Shibby 78 skrev 2011-02-19 17:01:02 följande:
Men är det skillnad på beräkning om man gjort ET eller FET då eller?
När man gör äggplocket ska räknas som ägglossningen, och graviditetsberäkningen görs efter det datumet. Läkarna vet ju exakt vilken dag befuktningen skett, och det finns ju ingen anledning att flytta på bf efter det.
Mina läkare har sagt ÄP + 38 veckor.
Jag har även fått veta att dom inte låter en gå över tiden lika länge vid en IVF-graviditet, eftersom det är så självklart när barnet blev till
Nu gick jag bara 6 dagar över tiden med sonen men det är ändå skönt att veta att man inte behöver vänta 3 veckor över tiden innan det görs något. (västra Götaland)
Jag har också fått uppfattningen som du, att ÄP = ÄL och ska då räknas som 2+0. Mitt ET var 2 dagars odlat, så det var 2+2 när jag fick embryot... och nu är jag i 5+4 (v 6) enkligt FL-räknaren. Men det blir intressant att se vid VUL:et hur de beräknar det här.
Mitt hormonstimulerade FET som jag blev gravid med för 1,5 års sen var också 2 dagars odlat och jag räknar precis som det här sättet nu. Vid FET var jag då i 2+2. Men det kanske beror på att jag gick på hormoner och inte gjorde FET i en naturlig cykel? Inte vet jag...