• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Veladis
    puss skrev 2011-01-23 16:14:56 följande:
    är det enda alternativet?
    Om man inte vill måla upp bilden fär sitt barn att det är OK vara homosexuell, så vill man måla upp vilken bild...?
  • puss
    Veladis skrev 2011-01-23 16:22:28 följande:
    Om man inte vill måla upp bilden fär sitt barn att det är OK vara homosexuell, så vill man måla upp vilken bild...?
    att det är skitsamma? jag läser inte böcker som är fullständigt ointressanta. anser man att homosexualitet är ointressant kanske man ska läsa nåt annat.
    up yours
  • Blgebo

Nej.
    Jag läser hellre gamla klassiska sagor, och så "Kråkeböckerna".

• puss
    dannya skrev 2011-01-23 16:21:07 följande:
    Då hoppas vi att dom aldrig kommer träffas;)
    du får hoppas. mig är det skitsamma. förutom att vi blir svärisar då, det skulle väl vara det enda som jag skulle känna nåt inför.
    up yours
  • Lavish
    Themis skrev 2011-01-23 16:21:43 följande:
    Vi bytte hus med ett regnbågspar för två år sen och då läste vi några av deras liknande barnböcker för sonen, men jag tycker kanske att det känns lite krystat och pretto ibland, håller med Puss där.

Lika gärna kan man väl när man läser t ex en kroppenbok som talar om hur det blir barn berätta lite neutralt att ibland blir män kära i män eller kvinnor i kvinnor, och att de då kan leva tillsammans och (med lite hjälp) bilda familj liksom en man och en kvinna kan?

Jag tror att information som levereras som "speciell" i en sån här form någon gång kan motverka sitt syfte, faktiskt, men det hela beror nog mycket på hur man själv som förälder agerar när man delger den.
    Ja nu är min bebis i magen än så jag har inte läst några queerbarnböcker men man blir ju snabbt misstänksam mot det konstnärliga innehållet i en sådan bok.

Att skriva en bok om två pojkgiraffer som är ett par och vill ha ett barn tillsammans, känns ju inte direkt som höjden av revolutionerande fritt tänkande och djup konstnärlig talang om boken ifråga ges ut år 2011. Det känns mer som att plocka ganska billiga PK poäng.
  • mamma till tre busungar
    dannya skrev 2011-01-23 11:53:06 följande:
    Det är ju helt snevriden bild av verkligheten!
    Man lär sina barn att det är okej att vara lesbisk, bög och att en pojke klär ut sig som en tjej!
    Var är denna världen på väg? Hjärntvätta sina barn med dessa berättelser, Nej aldrig jag hade läst dessa böcker för mina barn!

Vad är det för fel på Astrids Lindgrens böcker, dom värkar inte duga längre. 
    Eh.....viket årtionde/århundrade blev du kvar på? Menat du att det INTE är Ok att en pojke klär ut sig till Lucia eller att vara lesbisk/bög?

Det är ingen hjärntvätt! 

Astrid Lindgrens böcker är fantastiska för övrigt! 
    dannya skrev 2011-01-23 16:17:43 följande:
    Om det är allvarligt så kan du nog göra så barnet blir homosexuell permanent. men jag tycker att det är olämpligt att läsa böcker om det.

Och det är inte farligt men jag vill inte att mitt barn ska bli homosexuellt, jag vill att min son ska träffa en kvinna och kunna "föröka sig normalt" 

Jag hade respekterat honom ändå, men hade inte velat att han blev homosexuell, om jag hade ett val:) 
    vad gör du om din son kommer hem och säger: Jag är kär i kalle på dagis.

Jag tycker min 7-åring är rätt klok. Hon sade ungefär så här när hon var 5-6 år:

När jag blir stor kommer jag nog att bli kär i en pojke eller flicka. Det blir nog en pojke. Det är vanligast men det kan ju bli en flicka. det kan man inte veta. Man kan ju inte bestämma vem man blir kär i. 

• ceci lia

Jag läser alla utom den sista, alldeles för jobbig och sorglig verkar den... Klart inget barn blir påverkad till att bli homosexuell för att man läser en bok om det :) det är väl bra bara att barnen får lära sig att en del blir kära i samma kön. Och då är jag inte ens politiskt korrekt ha ha

Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?