• strössel

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Här tänkte jag att vi som precis  har fått plus med hjälp av IVF kan prata.

Bf Oktober 2011

Här kan vi prata om allt som handlar om våra graviditeter.

Hjärta Välkomna hit Hjärta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:03
    Länk till våran BF lista:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m57380282.html
  • Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !
  • Toppenloppan

Håller med! Är alltmer nervös att något ska hända nu på upploppet, samtidigt påminner jag mig själv om att den risken är minimal!

2011 ska bli ett bättre år!
  • Toppenloppan

Jag är egentligen föberedd på att vakna hemma i någon dag men värkar som kommer och går. Tror det är den största anledningen till att jag inte packat väskan, det kommer jag ju hinna då
    Jaja, ska köpa nattbindor från Always och börja packa lite smått, de bindor som finns på sjukhus är ju av den gamla "tjocka" modellen. Stiftade bekantskap med dem förra sommaren efter min stora bukoperation, insåg snabbt att känslan av att ha en bräda mellan benen är samma som i tonåren, innan de nya tunna fina bindorna kom

2011 ska bli ett bättre år!
  • DreamBear

Har varit hos barnmorskan igen på koll. Gillar inte alls henne Hon är vimsig och känns inte alls så bra som hon gjorde i början.

Hon kände på bebis och huvudet ligger nedåt men är fortfarande rörligt, men hon trodde inte att bebis skulle ändra läge utan att den var på väg nedåt. Hon lyssnade på hjärtljuden som först låg på 170 (bebis var troligen irriterad efter att hon klämt) men gick sedan ned till 146. Hon sa att detta var ett friskhetstecken. Att bebisen reagerar på stimuli.

Fick en bunt med papper som jag skulle fått för länge sedan, men som hon glömt bort att dela ut. Suck! Hon tog inga prover alls på mig utan vid nästa besök skulle hon sticka mig i fingret för sista gången sa hon. Då kommer jag att vara i vecka 38. Jag får alltså gå till henne varannan vecka.

Hur ofta går ni till era barnmorskor nu på slutet? Jag trodde man skulle få gå varje vecka sista veckorna.

Frågade henne om mina höga puls (ligger på över 100 för det mesta) och att jag är svullen i fingrar och fötter. Fick bara svaret att jag är ju gravid och till detta hör krämpor. Ingen förklaring. Inget stöd.

Jobbigt att behöva lita på någon som man inte alls litar på         

• strössel

Kenai:  Tråkigt att inte trivas med sin bm jag trivs inte med min heller. Jag ska dit den 15 sep igen dagen efter går jag in i v 36, får se hur ofta jag får gå dit sen men jag tycker 3 veckor som nu är för långt mellan gångerna.

Nån som varit på föräldrautbildning ? Gav det nånting tycker ni ?

• DreamBear
    strössel skrev 2011-09-07 11:50:33 följande:
    Nån som varit på föräldrautbildning ? Gav det nånting tycker ni ?
    Vi har gått vår föräldrarutbildning och den gav oss inte ett skvatt tyvärr. Dels höll barnmorskan i den och hon är varken socialt begåvad eller speciellt planerande så den information vi fick kunde vi lika gärna varit utan. Sedan hamna vi i en grupp med 4 andra par och inget av dessa kändes som några vi kommer att umgås med. Så för oss var det bortkastad tid att gå denna, men jag har hört många som sett dessa som givande.
  • strössel

Kenai: Vad trist att det inte gav nåt, jag känner ingen här som har varit så jag vet inte hur kurserna är här. Har för mig att bm sa att bm skulle prata och dels Bvc och en psykolog och den är mellan kl 9-16. Sen får man gå på en kurs på bb och då är jag i v 38. Känns som om den kursen blir mer intressant.

Satt häromdagen och tänkte nu tänker jag iallafall mycket på bebisen i magen, och inget på hur det kommer bli när den kommer ut. Fick lite panik över det Skrattande måste nog börja förbereda mig inför det oxå.

• besony
    Strössel; Vi har valt att hoppa över föräldrautbildningen, det skulle vara 3 tillfällen. Det skulle hållas i ett bostadsområde som varken jag eller sambon brukar vara i och känner ingen där heller och det är där de har familjecenter för föräldralediga... Jag vet att dit kommer jag aldrig till sedan. Inte heller sambon. Vi åker nog hellre till andra föräldraträffar som brukar finnas inne i stan.

Samtidigt finns det hur mycket information man kan läsa till sig ändå och fråga andra föräldrar som man kanske träffar på ett eller annat sätt ändå. Och så diskukterar jag en del med BM också. Det räcker för oss.

Kenai; Jag går varann vecka till MVC nu, nästa gång blir det 15 sept för mig. Då är jag i vecka 36. Det är ändå mer tätare nu med besöken.
  • strössel

Försöker packa väskan till bb blir galen får inte plats Glad jag har bara packat det här räcker det ?

Leggings+linne+kofta
    Mysdress (byxa+hoodtröja)
    Trosor+bh+strumpor
    Nessisär
    Liten handduk +stor handduk
    Bebis kläder till två dagar inkl pyjamas
    Ytterkläder bebis till bilresan hem
    Filt och en liten nalle
    Tofflor till mig

Får varken ner nessisär eller tofflor eller stor handduk, blir tokig snart.

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !