besony skrev 2011-06-19 17:00:04 följande:
Börjat fundera på namn? Våra mellannamn är klara, men inte tilltalsnamn än.
Flicknamnet är mer klart, fast idag är den inte så populär men däremot tidlös vilket vi gillar. Men pojknamn var mer svårare, sambon hade fastnat för ett namn som jag inte gillade och sedan enades vi om ett annat namn, det var i mars/april som vi diskuterade detta, till och med svärmor föreslog detta namn...
Sedan har vi en vän vars son som har samma pojknamn vi tänkt oss till en eventuell son... Och vi återkommer till det namnet igen nu, då inget annat pojknamn tilltalar oss... Känns konstigt att ta samma namn, fast jag vet att man paxar ju inte liksom namn. Ett litet dilemma här... Hur skulle ni göra?
Vi har oxå flicknamn färdigt, och även pojknamn tror jag. När det gäller flicknamnet har vi valt ett klassiskt namn och sen blir mellannamnen efter min farmor och mormor. Pojknamnet är något som jag gillat länge men det var inte på tapeten då Isac föddes. Mellannamn där vet jag inte riktigt.
När det gäller att "ta" vänners barns namn så tycker jag det beror på två saker:
1. Hur vanligt/ovanligt det är
2. Hur nära man umgås och om man tror att vännen skulle ta illa upp?
Skulle jag ta samma namn som vissa av mina vänner döpt sina barn så vet jag att dom skulle bli sura, men det gäller ju inte alla. Vissa är ju helt ok med det oxå och bryr sig inte. Man kan som sagt inte äga ett namn