• stor grön drake

"anonyma" vagnmissbrukare

Här är en tråd för oss som fastnat rejält i träsket.
    Som söker blocket efter fynd fast föråden bågnar.
    Som får konstiga blickar från nära och kära
    Som bara måste studera andra på stans liiite nogrannare

Helt enkelt en tråd för oss vagnknarkare.
    Var och en väljer sin drog, må det så vara Bugaboo, Emmaljunga, Teutonia, Brio, Graco, Gesslein, Hartan, Britax, BabyJogger, OTH/UJ, ja, vilket märke som helst.
    Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 21:47
    på begäran, länken till bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m60361395.html
  • Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare
  • Syster Norr
    Tröttimössan skrev 2011-10-21 09:43:19 följande:
    Är det en syskonvagn?
    Ja, det är en syskonvagn i kompakt modell.

Pokergirl goes Norrlandssyster
  • Lindadjo
    Norrlandssyster skrev 2011-10-16 11:00:39 följande:
    Hoppas det är okej att jag slinker in här, tänkte höra om det är någon här som hunnit känna på urban jungle +one? Tycker den verkar toppen!
    Jag har inte hunnit känna på en än, bara sett bilder på den. Men det jag undrar är hur barnet bak ska komma i vagnen? Måste man lyfta i barnet uppifrån? Det ser ju ut som en påse som barnet har fötterna i.
    2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Syster Norr
    Lindadjo skrev 2011-10-21 23:35:25 följande:
    Jag har inte hunnit känna på en än, bara sett bilder på den. Men det jag undrar är hur barnet bak ska komma i vagnen? Måste man lyfta i barnet uppifrån? Det ser ju ut som en påse som barnet har fötterna i.
    Jag tror man måste lyfta i barnet som ska sitta bak. Om jag förstått det rätt så är det en "extraplats" som man gör iordning vid behov, fötterna hamnar i en påse som går ner i varukorgen.
    Jag har inte hunnit se vagnen live men tänkte mig iväg och göra det inom kort.
    Pokergirl goes Norrlandssyster
  • Uliise
    SmultronKatt skrev 2011-10-21 19:26:56 följande:
    Vad har ni att säga om Brio happy med kompktcahssit? jag har köpt en -08 i dag och inte testkört den så mycket, är orolig att den är för klumpig.... 
    Tyvärr är kompaktchassit inge vidare! Visst, det blir litet när vagnen fälls ihop, men det har NOLL fjädring...
    Majken 100421
  • Uliise
    SmultronKatt skrev 2011-10-21 19:26:56 följande:
    Vad har ni att säga om Brio happy med kompktcahssit? jag har köpt en -08 i dag och inte testkört den så mycket, är orolig att den är för klumpig.... 
    Det blir också väldigt stötigt när man kör på grus pga. att det inte finns fjädring.
    Majken 100421
  • Playing the angel

Skapade nyss en egen tråd, men lägger in min ts här också för ni om någon borde ju kunna hjälpa mig

Vår barnvagnshistoria är verkligen lång och på gränsen till pinsam, men jag känner nu igen (tyvärr) att det är dags för byte. Behöver verkligen era tips och erfarenheter.

Våra krav:

Ordentlig suflett
    Rymlig att sova i även med vintermundering och åkpåse upp till ca 3 år (har vilan i vagn ute på fsk)
    Smidig att fälla ihop och inte ta upp hela bagageutrymmet i bilen
    Klara av att rulla i snö och skogspromenader
    Stabil

Vår vagnhistoria hittills är:

1. Bugaboo Cameleon (sonen växte ur den på längden, i övrigt grym)
    2. Emmaljunga Scooter 2.0 (för kort och dålig suflett, dålig kvalite, chassit blev skevt direkt)
    3. Babyjogger City Select (syskonvagn) köpte vi när vi fick barn nummer två och barn ett fortfarande ett tag till behövde åka vagn. Helt underbar vagn, mycket bra kvalite, smidig, tog ingen plats i bilen. Dock syskonvagn och onödigt stor att använda när bara ett barn behöver åka.
    4. Emmaljunga Nitro (mycket nöjd med förutom två punkter, tar upp hela bagageutrymmet i bilen och nu när dottern börjar bli lång också så tar hennes huvud i metallbågen som står upp i ryggstödet. Högst obehagligt och vi får bulla upp med kuddar för att hon inte ska ligga mot metallbågen).
    5. Bugaboo Bee - Används som komplement till Nitron när det inte är snö, shoppingvagn. Kommer behållas som extra vagn vid resor, shopping osv.

• EHel

Håller med om Brio Happy och Compact-chassit - helt avsaknad av fjädring.

Köpte en -07 när sonen föddes, märkte dock från bilen och in att den verkade stum så åkte tillbaka och bytte till det "vanliga" chassit. Det bästa vi gjort. Vagnen har varit grym och hänger fortfarande med till lillasyster, numera dock mest som sovvagn på dagis då vi i princip inte använder vagn hemma längre.

Mitt tips är en separat liggvagnsinsats då det går att fälla upp ett litet ryggstöd när de blir lite större och nyfikna. Mjuklift funkar säkert utmärkt, men har träffat många barn som inte vill vara i vagnen längre när de blir i nyfiken-åldern men fortfarande för små för sittdelen.

• LNE

Perfekt tråd för mig!!

Mina vagnar:
    Brio duo
    Carena sulky
    Phil and teds sport (den har en  rolig historia bakom sig som får många att vilja ta på vagnen haha)
    Babytravel syskonvagn
    Babytravel enkelvagn

Är riktigt sugen på att köpa en brio race!!! 

• Uliise
    EHel skrev 2011-10-23 08:21:20 följande:
    Håller med om Brio Happy och Compact-chassit - helt avsaknad av fjädring.

Köpte en -07 när sonen föddes, märkte dock från bilen och in att den verkade stum så åkte tillbaka och bytte till det "vanliga" chassit. Det bästa vi gjort. Vagnen har varit grym och hänger fortfarande med till lillasyster, numera dock mest som sovvagn på dagis då vi i princip inte använder vagn hemma längre.

Mitt tips är en separat liggvagnsinsats då det går att fälla upp ett litet ryggstöd när de blir lite större och nyfikna. Mjuklift funkar säkert utmärkt, men har träffat många barn som inte vill vara i vagnen längre när de blir i nyfiken-åldern men fortfarande för små för sittdelen.
    Dessutom blir vagnen mycket lättare med enbart liggdel än sittdel + mjuklift.
    Playing the angel skrev 2011-10-23 00:07:37 följande:

Skapade nyss en egen tråd, men lägger in min ts här också för ni om någon borde ju kunna hjälpa mig

Vår barnvagnshistoria är verkligen lång och på gränsen till pinsam, men jag känner nu igen (tyvärr) att det är dags för byte. Behöver verkligen era tips och erfarenheter.

Våra krav:

Ordentlig suflett
    Rymlig att sova i även med vintermundering och åkpåse upp till ca 3 år (har vilan i vagn ute på fsk)
    Stabil

2. Emmaljunga Scooter 2.0 (för kort och dålig suflett, dålig kvalite, chassit blev skevt direkt)
    3. Babyjogger City Select (syskonvagn) köpte vi när vi fick barn nummer två och barn ett fortfarande ett tag till behövde åka vagn. Helt underbar vagn, mycket bra kvalite, smidig, tog ingen plats i bilen. Dock syskonvagn och onödigt stor att använda när bara ett barn behöver åka.
    4. Emmaljunga Nitro (mycket nöjd med förutom två punkter, tar upp hela bagageutrymmet i bilen och nu när dottern börjar bli lång också så tar hennes huvud i metallbågen som står upp i ryggstödet. Högst obehagligt och vi får bulla upp med kuddar för att hon inte ska ligga mot metallbågen).
    5. Bugaboo Bee - Används som komplement till Nitron när det inte är snö, shoppingvagn. Kommer behållas som extra vagn vid resor, shopping osv.

Tänkte tipsa om Nitron innan jag såg vad du skrev. Nu är det ju såatt du har rätt tuffa krav,  en stabil vagn med stor sittdel och sufflett samt terrängkörningsegenskaper PLUS liten ihopfälld, det går liksom inte ihop.
    Jag tycker att min Nitro blir hyffsat liten! Dessutom har den än stor sittdel så om den inte räcker så vet jag inte.

Brio Sitty har ett rejält sittläge men bara ett enkelt vindskydd och litet viloläge, ingen sova-vagn med andra ord.

Rent generellt är det ju så att du längre sittdel, desto sämre liggläge eftersom större barn inte sover i vagn generellt.

Vilka krav kan du kompromissa bort?
    Majken 100421
  • stor grön drake
    Playing the angel skrev 2011-10-23 00:07:37 följande:

Våra krav:

Ordentlig suflett
    Stabil

jag tror att babyjogger city elite kan vara något för dig.
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare