• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • mamma till tre busungar
    MiaMajsan skrev 2011-01-23 17:21:22 följande:
    Ja, kan man läsa böcker om en mullvad som blivit bajsad på huvudet och ger sig ut på jakt efter skurken som gjorde det så kan man definitivt läsa dessa. Bra för barnen att tidigt lära sig att vi alla är olika och att det är ok.
    Men Guuuuuud! Tänk om han blir en sådan där som gillar bajssex om du läser sådana böcker!
    dannya skrev 2011-01-23 17:21:58 följande:
    Jag är inte alls trångsynt men jag förstår inte vad dessa böcker ger min son?
    Läste dina föräldrar sådana böcker för dig? Jag tror iaf inte det, och du är öppen för det ändå? eller hur?

Jag hade låtit mina homosexuella vänner kramas i soffan, men inte klänga på varandra.
    Ok. Jag tolkade klänga = krama.

Nej, mina föräldrar läste inga sådana böcker. Vi hade heller inga öppet homosexuella i bekantskapskretsen. Min pappa är värsta homofoben så jag vet inte hur jag kunde bli så öppen i sinnet Kanske kunde tänka själv? 
  • dannya
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 17:25:38 följande:
    Ok. Jag tolkade klänga = krama.

Nej, mina föräldrar läste inga sådana böcker. Vi hade heller inga öppet homosexuella i bekantskapskretsen. Min pappa är värsta homofoben så jag vet inte hur jag kunde bli så öppen i sinnet Kanske kunde tänka själv? 
    Ja bra, och jag behöver inte läsa böcker för min son för att förstå det heller, jag hoppas han också kan tänka själv:)

Det räcker att han lär sig att respektera alla människor, och behandla alla lika:) 
    dannya skrev 2011-01-23 17:28:56 följande:
    Ja bra, och jag behöver inte läsa böcker för min son för att förstå det heller, jag hoppas han också kan tänka själv:)

Det räcker att han lär sig att respektera alla människor, och behandla alla lika:) 
    Det låter som bra värderingar men jag undrar, om nu böckerna är bra skrivna, kan du inte se dem som vilka böcker som helst? En bok om två individer som blir kära och får barn t ex? Inte som en homobok?

Om du och din son går på biblioteket och ha  hittar en av dessa böcker, lånar du den då om han vill det? 
  • denlillablå

Jag skulle absolut kunna läsa de böckerna för min dotter (och även för en son om jag haft det) men däremot tror jag inte min man skulle kunna tänka sig det. 

• dannya
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 17:32:07 följande:
    Det låter som bra värderingar men jag undrar, om nu böckerna är bra skrivna, kan du inte se dem som vilka böcker som helst? En bok om två individer som blir kära och får barn t ex? Inte som en homobok?

Om du och din son går på biblioteket och ha  hittar en av dessa böcker, lånar du den då om han vill det? 
    Nej jag hade inte valt att läsa dessa böcker oavsett omständigheter.

Först hade jag kommit med ett bättre förslag på en bok, men om han verkligen ville läsa just den boken, kör till.
    Men hade inte presenterat eller köpt boken till honom. 

Som jag sagt i dom flesta inlägg så är det ingen bok som jag vill läsa för min son. 
  • Rödnäbba
    dannya skrev 2011-01-23 16:42:11 följande:
    Jag tycker inte att det ska skrivas som något positivt att vara lesbisk/bög. Och uppmuntra till det, det finns så mycket i vardagen så det räcker.

Och du får gärna läsa dessa böcker för dina barn, men jag väljer att inte göra det:) 
    Så du väljer ut böcker där folk är hetero? Och det är för att det inte uppmuntas tillräckligt?
  • Mummyfied

Kul att de inte kör på sterotyper hela tiden, dock tycker jag att vissa av historierna mer rör vuxenproblem än sådant som jag tror skulle intressera mitt barn.

• gryning2

Ja jag tyckte det verkade vara jättebra böcker. Kanske lite mycket text än för min 3-åring men längre fram absolut.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110701
  • jelica83

Lägger i favoriter tills dottern är lite större! :)

Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?