• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • randigadamen

Ja, eventuellt alla men Ellaboken verkar läskig och sorglig Undrar vilken ålder den är för...

• solfrost

Jag hade kunnat läst alla utom den sista för mina barn.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Rödnäbba
    randigadamen skrev 2011-01-24 18:47:11 följande:
    Ja, eventuellt alla men Ellaboken verkar läskig och sorglig Undrar vilken ålder den är för...
    Den är från 6 år. Säkert inte läskigare än snövit..
  • JuliaåRonjasmammis
    Rödnäbba skrev 2011-01-24 19:51:03 följande:
    Den är från 6 år. Säkert inte läskigare än snövit..
    Säkert inte läskigare än "Flickan med svavelstickorna" heller, vilken jag själv har väldigt svårt för fortfarande. Gråter
    Don't mess with my integrity!
  • Thaleia
    dannya skrev 2011-01-24 12:27:33 följande:
    Jag är ingen expert i ämnet, så det får du fråga någon annan, så sluta med dessa frågor till mig nu tack:)
    Men då måste du vara expert inom homosexualitet eftersom du är så övertyfagd om att just det går minsann att peppa ngn att bli?
  • dannya
    Thaleia skrev 2011-01-25 06:38:53 följande:
    Men då måste du vara expert inom homosexualitet eftersom du är så övertyfagd om att just det går minsann att peppa ngn att bli?
    Om jag säger så här, om du som vuxen blir hjärntvättad undermedvetet av att se på tv, höra och läsa.
    Så tror jag nog att ett barn som ser saker på ett helt annat perspektiv, blir påverkad av vad  föräldern läser för böcker. Jag trodde du visste att det barn hör och ser blir de påverkad av...
  • Argo

Nix Pix!

Vi läser inte böcker som (vilket dessa förmodligen gör) innehåller så tydliga moraliska/politiska pekpinnar.

Det känns mer som böcker för vuxna som vill behålla sitt politiska samvete rent än det är böcker för barn primärt.

Det finns mängder av frågor och trängande ärenden som man kan lasta över på barn - om man vill - man jag anser att det får de reda upp själva senare - när de blir äldre.

Säkert har jag iom detta behandlat någon av dessa böcker orättvist hårt, men nä, jag skulle inte lägga 650 kronor på ett paket med "genusmedvetna" böcker.

• Rödnäbba
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-24 22:38:10 följande:
    Säkert inte läskigare än "Flickan med svavelstickorna" heller, vilken jag själv har väldigt svårt för fortfarande. Gråter
    Eller varför inte "Den fula ankungen", "Askungen", "Bröderna lejonhjärta", "Hans och Greta", "Rödluvan"...de flesta bra sagor är både sorgliga och läskiga.
  • Lady Sylvanas
    dannya skrev 2011-01-25 12:52:48 följande:
    Om jag säger så här, om du som vuxen blir hjärntvättad undermedvetet av att se på tv, höra och läsa.
    Så tror jag nog att ett barn som ser saker på ett helt annat perspektiv, blir påverkad av vad  föräldern läser för böcker. Jag trodde du visste att det barn hör och ser blir de påverkad av...
    Men vuxna blir inte hjärntvättade av tv eller böcker. Var har du fått den idéen ifrån?
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?