• stor grön drake

"anonyma" vagnmissbrukare

Här är en tråd för oss som fastnat rejält i träsket.
    Som söker blocket efter fynd fast föråden bågnar.
    Som får konstiga blickar från nära och kära
    Som bara måste studera andra på stans liiite nogrannare

Helt enkelt en tråd för oss vagnknarkare.
    Var och en väljer sin drog, må det så vara Bugaboo, Emmaljunga, Teutonia, Brio, Graco, Gesslein, Hartan, Britax, BabyJogger, OTH/UJ, ja, vilket märke som helst.
    Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 21:47
    på begäran, länken till bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m60361395.html
  • Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare
  • t0va
    imsel skrev 2011-11-10 10:58:13 följande:
    Oj, vad ni har skrivit mycket sen jag läste här sist!

Skummade mest igenom nu men är det fortfarande nån som ville veta nåt om kronan sulkyn? 
    nope, står en så fin i hallen och bara är nu :D 

Eller förresten såg att det var 2 färgpluttar på bakaxeln och sen 4 färger på hjulen, ska de matcha eller kan man sätta hjulen som man vill?

Tog en vända i skogen hos mina föräldrar i morses, sonen vaknade 7 och morsan var sjuk så vi tog en promenad. Testade att gå joggingspår och skogsstig med ordentliga stenar och rötter ivägen. Sonen skuttade runt massor i vagnen men tyckte det var roligt, gick så lätt att köra både med de vanliga hjulen och terränghjulen. Så vi vandrade runt över 1 timme och satte oss på en sten och åt frukost. Var så mysigt.

Älskar att vagnen blir så liten och är lät att fälla ihop, eftersom man kan sätta fast en rem så den håller sig ihopfälld så kan jag lyfta vagnen i och ur bilen med en hand genom att lyfta i handtaget, så kan jag hålla mig i bilen. Balansen är inte den bästa :D

Nu ska jag bara sy mig en åkpåse och bestämma mig om jag ska sälja båda softysarna eller behålla en. Vill inte ställa kronan eller nitron på förskolan fast samtidigt är det inte längre än att jag kan gå hem med vagnarna igen.  
  • imsel

Jo, hjulen ska man sätta på ett visst sätt.
    Det ska finnas färgluttar på själva vagnen där hjulen ska sitta.
    Fast bara det går att sätta i bromsen ordentligt så tror jag inte det ska vara så noga.
    Har inte sett nån skillnad på hjulen iaf.

Fjädringen kanske inte är superbra, men det tycker jag inte heller behövs på en sittvagn som används av lite större barn.
    En pluttebebis skulle jag nog vilja ha lite mer fjädring till.
    Jag älskar våran sulky Hjärta
    Skulle inte vilja ha nån annan vagn att ha på vintern. Men på sommaren däremot skulle det suttit fint med en vagn med svängbara hjul, men det hade jag inte riktigt ekonomi till, och nästa sommar hoppas jag att vi inte behöver ha vagn så jätteofta.         

april 09 kom min bebbe
  • t0va
    imsel skrev 2011-11-10 23:08:39 följande:
    Jo, hjulen ska man sätta på ett visst sätt.
    Det ska finnas färgluttar på själva vagnen där hjulen ska sitta.
    Fast bara det går att sätta i bromsen ordentligt så tror jag inte det ska vara så noga.
    Har inte sett nån skillnad på hjulen iaf.

Fjädringen kanske inte är superbra, men det tycker jag inte heller behövs på en sittvagn som används av lite större barn.
    En pluttebebis skulle jag nog vilja ha lite mer fjädring till.
    Jag älskar våran sulky Hjärta
    Skulle inte vilja ha nån annan vagn att ha på vintern. Men på sommaren däremot skulle det suttit fint med en vagn med svängbara hjul, men det hade jag inte riktigt ekonomi till, och nästa sommar hoppas jag att vi inte behöver ha vagn så jätteofta.         
    nej jag har inte märkt någon skillnad på hjulen heller, enda jag såg var att de förra ägarna hade satt på däcket på ena hjulet åt fel håll, men det är lätt åtgärdat. 

Vi kommer behålla nitron så då kan jag växla mellan 4 fasta och 2 svängbara, fast en nitro med lufthjul skulle vara häftigt. :)

Får se om jag kan övertala sambon senare i vår om att sälja den här och köpa en helt ny, var en bra affär ändå tycker jag med vagn, terränghjul, dyna, fångstrem, hjulskydd och regnskydd för 2000kr. För den är i fint skick. 
  • imsel
    t0va skrev 2011-11-10 23:14:30 följande:
    nej jag har inte märkt någon skillnad på hjulen heller, enda jag såg var att de förra ägarna hade satt på däcket på ena hjulet åt fel håll, men det är lätt åtgärdat. 

Vi kommer behålla nitron så då kan jag växla mellan 4 fasta och 2 svängbara, fast en nitro med lufthjul skulle vara häftigt. :)

Får se om jag kan övertala sambon senare i vår om att sälja den här och köpa en helt ny, var en bra affär ändå tycker jag med vagn, terränghjul, dyna, fångstrem, hjulskydd och regnskydd för 2000kr. För den är i fint skick. 

Är det sånadär jättestora terränghjul eller duovagnshjul?
    Jag skulle gärna ha duovagnshjul till sulkyn, tror det skulle gå ännu lättare att köra på vintern.
    Men terränghjul måste ju se helt sjukt ut att ha på vagnen??
    Har du nån bild med terränghjulen på?   
    april 09 kom min bebbe
  • t0va
    imsel skrev 2011-11-11 09:33:45 följande:
    Är det sånadär jättestora terränghjul eller duovagnshjul?
    Jag skulle gärna ha duovagnshjul till sulkyn, tror det skulle gå ännu lättare att köra på vintern.
    Men terränghjul måste ju se helt sjukt ut att ha på vagnen??
    Har du nån bild med terränghjulen på?   
    det är duohjulen som är terränghjulen för sulkyn, jag vet inte om det är kraftigare mönster på däcken eller standard. Så de är 12", de som ligger på hemsidan och är 16" tror jag inte skulle passa på alls eftersom de är så stora och då kommer så nära varandra. Lägger upp bilder i bildtråden. 

Den jag köpte vagnen av sa att de märkte stor skillnad i snön ifall terränghjulen satt på eller inte, jag har bara provkört i skog än och där gick det kanske lite bättre.  
  • stor grön drake
    t0va skrev 2011-11-10 23:14:30 följande:
    jag hittade 2st emmaljunga lufthjul på secondhand butiken, och bara -måste- pröva om de passade på nitron, men de fastnade inte. Dumma emmaljunga som gör olika hjulsystem...
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-11 14:11:46 följande:
    jag hittade 2st emmaljunga lufthjul på secondhand butiken, och bara -måste- pröva om de passade på nitron, men de fastnade inte. Dumma emmaljunga som gör olika hjulsystem...
    ja det är korkat faktiskt, även om "medelsvennson"-kunden är rädd för att få punka och inte vill ha lufthjul så är det ju smart om man kan ha utbytbara delar. Bara som nu med kronanvagnen att duohjulen passar på sulkyn. 

Om det hade funnits på emmaljunga så kanske man skulle kunna haft en "stor" vagn och sen en sulky och växla hjul emellan. Tog en promenad nu efter hämtningen på förskolan och vi gick en bit i montainbikespåret de har här, uppförsbacke med stenar på 5-10cm och en massa rötter, var mer eller mindre bara att gå, vagnen tog sig över det mesta. Det kanske inte är så ofta folk går i den terrängen men att kunna byta hjul och få en vagn som funkar på stranden eller ut till semesterstugan är kanon.

Nu ska jag se om jag kan hitta några reflexer att sätta på, såg en bild där de hade tagit reflexer till cykel och satt fast fram, den vita som brukar sitta på styret. Kanske tom. kan sätta fast en cykellampa fram för kvällspromenader ;)  
  • Uliise

Åh jag vill också ha duovagnshjulen till min sulky!

Bild bild bild :D

Majken 100421
  • t0va
    Uliise skrev 2011-11-11 19:50:59 följande:
    Åh jag vill också ha duovagnshjulen till min sulky!

Bild bild bild :D
    Nu finns bilderna i bildtråden, jag älskar de stora hjulen, de små ser så fåniga ut 
  • Uliise

t0va: Ja när man ser dina bilder ser orginalhjulen pluttiga ut! Vilken himla tur du hade som fick dem med sulkyn, har aldrig sett nån som sålt sulkyn tillsammans med de hjulen.

Majken 100421
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare