• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Livisu
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 12:40:31 följande:
    Men jag vill inte att mitt barn ska bli lesbiskt så jag peppar henne inte ;)
    Och skulle hon bli det så älskar jag henne ändå - shit happens! Me jag skulle aldrig uppmuntra henne till att bli det!

Det är min åsikt och ni andra får göra precis som ni vill! :)
    Haha, men du verkar inte vara riktigt sann. "Shit happens" säger du om ditt barn skulle ha en annan sexuell läggning än den du accepterar... skit händer, säger du alltså!!!
    dessutom kan man väl för fan inte "peppa" nån att ha en sexuell läggning. Du har inte barn än va? För du måste mogna till MYCKET först.
  • Livisu
    dannya skrev 2011-01-23 17:37:19 följande:
    Nej jag hade inte valt att läsa dessa böcker oavsett omständigheter.

Först hade jag kommit med ett bättre förslag på en bok, men om han verkligen ville läsa just den boken, kör till.
    Men hade inte presenterat eller köpt boken till honom. 

Som jag sagt i dom flesta inlägg så är det ingen bok som jag vill läsa för min son. 
    Din syn på homosexualitet, normalitet och värderingar är skrämmande. SKRÄMMANDE. Klarar inte av att skriva mer egentligen, fingrarna bara skriver och suddar, skriver och suddar. Hoppas verkligen att ditt barn inte avviker från normen det minsta, varken med sexuell läggning eller fetisch, utan gör allt exakt enligt regelboken och bara har sex i missionärsställningen på söndagar efter klockan sju, för jag kan verkligen se och känna din illa dolda avsmak och oförstående om barnet inte är exakt på det sätt som du anser att en människa bör vara och hur en människa bör känna.
    Du tänker säkert att "jag kommer acceptera barnet och älska det om det är homosexuellt, men jag kommer inte direkt jubla eller gilla det, och inte säga något som uppmuntrar honom eller får honom att känna att hans val av partner är helt och hållet hans, att han är älskad och normal för den han är, hur han är..." vilket i princip är samma sak som att säga att han inte är som han borde, han är inte så som du hade önskat eller velat. Något som kommer krossa hans hjärta eller åtminstone finnas som en nagel i ögat på honom resten av livet. Att mamma inte accepterar honom för den han är. För det är precis den signal du sänder ut när du försöker få honom att välja en annan väg, titta åt ett annat håll, inte veta mer än minsta nödvändigt om "bögar", för då - ve och fasa - kanske han tror att det är det som är normalt i vårt samhälle, och inte hederligt-gammalt-hetero-svensson-sex.

Du tror att det räcker med att du berättar för honom att det finns nåt som heter homosexuell och kort vad det innebär. Men det ska du veta, att det räcker inte för att han ska kunna navigera i detta samhälle utan fördomar för homosexuella, och utan rädslan för att "bli en av dem".

"Jag har inget emot homosexuella, bara jag slipper dem", brukar det heta. Det är undertiteln till alla dina inlägg, ska du veta.
  • Euphoria

Jag skulle inte läsa den sista, tycker det känns skrämmande, och inbillar mig att barnet ska gå runt efter den och tro att mamma/pappa kommer att dö och då måste jag själv ut och leta efter någon annan som kan älska mig.

De andra skulle jag kunna läsa.  

• qenzo

Ja jag skulle läsa alla böcker. Är bokmal och så är alla barnen. Att läsa om olika handlingar ingår i att älska böcker, men jag brukar vara noga med (om boken kliver utanför verkligheten för mycket, tex om barnet som får leta en ny familj på egen hand) tala om hur vi har det i vårt land. Det i sin tur brukar ge följdfrågor om hur det fungerar i andra länder men då får man förklara eller googla, så man kan ge korrekta svar.

Min tonårsson läser mina egna böcker, mycket kriminalare och verklighetsbaserade och historiska böcker. Jag är för all typ av läsning! 

• hemljuvahem

Finns dem? Cool isf :) Bra att på ett pedagogiskt sätt förbereda barnet på vad man kan stöta på för olika tankar/familjer/utanför normen etc..

Den sista om Ella verkar ju jättesorglig.. vet inte om jag själv klarat av den ;p

• Elinheterjag
    annbom skrev 2011-01-23 19:43:01 följande:
    Varför inte. Jag läser ju bamse och där finn numera att homo par
    Finns det? Vad kul
  • dannya
    Livisu skrev 2011-01-24 01:35:05 följande:
    Din syn på homosexualitet, normalitet och värderingar är skrämmande. SKRÄMMANDE. Klarar inte av att skriva mer egentligen, fingrarna bara skriver och suddar, skriver och suddar. Hoppas verkligen att ditt barn inte avviker från normen det minsta, varken med sexuell läggning eller fetisch, utan gör allt exakt enligt regelboken och bara har sex i missionärsställningen på söndagar efter klockan sju, för jag kan verkligen se och känna din illa dolda avsmak och oförstående om barnet inte är exakt på det sätt som du anser att en människa bör vara och hur en människa bör känna.
    Du tänker säkert att "jag kommer acceptera barnet och älska det om det är homosexuellt, men jag kommer inte direkt jubla eller gilla det, och inte säga något som uppmuntrar honom eller får honom att känna att hans val av partner är helt och hållet hans, att han är älskad och normal för den han är, hur han är..." vilket i princip är samma sak som att säga att han inte är som han borde, han är inte så som du hade önskat eller velat. Något som kommer krossa hans hjärta eller åtminstone finnas som en nagel i ögat på honom resten av livet. Att mamma inte accepterar honom för den han är. För det är precis den signal du sänder ut när du försöker få honom att välja en annan väg, titta åt ett annat håll, inte veta mer än minsta nödvändigt om "bögar", för då - ve och fasa - kanske han tror att det är det som är normalt i vårt samhälle, och inte hederligt-gammalt-hetero-svensson-sex.

Du tror att det räcker med att du berättar för honom att det finns nåt som heter homosexuell och kort vad det innebär. Men det ska du veta, att det räcker inte för att han ska kunna navigera i detta samhälle utan fördomar för homosexuella, och utan rädslan för att "bli en av dem".

"Jag har inget emot homosexuella, bara jag slipper dem", brukar det heta. Det är undertiteln till alla dina inlägg, ska du veta.
    Jag ska lära han att respektera alla människor och behandla alla lika, det räcker för mig.
    Jag behöver inte någon barnbok som förfinar hela situationen. Han får nog se tillräckligt av allt det i vardagen.

Du känner inte mig, du vet inte mina värderingar, även fast du försöker komma fram till det, lyckas du inte.
    Jag hade accepterat min son oavsett om han var "annorlunda" eller inte:)
  • brünnhilde
    dannya skrev 2011-01-24 11:39:40 följande:
    Jag ska lära han att respektera alla människor och behandla alla lika, det räcker för mig.
    Jag behöver inte någon barnbok som förfinar hela situationen. Han får nog se tillräckligt av allt det i vardagen.

Du känner inte mig, du vet inte mina värderingar, även fast du försöker komma fram till det, lyckas du inte.
    Jag hade accepterat min son oavsett om han var "annorlunda" eller inte:)
    Jag tror folk i tråden reagerar mest på att du tror att man kan "göra" sina barn homosexuella.
  • dannya
    brünnhilde skrev 2011-01-24 11:47:30 följande:
    Jag tror folk i tråden reagerar mest på att du tror att man kan "göra" sina barn homosexuella.
    Ja och jag anser fortfarande att man kan det:) Men många människor försöker verkligen ändra på min uppfattning av det hela, men det hjälper inte!

Jag kommer aldrig läsa dessa böcker för min son:)
  • Lady Sylvanas
    dannya skrev 2011-01-24 11:53:52 följande:
    Ja och jag anser fortfarande att man kan det:) Men många människor försöker verkligen ändra på min uppfattning av det hela, men det hjälper inte!

Jag kommer aldrig läsa dessa böcker för min son:)
    Hur lyckas man göra någon homosexuell? Är det bara homosexuell man kan få folk att bli, eller gäller det även annat? Så att de finner träd attraktiva?
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?