Inlägg från: ad astra |Visa alla inlägg
  • ad astra

Gastric Bypass (GBP)

Liiii skrev 2012-09-18 17:44:23 följande:
    Jag bor i södermanland och jag blev uppsatt i operations kön den 30/8 när jag träffade läkaren,  här får man vänta 9-12 månader till operation....
    Kan man inte få det fortare då? Om man är villig att åka till ett annat sjukhus vid behov? eller kommer det att ta så länge oavsett? Och hur är det med just vårdgarantin?
  • ad astra
    Liiii skrev 2012-09-21 21:59:03 följande:
    Jag har åropat vårdgaratin idag så de skulle skicka mitt ärende till St Görans. Hoppas att det går fort :) Vad är det för info möte? Måste jag gå på sånt när jag redan står i op kön tro?
    Hej igen Liiii jag har fått remiss skicat till kirurgen nyligen och bor också i södermanland och funderar lite hur du gjorde för att få det? vart du ringde mm. och hur lång tid det tod för dig att träffa kirurgen från att remissen var skickad?? du får gärna svara här eller privat om du vill. Har ju många frågor nu
  • ad astra
    Liiii skrev 2012-09-22 13:49:56 följande:
    Jag var på min vc den 25 januari och remissen skickades då. Blev kallad på info möte i mitten av april, coh träffade kirurgen i slutet på maj. Fick träffa en dietsist under sommaren pga mina matallergier och hade telefon kontakt med kirurgen igen den 30 augusti och blev uppstat på vätelista till operation då. Väntetiden här är 9-12 månader, så jag beslutade mig i fredags att åropa vårdgarantin och då skickar de iväg remiss om operation till St Görans i Sthlm. Vart i sörmland bor du? Jag bor i Nyköping. Du får svara privat om du vill :)
    Jag fick remiss skickat den 13/09 så är precis i början av vägen Jag kommer att försöka skynda på det hela så gott det går då jag har en liten dotter och jag inbillar mig lite att återhämtningen kommer att bli svårare ju äldre och mer aktiv min lilla vilde här hemma blir. Jag bor i Esklistuna.
  • ad astra

Jag tänkte fråga er som vet, hur länge ska man ligga inne i sjukhuset i samband med operationen??

• ad astra

Tack för era svar!
    Jag har nämligen en liten tös här hemma som blir ett år i december och det känns jobbigt att ens tänka att vara ifrån henne en längre stund. Hon har aldrig sovit utan mig så om/när jag opereras så blir det första gången. Jag hoppas som sagt att jag kommer att bli beviljad en operation och att allt går snabbt så att jag slipper tänka på och stressa över allt som komma skall.

• ad astra
    MiaIa 90 skrev 2012-10-10 20:01:01 följande:
    Hoppas dom 2åren kommer gå fort för er då:).
    Jag kan inte stå ut 1-2års väntan till har redan försökt nästan 2år för att få barn redan och har ju fått reda på av gyn att jag har PCO. 
    Så om man försöker bli gravid efter ca 3-5månader efter operationen så är de ju inte säkert att man blir gravid på en gång heller.
    Men om jag mår bra klarar av att äta som jag ska så finns de inget som hindrar en att bli gravid.
    Och man äter ju de man ska och vitamineran så svälter man sig inte och får inte näringsbrist. 
    Och att man kan kolla upp sig att allt är ok oftare hos bm med.

Jag försökte få barn i över 6 år innan jag fick min dotter och oavsett hur länge man måste vänta så är det tillslut sååå värt all väntan. Jag har också PCO och som du säkert vet så är viktminskning bästa "botemedlet" mot det så när du gått ner en del så är chansen mycket större att du blir gravid direkt. 
    Det är ju klart att du kan må bra efter operationen och känna efter och tycka att din kropp mår bra men det ändrar inte det faktum att din kropp då inte kan förse din bebis med allt den behöver för att växa och utvecklas som den ska. Jag tycker att det är lite själviskt att tänka på att NI vill ha barn NU istället för att tänka på när förutsättningarna är bästa och säkraste för bebisen. Som sagt du kan ju må helt prima ballerina efter din op men din kropp tar inte upp all näring som krävs för att klara av en graviditet riskfritt och det finns ju inte så mycket en bm kan göra för dig eller din bebis då. Snälla tänkt igen och tänkt först och främst hur du vill börja ditt liv som en mamma vilket för det mesta innebär att lägga sina egna känslor och vilja i sidan för att först ta hänsyn till barnets bästa. Jag kan som sagt förstå hur otroligt stark en längtan efter en liten bebis kan vara, jag har upplevt det sälv men riskera inte att ge ditt barn ett onödigt svår start i livet med massor av risker för att DU vill det. Prata åtminstonne med läkaren om varför de har tiden på 1-2 år innan graviditet så att du får rätt information innan du tar ditt beslut. 
  • ad astra
    MiaIa 90 skrev 2012-10-13 09:59:13 följande:
    För att med PCO är de inte säkert man har äl man kan ha någon gång då och då av sig själv men inte alla som har de.
    Sedan har jag min stora övervikt och om de skulle vara att jag blev gravid innan operationen är de större chans att jag får missfall på grund av att jag har PCO:n.

Hej igen. 
    Jag hade hellr inte alls som avsikt att du skulle bli ledsen eller känna dig påhoppad av mitt inlägg men som du säkert förstår så är alla lite oroliga för hur bra ditt bilvande barn skulle må om du skulle bli gravid så fort efter op.

Sen kan jag ju berätta att jag som sagt kämpade i nästan 7 år innan jag fick min dotter, jag fick 3 missfall mitt första i vecka 20 andra ett år senare i vecka 8 och sen blev jag inte gravid förens tre år senare fast vi försökte aktivt och provade precis alla "huskurer" mm man bara kunde, men den graviditeten slutade i vecka 16 tyvärr. Jag fick i samband med det sista missfallet kontakt med en läkare som skulle göra en missfalls utredning på mig och där fick jag veta att jag hade PCO och läkaren sa då att det är en orsak till varför jag har svårare att bli gravid MEN det är definitivt inte anledningen till mina missfall då PCO inte hindrar graviditeten att fortskrida, tvärtom så har man tydligen (enligt läkaren) större chanser att allt går bra om man väl blivit gravid trots sin PCO.
    Jag litar på vad denna läkare säger då hon är tydligen väldigt efterfrågad inom sitt område (missfallsutredning) och verkar veta vad hon pratar om.

Sen blev jag ju faktiskt gravid igen ca. 6 månader senare och fick i december min underbara dotter.

Jag var bara 18 år när vi började försöka att få barn och var 25 när jag väl fick min dotter så väntan och längtan var enorm!!!! Jag kände förtvivlan depression ångest och ja alla känslor man bara kan när jag månad efter månad och sen år efter år insåg att jag inte får bli mamma.

Vi var dom första i vårat bekantskaps krets som började försöka att få barn och jag var 19 år när jag för första gången blev gravid men ALLA andra fick barn innan oss och frågade och undrade när vi skulle få barn och hur det går med våra försök mm. Till slut började jag undvika alla som fått barn och till slut så hade jag ingen kontakt med någon av mina vänner längre då de alla hade fått barn (ena hade fått 3st medans jag inte hade fått behålla någon) Jag gifte mig, vi flyttade i en stor fyra i hopp om att kunna få inreda ena rummet som barnrum så småning om och kämpade på. Så jag VET!!!! hur det känns att längta efter ett barn men man bör ändå inte vara så förblindad av sin längtan att man inte lägger den blivande barnets hälsa i första hand. Jag skulle mer än gänra väntat i ett år till på min dotter om det skulle inneburit en risk för hennes hälsa att hon föddes när hon gjorde.
    Tänk OM ditt barn skulle få bestående men eller brister eller medicinska problem av ditt beslut att skaffa barn så fort efter op. Jag tror att både du och ditt barn skulle faktiskt vara väldigt bittra för det beslutet.

Så än en gång: Fråga läkaren helt oskyldigt om hur lång tid det är rekomenderat att vänta med graviditet efter operation och varför det!! Du behöver ju inte nämna att du funderat på att strunta i läkarens rekomendation och du kanske tror att du redan vet svaret men snälla fråga ändå för läkarens svar kan ju ändå bli mer informativ än du trott och du får en riktig förklarning till VARFÖR det inte rekomenderas att skaffa barn inna och vad som KAN hända med barnet!! 
  • ad astra
    ChaosMum skrev 2012-10-14 10:05:52 följande:
    Så påståendet är lögn med andra ord?
    Fy vad lågt att använda det som ursäkt isf :/
    Jag vet inte om det är lögn och vet inte om det kan vara någon missförstånd att man även löper risk för missfall om man har PCO men jag skriver ju bara det jag fick höra av en läkare som jobbar just inom detta. Jag hade ju själv misstänkt innan jag fick diagnosen att jag har PCO och undrade själv om det kan vara orsaken till mina missfall men som sagt enligt läkaren så kunde inte iaf. mina missfall bero på min PCO.
    Det kan väl säkert även variera(????) men jag skriver enbart om det jag fått själv höra  
  • ad astra
    ChaosMum skrev 2012-10-14 16:02:48 följande:
    Men PCO botas rakt av om man går ner i vikt?
    Erkänner att jag inte kan något om detta.
    Man blir ju inte direkt botad i sig men man har oftast övervikt i samband med PCO och om man lyckas att gå ner en del av vikten så blir chanserna mycket större att man återfår regelbundna äl och blir då även gravid.

Men många med PCO har även svårare att lyckas med att gå ner i vikt då en av "symptomerna" till PCO är att man har ett enormt sug efter sött vilket såklart gör det svårare att lyckas att undvika sånt. Men det enda sättet att bli av med sina symptom så som uteblivna äl mm. är alltså att gå ner i vikt.
    Oftast erbjuds inte patienter med PCO något hjälp om de inte först provat att gå ner i vikt för att lyckas med att bli gravida. 
  • ad astra

Jag har fått min remiss skickad för ett tag sen nu och när jag ringde till nyköping för att höra om den hade kommit fram samt fråga om väntetider mm. så sa dom att dom kunde se min remiss och att jag skulle få komma på infomöte i slutet av december och att det sen skulle ta ca. 4 månader innan jag får träffa kirurgen och sen ytterligare 10-12 månader om jag blir godkänd för operationen. När jag sen sa att jag vill åberopa vårdgarantin så sa dom att jag inte kan göra det förens jag har blivit godkänt till operation så tidigast mars-april kan jag enligt dom åberopa vårdgarantin OM jag blir godkänd... Är det verkligen så???

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)