• stor grön drake

"anonyma" vagnmissbrukare

Här är en tråd för oss som fastnat rejält i träsket.
    Som söker blocket efter fynd fast föråden bågnar.
    Som får konstiga blickar från nära och kära
    Som bara måste studera andra på stans liiite nogrannare

Helt enkelt en tråd för oss vagnknarkare.
    Var och en väljer sin drog, må det så vara Bugaboo, Emmaljunga, Teutonia, Brio, Graco, Gesslein, Hartan, Britax, BabyJogger, OTH/UJ, ja, vilket märke som helst.
    Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 21:47
    på begäran, länken till bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m60361395.html
  • Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare
  • Lily38

Om jag hade pengar !!! Har blivit väldigt intresserad av vagnar men har inte råd att hålla på att köpa men jag spanar på stan på andras vagnar ;)! Intresset vaknade när jag skulle köpa en bra, lätt sulky o ville nog helst ha flera stycken i olika färger o modeller. Till slut vann plånboken o jag köpte en lila Britax-Agile 4.. Väldigt snygg o provkört den lite o gillar den! Skulle helst vilja ha en bakåtvänd sulky oxå som kanske en Babyjogger versa el Emmaljunga Ozone men jag får väl helt enkelt bara drömma, haha!! Har en "billig" barnvagn som får duga o har sulkyn vid resor :)

• Justi

Åhh här hör jag hemma!

Har en son på 2,5 och en nyfödd dotter.. Jag har haft ca 30 barnvagnar och äger just nu en donkey men ögat börjar dra sig till andra sidan gräset igen.. Sitter å funderar på om ja verkligen behöver syskonvagn å ja tycker den e för dyr för att ha i mono läge, e sugen på en EL nitrocity lr en brio happy ev go och köra me ståbräda till grabben men ja får nog vänta ett tag till haha

• Carro80

Hej experter!

I november kommer 3an och jag börjar fundera på vagn. Jag hoppas nån här inne kan ge mej tips på vad jag borde köpa.

Det jag vill ha är:

- liggdel som räcker i minst 6 mån (ev kanske det funkar att ha hårdlift men helst inte)
    - smidig att packa in i bilen, alltså inte 20 moment att plocka isär 
    - snygg ;)

Vilken vagn är populärst just nu? Vad är swift för vagn, verkar vara populär hos bloggare i alla fall.. är det Urban Jungels nya eller?

Har jag förstått rätt om cresent o brio har någon modell som liknar varann, vilken är bäst av dom i så fall?               

• stor grön drake

Vill man ha stor liggdel är det Emmaljunga, Brio, Kronan som gäller. De är alla relativt smidiga, ev måste man ta bort liggdelen innan man fäller, pga av att den är så stor. Dock väger de en del

Av brio och crescent hade jag valt brio.

• Justi

Brio e lätt bättre, skönare gung i vagnen..
    Urban jungle har inte vändbara sittdelar vilket innebär att så fort din bebis har slutat me liggdel så måste den sitta frammåt, vilket kan bli för mycket intryck för en så liten som hellst bara vill se mamma. Nått att tänka över iaf :)

• Genuin
    imsel skrev 2013-05-10 23:56:14 följande:
    Nu håller jag på å glor vagnar halva dagarna igen Skäms

Ja, våran son är precis fyllda 4 år, och väger ca 18kg, men vagn behöver vi.
    Så lite tips från er tar jag gärna emot Glad

Vi har inte bil/körkort.
    Så vi promenerar mest, och åker buss. Får skjuts ibland.
    Samt att sonen fortfarande behöver sova en stund på dagen. (oftast bara 15-30min)

Vi har ju en Kronan sulky som vi alla älskar. (och en spin men den kändes inte lika smidig när han väger så mycket, och att vi inte orkar med att skorna fastnar när han ska i och ur vagnen. Så den ska vi sälja)
    Men det vore skönt med nån annan, smidigare och lättare vagn.

Helst en som man kan bära ibland. Så man slipper vänta på nästa buss om det redan är fullt med vagnar i bussen.
    Men det verkar inte finnas så mycket att välja bland om barnet väger mer än 15 kg..
    (Om man dessutom vill ha en lätt vagn)

(jag länkar till recensioner av vagnarna i barnvagnsbloggen)
    Har dock kollat på tex Babyzen yoyo , Quinny yezz
    Men de har båda en maxvikt på 15kg, och yoyo har väldigt kort ryggstöd (hittar dock ingenstans mått!) och yezz har ingen varukorg.

Sen har jag även kollat på bla Babyjogger city mini 3 hjul/ 4 hjul / GT, de väger något kg mindre än våran kronan, men de blir ungeför lika stora ihopfällda, men de har högre maxvikt.

Finns det ingen bra lätt vagn som klarar mer än 15 kg, som inte är för dyr?
    (Har kollat bugaboo bee+, men den är för dyr, och det finns inga såna beg. här)      
    Vet att du skrev att Bugaboo Bee är för dyr, men det är den ultimata vagnen, tål hur mycket som helst. Vi brukade köra bägge två i den när vi är på semester.. plus att jag har suttit i den på tex fotbollsträningar etc. Kanske du kan köpa en på blocket och få den skickad till er? Min nu 7-åring satt i den nyligen när vi var på semester, inte ens särskilt tung att köra (vi hade med vagnen till lillasyster innan alla börjar undra...)
  • CeciliaMaria82

Jag har en bugaboo cameleon men vill köpa en bugaboo donkey, någon som vet ifall ligg/sittdel och babyskyddsadaptern funkar till donkeyns shasit också?

• Madelen21

Här passar nog jag in :)
    Väntar mitt 3 barn beräknat 19 juni och tro de eller ej men nu har jag bytt vagn.. haha.. När vi vänta vårt första barn 07 köpte vi en ny teutonia spirit s3, lite emot min vilja då ja var emot tre hjul för den kändes ostadig.. men men, den var väl smidig osv... men inte på vintern... sen när nr 2 föddes 10 så köpte jag en begagnad emmaljunga edge duo combi med svängbart styre... å så däremellan hade vi en emmaljunga scooter och så har ja haft syskovagn babytravel dublin, en till scooter, en brio happy, å nu har jag en emmaljunga edge duo combi igen...men jag har sålt/bytt bort vagnar allteftersom jag tröttnat på dom.. haha.. nu ligger min emmalljunga edge duo combi på blocket och jag har köpt en emmaljunga citycross med mjuklift och skötväska för 1500. Får den i nästa vecka då den skickas till mig med bussgods.. Så nu tittar jag på citykorgar oxå, hittat en som ja fastna för å hon kunde skicka med bussgods oxå så de va perfekt, någon som vet vad det kostar att skicka en citykorg med bussgods??
    själva vagnen kosta 500 å skicka... de  borde va betydligt billigare tycker jag  eftersom liggkorgen kan inte väga så himla mycket.... Hm, jaja de visar sig, har iaf hört att emmaljunga city cross ska vara lättare mm..

• Justi

Haft 2 st teutonia s3or och en fun. Tyckte s3an va oerhört ostabil å kunde lätt välta på bussar osv om man inte höll i den. Jag har inte haft city cross men jag hade en ozone city som är liknande fast med svängbara hjul fram, den och bugaboo (cam

Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare