• stor grön drake

"anonyma" vagnmissbrukare

Här är en tråd för oss som fastnat rejält i träsket.
    Som söker blocket efter fynd fast föråden bågnar.
    Som får konstiga blickar från nära och kära
    Som bara måste studera andra på stans liiite nogrannare

Helt enkelt en tråd för oss vagnknarkare.
    Var och en väljer sin drog, må det så vara Bugaboo, Emmaljunga, Teutonia, Brio, Graco, Gesslein, Hartan, Britax, BabyJogger, OTH/UJ, ja, vilket märke som helst.
    Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 21:47
    på begäran, länken till bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m60361395.html
  • Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare
  • t0va
    Uliise skrev 2011-11-12 09:21:06 följande:
    t0va: Ja när man ser dina bilder ser orginalhjulen pluttiga ut! Vilken himla tur du hade som fick dem med sulkyn, har aldrig sett nån som sålt sulkyn tillsammans med de hjulen.
    nej inte jag heller, men vi fick med en massa saker. Det var deras sista vagn så regnskydd, dyna, hjulskydd osv. fick vi med utan kostnad. så 2000kr för allt tycker jag är ett riktigt bra pris, är lite sugen på att se hur ekonomin ser ut i vår och köpa en ny, men terränghjulen behåller jag då. 

Tänkte testa med de stora hjulen nu ett tag och sen ta på de mindre och se om det känns någon skillnad, jag tror faktiskt det gör enhel del.

Fast jag förstår mig inte på folk som säljer vagnar utan att tvätta och smörja innan, ena hjulaxeln var kruttorr så det var svårt att få av den. Jag älskar att det är riktiga hjulaxlar som sitter i hjulet och inte i chassit. Vi åker enhel del bil och packar fullt, då fastnar alltid axlarna i alla prylar och vi måste packa ur en massa saker för att få ur vagnen. Är samma axlar till kronans vagn som till rullstolar så att man kan ta loss axlarna är så smart. Tar mycket mindre plats. Fattar inte varför inte fler kör så, men det kräver ju lite mer service och är dyrare. 
  • t0va

Insåg nu när vi skulle gå ut vad det är som har gnisslat lite på vagnen. En mutter hade lossnat på chassit och skruven var påväg ur. Men som tur är så kör kronan med standardprylar så i verktygslådan hade vi en mutter som passade. Åh vad jag gillar tillverkare som har delar man kan hitta reserv i vanliga affärer. 

Nu provar sonen att sova i vagnen, är inte jättegott om plats när fotstödet är uppfällt men fäller vi ner ett hack så är det mer plats, han har ett par ca kvar vid huvudet så vi kan nog ha vagnen ett tag till.  

• imsel

Fast jag tycker att kronan kunde gjort så man kan pumpa däcken med vanlig cykelpump!
    Jag får antingen låna kompisens kronanpump eller promenera till OKq8 med punka och pumpa..

Skulle beställa pump när jag beställde nya innerslangar, men då var den givetvis slut.
    Samma nu när vi hade ganska gott om pengar, då var den också slut.
    Frakten är ju så hila dyr om man bara ska ha nåt billigt.     

april 09 kom min bebbe
  • stor grön drake
    imsel skrev 2011-11-12 18:59:16 följande:
    Fast jag tycker att kronan kunde gjort så man kan pumpa däcken med vanlig cykelpump!
    Jag får antingen låna kompisens kronanpump eller promenera till OKq8 med punka och pumpa..

Skulle beställa pump när jag beställde nya innerslangar, men då var den givetvis slut.
    Samma nu när vi hade ganska gott om pengar, då var den också slut.
    Frakten är ju så hila dyr om man bara ska ha nåt billigt.     
    är det bilventil? är ju standard på barnvagnar numera, sånna pumpar kan köpas på vilken mack/cykel/sortbutik som helst. tror vår kostade 30kr...
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-13 08:29:28 följande:
    är det bilventil? är ju standard på barnvagnar numera, sånna pumpar kan köpas på vilken mack/cykel/sortbutik som helst. tror vår kostade 30kr...
    japp, men det är så trångt vid ventilen den står inte ut utan pekar rakt upp så man måste ha en med ett litet munstycke eller med mjuk spets. Jag stannade på en mack påväg hem när vi hade köpt vagnen för att pumpa. Testade sen när jag kom hem men det gick inte med våra pumpar. 

Men här finns en som borde fungera www.clasohlson.se/Product/Product.aspx tänkte åka och köpa vajerlås och sätta på vagnen, kan se om pumpen kan passa också. 
  • Uliise

Ja den absolut största nackdelen med kronan sulky är det korta fotstödet!

Majken 100421
  • t0va
    Uliise skrev 2011-11-13 10:02:50 följande:
    Ja den absolut största nackdelen med kronan sulky är det korta fotstödet!
    mmm... jag förstår inte varför man inte förlänger med 5cm, och även ryggen. Har mailat och fråga ifall det är något de funderat på. Ryggen funkar ju ändå men nu på vintern med stora kängor så blir det ju lite till vid fötterna. 
  • stor grön drake
    t0va skrev 2011-11-13 09:19:29 följande:
    japp, men det är så trångt vid ventilen den står inte ut utan pekar rakt upp så man måste ha en med ett litet munstycke eller med mjuk spets. Jag stannade på en mack påväg hem när vi hade köpt vagnen för att pumpa. Testade sen när jag kom hem men det gick inte med våra pumpar. 

Men här finns en som borde fungera www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164... tänkte åka och köpa vajerlås och sätta på vagnen, kan se om pumpen kan passa också. 
    det var ju dumt. iof var inte edgen lätt att pumpa mellan ekrarna, men det gick. och nu kör vi opumpat för pumpen gick sönder och jag glömmer hela tiden köpa ny
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-13 10:59:23 följande:
    det var ju dumt. iof var inte edgen lätt att pumpa mellan ekrarna, men det gick. och nu kör vi opumpat för pumpen gick sönder och jag glömmer hela tiden köpa ny
    ha, ha... ja så kan man ju också göra, fast jag måste nog ha en pump på vagnen, jag får allergiska utslag när jag ser folk med lufthjul där man inte har luft i. Samma med cyklar, varför ens försöka ta sig fram. Eller alla äldre som har rullstolar där det inte finns luft i så gnälls det om att det är svårt att knuffa. 

Förra våren kliade det i fingrarna, jag var så sugen på att sätta mig på gården här utanför med pumpen och pumpa ungarnas cyklar.

Vinterhjulen tror jag det går att pumpa med vanlig pump men de små sulkyhjulen är trångt, var lite krångligt att bara köra med slangen till bilpumpen.  
  • imsel
    t0va skrev 2011-11-13 09:19:29 följande:

Men här finns en som borde fungera www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164... tänkte åka och köpa vajerlås och sätta på vagnen, kan se om pumpen kan passa också. 

köpte en sån för några veckor sen men den passar inte..
    och att det ska finnas överallt?
    jag har letat på mackar och claes o, men hittar inte en enda..  
    april 09 kom min bebbe
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare