Inlägg från: ad astra |Visa alla inlägg
  • ad astra

Gastric Bypass (GBP)

Ja första tiden till gruppmötet blir ju efter lite över 3 månader men träff med kirurgen blir ju först efter ca. 7 månader från att remissen är skickad. fast det kanske bara är 3 månader från remiss till första mötet och sen efter det 3 månader igen till mötet med kirurgen där jag vet om jag blir godkänd eller inte?? Jag blir bara så förvirrad av alla möten och tider haha

• ad astra

Äh vad frustrerad jag blir på att det tar så läng tid Men kan man skicka egenremiss till vilket sjukhus man vill eller behöver man ändå gå genom sitt egna landstings sjukhus?? Det varkar ju gå så sakta här i södermaland.

• ad astra
    Zizzieleenia skrev 2012-11-09 08:36:37 följande:
    Är det bara jag som är ensam om att ha gjort en GBP? Känns så jobbigt ibland att inte ha någon i verkliga livet som gör/gjort samma resa som mig.. Någon att växla tankar med och prata med och stötta varann, träna tillsammans osv... Alla finska sidor är ju helt finskspråkiga.. :(
    Har du kollat här http://laihdutusleikkaus.palstani.com/t1893-painon-nousu-leikkauksen-jalkeen 
    Där kan det kanske finnas någon som bor nära dig
  • ad astra

Hur länge var ni sjukskrivna från jobbet i samband med operationen?? Finns det något man ska tänka på i början när man blivit opererad? Jag ska jobba i en förskola så jag undrar hur bra det kommer att gå med att lyfta och ta hand om barnen och hur det kommer att bli för mig vid lunch mm... Jag skulle gärna höra era erfarenheter om hur det var att återgå till jobbet efter op.

• ad astra

Tack till alla er som har svarat. Det blir ju lite lättare för mig när jag vet ungefär hur det kan tänkas se ut sen när jag opererats. 

• ad astra
    Liiii skrev 2012-11-13 12:46:50 följande:
    Tänk va glad man kan bli av ett brev i brevlådan :)

Den 5 dec ska jag till S:T Görans på läkarbesök hos kirurgen, ta blodprover och sedan till dietisten allt på en och samma dag :) Får vi se om det blir op innan jul eller om det blir efter. Så glad idag äntligen så kommer jag någon vart i denna långa väntan som varit...
    Vad roligt Jag är sååå otålig just nu då alla andra verkar bli opade medans jag knappt kommit igng. vet iaf. att i slutet av dec. ska jag till gruppmöte i nyköping och sen vänta i ca. 4 månader innan jag får träffa kirurg och sen förhoppningsvist blir det ST. göran för mig också men det kommer ju att ta en evighet känns det som. Kul att du börjar komma så nära målet nu
  • ad astra
    campovejo skrev 2012-11-15 13:29:38 följande:
    Nervös!! Har äntligen tagit mod till mig och bokat tid till dr på vct för en allra första bedömning och det känns riktigt nervöst nu. Ska vara där om 30 min...
    Lycka till!!
  • ad astra

Jag glömde ju helt bort att skriva att jag har fått tid till gruppmötet den 12-12-12 Så nu är jag igång äntligen också!!
    När bör man meddela sin chef att man ev. ska opereras och vara sjukskriven?? Jag har nämligen en sån situation att jag ska börja ett nytt jobb i januari efter min föräldraledighet och under anställningsintervjun sa jag inget till chefen om att jag ev. ska opereras och jag vet ju inte om jag ens kommer att bli beviljad men nu börjar jag undra om det var "elakt" av mig att inte vara ärlig om det då det ev. innebär en 4 veckors sjukskrivning för mig sen när det är dags. Jag vill ju inte att de sen ska tycka att jag har lurat dom eller lämnat dom i sticket när jag meddelar om att jag ska vara "ledig" så länge. Det är ju länge kvar för mig innan det ens blir en ev. operation men jag känner mig redan lite kluven om när jag borde varna chefen isf.

• ad astra
    kymaro skrev 2012-11-18 17:57:49 följande:
    Härligt!

Jag berättade då jag visste att jag skulle få operationen. Det bruka ju ta ett tag från man fått ja till operationen med.  Fast visst om du känner att berätta i förväg att du kanske ska opereras så gör det, uppskattar dom nog. Men som sagt jag väntade. 
    Jag funderar mest då det är ett "modersmåls" inriktad förskola och avdelningen där jag ska jobba har endast 3 st i personalen och med tanke på att man måste kunna språket som förskolan inriktar sig på så kan det ju vara svårt att hitta vikarie med allt för kort varsel. Jag skulle nog själv föredra att vänta tills jag iaf. har fått ett ja till operation innan jag pratar om det men vill ju inte lämna dom i sticket sen heller.
  • ad astra
    Vit Lilja skrev 2012-11-19 06:29:35 följande:
    Sitter nu på Sahlgrenska och inväntar narkosläkaren. Om någon timma är jag på andra sidan. Önska mig lycka till!
    Lycka till
  • ad astra
    Liiii skrev 2012-12-28 03:09:35 följande:
    Kan inte dagarna gå lite fortare!??
    Jag ska opas den 28 januari på ST Görans med flyt start den 14 januari, två dagar efter min 30 års dag :D Just nu längtar jag inte ens till min födelsedag utan vill bara att det ska bli den 28 januari NU!!!
    Åh grattis har det gått så fort för dig nu?? Jag var ju på mitt gruppmöte i nyköping och ska nu åberopa vårdgarantin men är lite lost med hur jag ska fylla i blanketten jag fick och vart det ska skickas mm. Men jag hoppas på att jag skickar den rätt och att jag också kan få igång min resa ordentligt nu
  • ad astra
    kymaro skrev 2013-01-29 10:20:44 följande:
    Igår var en STOR dag för mig.

(månade sen operationen och vågen visade -54kg!!! Så nu har jag äntligen ett normalt BMI på 24,9 så jävla glad!Skrattande Hade jag aldrig trott på för ett år sedan.
    Helt fantastiskt!! Grattis!

Jag var och träffade kirurgen i nyköping i måndags och blev godkänd för operation. Nu ska jag bara vänta i ca. 9 månader till för att bli opererad. Jag kunde ha åberopat vårdgarantin och blivit förflyttad till S.t. Göran och ha blivit opererad inom 3 månader men eftersom att jag nyligen började ett nytt jobb efter att ha varit mammaledig i ett år så jag jag nu prövtid i 6 månade och jag vill helst få fast tjänst innan jag ska opereras och vara sjukskriven och allt vad det innebär. Dock så berättade jag för min chef redan när jag sökte jobbet att jag hoppas på att bli opererad i år och både hon och mina arbetskompisar har varit väldigt positiva och stöttande
  • ad astra

Är det någon som vet hur många kalorier man får/bör få i sig under flyt perioden??

• ad astra

Tack för era svar  
    En till fråga. Någon som vet operations situationen i nyköping nu efter sommaren?? Har dom fått/när får dom igång operationerna igen???

• ad astra

Ja dom hade bara en kirurg innan sommaren och behöver ha två för att operera. Jag har blivit godkänd och blev lovad att jag skulle opereras inom det här året. Men sist jag pratade med dom skulle dom försöka hitta en till kirurg under sommaren för att kunna börja operera igen. Jag ska ringa dit vecka 36 för att kolla hur allt ligger till. Dom flesta hade ju flyttat till st. görans så det var inte lång kö men nu kan dom ju inte heller operera innan det finns minst två kirurger tillgängliga.

• ad astra

Det känns bara att jag har väntat i en evighet nu då jag startade hela allt för bra över ett år sen... Nu har jag lyckats gå ner nästan 10kg själv i väntan på op men skulle ju helst vilja att det äntligen blev dags för mig med.

• ad astra

Även jag har nu äntligen fått operations tid!!!! Var på första gruppmötet redan i januari Så nu är det äntligen dags den 23 oktober!!!!!! Helt galet, jag hoppas på att allt ska gå bra nu bara. 

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)