• stor grön drake

"anonyma" vagnmissbrukare

Här är en tråd för oss som fastnat rejält i träsket.
    Som söker blocket efter fynd fast föråden bågnar.
    Som får konstiga blickar från nära och kära
    Som bara måste studera andra på stans liiite nogrannare

Helt enkelt en tråd för oss vagnknarkare.
    Var och en väljer sin drog, må det så vara Bugaboo, Emmaljunga, Teutonia, Brio, Graco, Gesslein, Hartan, Britax, BabyJogger, OTH/UJ, ja, vilket märke som helst.
    Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 21:47
    på begäran, länken till bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m60361395.html
  • Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare
  • t0va
    moto skrev 2013-03-17 15:17:07 följande:
    Menade att jag inte gillar 4 fasta hjul OCH vagnar som Kronan och EL, designen mer tycker de känns så klumpiga, sen vet jag att de har chassit med svängbara hjul ;) men de tilltalar mig inte. Och ja jag menade såklart CAM inte donkey, behöver inte syskonvagn. Ja den ska lyftas i och ur bilen och det är i huvudsak på asfalt sen är det klart att när man är ute och går så kan man ju hamna både i skogen och grusvägar :)
    många kör donkey som singelvagn och har en extra varukorg på sidan, då är den 60cm bred så inte bredare än många andra singelvagnar.

Har inte provkört buffalo än men det verkar vara lite delade åsikter om den främst ang. köregenskaperna att den är stum och lite trögkörd. Har du någon butik i närheten så är det bra att provköra så den inte känns för trög.

Jag har kört brio Go nu, tycker den är ok men lite överstyrd, årsmodell 13 har terränghjul att sätta på till vintern, den har funkat ok att gå i lite terräng, bättre än EL nitro.

Men jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle välja om jag skulle köpa idag. Provade kronan duo s och den var svårsvängd tyckte jag med 15kg barn i.

Är du ute efter ergonomisk eller vanlig sits eller spelar det ingen roll?
  • yodi

någon här som har eller har haft en brio spin och vill dela med sig av lite erfarenheter?

• moto

herregud vad svårt, om vi nu blir med syskon vet jag inte hur jag ska kunna välja! Hann ha några stycken till första barnet och två på en gång skulle nog inte min man tillåta. Jag köpte nya och sålde vartefter men bara en åt gången!
    Ingen som har en Joolz?

Hur är crescent diva? Tycker den ser så "rynkig" ut i tyget på liggdelen?

Urban Jungle tycker jag är snygg och lättkörd men vill gärna ha sittdelen mot mig i början...

• imsel
    yodi skrev 2013-03-17 15:49:22 följande:
    någon här som har eller har haft en brio spin och vill dela med sig av lite erfarenheter?

Vi har en, köpte beg för ca ett år sen, men har inte använt den så mycket.
    Men jag tyckte den var lite smidigare än våran kronan sulky, om man tex går på stan, alltså mer inne än ute.
    På gräs och sånt tyckte jag inte alls att det gick bra, fast det bara var tex genvägar som tog en halv minut, då gick jag hellre runt.
    Och så tyckte varken jag eller sonen om att det var så trångt under bygeln, skorna fastnade jämt.
    Men då var han också 3 år när vi köpte den, och vägde nog 15-16kg då, så till mindre barn funkar den nog bättre.
    Gillade dock det sköna gunget den har, det har inte Kronan.     
    april 09 kom min bebbe
  • imsel

Nu håller jag på å glor vagnar halva dagarna igen Skäms

Ja, våran son är precis fyllda 4 år, och väger ca 18kg, men vagn behöver vi.
    Så lite tips från er tar jag gärna emot Glad

Vi har inte bil/körkort.
    Så vi promenerar mest, och åker buss. Får skjuts ibland.
    Samt att sonen fortfarande behöver sova en stund på dagen. (oftast bara 15-30min)

Vi har ju en Kronan sulky som vi alla älskar. (och en spin men den kändes inte lika smidig när han väger så mycket, och att vi inte orkar med att skorna fastnar när han ska i och ur vagnen. Så den ska vi sälja)
    Men det vore skönt med nån annan, smidigare och lättare vagn.

Helst en som man kan bära ibland. Så man slipper vänta på nästa buss om det redan är fullt med vagnar i bussen.
    Men det verkar inte finnas så mycket att välja bland om barnet väger mer än 15 kg..
    (Om man dessutom vill ha en lätt vagn)

(jag länkar till recensioner av vagnarna i barnvagnsbloggen)
    Har dock kollat på tex Babyzen yoyo , Quinny yezz
    Men de har båda en maxvikt på 15kg, och yoyo har väldigt kort ryggstöd (hittar dock ingenstans mått!) och yezz har ingen varukorg.

Sen har jag även kollat på bla Babyjogger city mini 3 hjul/ 4 hjul / GT, de väger något kg mindre än våran kronan, men de blir ungeför lika stora ihopfällda, men de har högre maxvikt.

Finns det ingen bra lätt vagn som klarar mer än 15 kg, som inte är för dyr?
    (Har kollat bugaboo bee+, men den är för dyr, och det finns inga såna beg. här)      

april 09 kom min bebbe
  • imsel

Så frågan till er är alltså vilken vagn ni skulle köpt?
    Skulle ni ens köpt någon vagn?

Sonen kan ju gå, även om han helst sitter i vagn om vi har med en, och det har vi ju nästan jämt.
    (Tänker att om vi kan fälla ihop den så kanske han börjar promenera mer)
    Men samtidigt måste vi alltid ha med den, så att han kan vila, samt när man går längre sträcker, vilket vi ju gör om vi tex ska handla eller hälsa på någon.     

april 09 kom min bebbe
  • Fanaya

Vad menas med ergonomisk sits? Sitter inte barnen ergonomisk riktigt i övriga vagnar lr vadå?

• stor grön drake
    Fanaya skrev 2013-05-11 00:23:31 följande:
    Vad menas med ergonomisk sits? Sitter inte barnen ergonomisk riktigt i övriga vagnar lr vadå?
    En ergonomisk sittdel har en fast position hela tiden, och sedan lutar man hela alltihop för att ändra läge, i en traditionell sittdel ändrar man bara ryggstödet.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2013-05-11 08:21:38 följande:
    En ergonomisk sittdel har en fast position hela tiden, och sedan lutar man hela alltihop för att ändra läge, i en traditionell sittdel ändrar man bara ryggstödet.
    men på endel ergonomsiska sittdelar kan man ändra fotstödets vinkel, men vinkeln mellan rumpdelen och ryggdelen är fast.
  • lila

Hej! Finns det någon här som har en City Cross från 2010? Jag är mitt uppe i att köpa en ny vagn och undrar om den årsmodellen har som ett stag över främre axeln? Alltså inte den sidan som styret sitter på.. Känner att säljaren verkar lite skum så jag vågar inte lite blint på honom..

Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare