten om den är stark kan man göra en yoghurtsås =)

Efter min op kan jag inte alls dricka vatten. Vet inte hur mkt jag dricker men det ligger på en jämn nivå och min kropp mår bra av den mängden, dock är det inga 2 liter.

En del kan inte klunka dryck efter open, det kan jag lyckligtvis men det tog ett tag att vänja sig i början då det först kändes som någon kört ner en trädgårdsslang i halsen på mig, den känslan höll i sig ganska länge.
    Jag hoppas jag kommer kunna dricka vatten rätt ofta får lätt ont i huvudet om jag dricker för lite och sedan älskar vatten de enda jag dricker.
    Man får ju se vad man klarar av och vad man inte klarar av att äta eller dricka.

Fy den slangen kan inte vara rolig att veta att man haft i halsen:/.

• MiaIa 90
    Skit i det du skrev 2012-09-05 00:14:49 följande:
    Ja nu är det ju inte en verklig trädgårdsslang de kör ner men jag inbillade mig det *s*

Blir det så att man inte kan dricka vatten efter open så finns det ju alternativ. Dock lite bökigare då man alltid måste ha med sig egen dryck ut men man vänjer sig =)

Jag gjorde så att jag testade maten ett par gånger innan jag åt den ute. Detta då jag dumpade väldigt illa första året på i stort sett allt, och från ena dagen till andra kunde det ändras.
    Jag har fortfarande "safe-mat" och när jag äter ute är jag extra försiktig.

Jag lämnar inte hemmet utan en påse med dubbelmackor av formfranska med ost på *s*
    Ne men en rätt tjock slang är de nog,men de är ju för ens egna bästa att man ska få luft i sig.
    Åhh dumtning måste varit jobbigt att ha fått så pass ofta,vet när min mamma fick de och hon kunde inte göra annt en att bara vila. 
    Bra att du har lite koll på vad du kan äta och inte äta ju.
    Man känner ju endå sin egna kropp bäst.

• MiaIa 90
    minafinastebarn skrev 2012-09-05 13:42:15 följande:
    Dag 3 på flytet...

Dag 1 funka bra under dagen men på em/kväll trodde jag att jag skulle svälta. Kurr i magen o surare än vanligt, åkte dit på en macka !!! Demon GRRR

Dag 2 igår funka mkt bättre. Inget fusk!!!! La mig till sängs mkt stolt :)

Dag 3.. idag.. har det än så länge funkat bra.

Har så svårt med vattnet!!! Har alltid kunnat dricka mängder OM jag är törstig. Men nu, dricka bara för att få i sig rätta mängden vätska, då får jag nästan spy..

Vågen visa -1,5kg... men det är ju enbart vätska måste va.       
    Jätte bra kämpat:). Va stålt över dig själv vännen.
    Kämpa på de är jobbigt med pulver själv testat de några gånger senast nu gått ner 8kg på en vecka.
    Undra hur mycket jag kommer gå ner om jag ska göra en op när man ska köra pulver då innan.
  • MiaIa 90
    SvartLucia skrev 2012-09-07 16:42:17 följande:
    Hej hej och hallå!

Helt ny här..men googlade på gbp och snubblade in här.. har suttit en lååååång stund och läst mååååånga sidor =)

Jag har nyligen fått min remiss skickad till Landstinget Västernorrland.
    Jag är ju sån med lite tålamod, så jag ringde och fråga så dom fått den, och det hade dom fått och jag skulle få en tid för viktgrupp inom 3 mån. Hon berätta att jag då ska få träffa bla läkare, dietist och sjuksköterskor.

Men jag har lite frågor här..
    Är det på det mötet man får veta om man får en op?

Får man inte hem någon remissbekrf från sundsvall? (ni som är op där)

Hör hört att man kan få förtur av vissa anledningar, är det så? Så som diabetes osv?

Tusen tack på förhand! =)
    Välkommen hit!
    Vad skönt att du skickat remiss. 
    Och att de är på rullning:).

Hur gjorde du de?
    Ska själv till läkare nästa fredag men hade bokat möte för att få remiss till dietist men hoppas han kan skicka en remiss för op också,en vanlig läkare på vårdcentralen kan han de?

Vad bra att dom håller sig inom vårdgarantin för dig och när du varit på de mötet tror jag de är att du ska få en op tid innan tre månader.

Vet inte hur de är de du bor,vet inte mycket en en hur de kan vara efter op min mamma gjorde en för två år sedan så hon har berättat en del.
    Själv bor jag i gävleborg.

Kram

• MiaIa 90
    SvartLucia skrev 2012-09-07 17:19:41 följande:
    Tusen tack =)

Jag var till hustanten på VC.. dom tömde mig på blod, vägde,mätte och tog EKG. Sen fick jag återkomma efter någon dag när svaren kommit och allt såg bra ut så hon skickade en remiss..eller ja, allt utom mitt BMI då ;)

hoppas även du får en remiss ivägskickad =)

Oki om dom kommer göra allt de här så kommer jag få en ny läkare tid hoppas dom kan skicka en remiss direkt och att jag sedan kan göra proverna som behövs.
    Jag har ju rätt högt BMI de ligger just nu på 51:(.
    Jag hoppas jag kommer kunna göra min op i Hudik.
    Kram

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)