• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Mei

Ursäkta, jag är lite splittrad, blir avbruten hela tiden.
    Skulle också skriva att jag inte har kollat in just de här böckerna nämare utan utgår från det som står i TS exklusive länken. Det beror förstås på HUR de är skrivna, dvs om de håller någon sorts kvalitet. Jag gillar inte övertydliga moraliska budskap som körs ner i halsen och jag tycker som jag skrev angående bok 3 att homosexualitet inte måste vara ett huvudtema. Något annat måste ju rimligtvis hända och bära boken framåt.

Som en jämförelse så har vi med anledning av att ena barnet har cancer en bilderbok som ska avhandla hur cancer hos ett barn påverkar livet för de andra syskonen. Tanken är jättefin men den håller inte tillräckligt hög kvalitet för att mina barn skulle ha så mycket ut av den. Och den gav ingen igenkänning för dem heller.

• Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:42:33 följande:
    Men ändå - jag tänker int eläsa om två homosexuella giraffer för mitt barn - jag kommer berätta om homosexualitet men för det måste jag väl inte läsa massa förskönade böcker om det?

Varför bryr ni er såmycket om vad jag gör/inte gör när jag inte säger åt er att ni är dumma i huvudet som läser bögböcker? ;)
    tror ingen säger att du är dum i huvudet för att du inte läser de böckerna för ditt barn, det handlar mer om din inställning om att du skulel "peppa ditt barn till att bli homosexuell" om du gjorde det
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Lite Av Varje
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 15:42:46 följande:
    då borde du också veta att barn tar in det de hör i en saga på ett anant sätt än det mamma och pappa säger i andra sammanhang, speciellt när de är yngre. och hur många böcker man har är inte riktigt det det hela handlar om, det handlar om vad böckerna innehåller också, om alla handlar om fagra prinsessor som får sin prins så är det inte så stor skillnad på att ha 1 bok elelr att ha 20
    Så du vet vilka böcker som finns i min bokhylla?

Vi har allt möjligt! Det ENDA vi inte har är homoböcker - är det det enda man ska ha enligt dig!?

Vi har KNAPPT en enda prinsessbok. Jag har svårt att tänka mig vad det skulle vara.. hmm..
    nej inte en enda faktiskt!
    Kanske den hon fick i doppresent, jag TROR det var en prinsessa med..

Annars har vi det mesta i bokhyllan! Och går till biblioteket och lånar det MESTA där med.

Så snälla, sluta döm innan du vet fakta!
  • Lite Av Varje
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 15:44:18 följande:
    tror ingen säger att du är dum i huvudet för att du inte läser de böckerna för ditt barn, det handlar mer om din inställning om att du skulel "peppa ditt barn till att bli homosexuell" om du gjorde det
    ja, och vill ni göra det är det erat problem!
  • Mei
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:38:23 följande:
    Oj, så bara för att jag inte vill läsa homosexuella böcker så läser jag inte?

Det var ju en teori!

Då kan jag berätta att min dotter är den som har flest böcker hemma av nästan alla hennes kompisar! Vi läser flera böcker om dagen och även böcker för större barn!
    Hon hänger med otroligt lätt och vi har läst ända från födseln! Jag läste till och med när hon låg i min mage!
    Så nog vet jag att böcker är bra för barn!
    Nej men det sa jag inte, lugn! Iaf menade jag inte så.

Men om du nu vet att böcker ger något särskilt som inte bara är språkligt och handlar om närhet till föräldern utan också att olika ämnen i barnböcker är en väg för barn att uppleva olika saker utan att gå igenom dem själva så förstår jag nog itne riktigt varför du inte tro att det kan vara en vits att låta dem följa en homosexuell person i en berättelse. Varför inte? Det är väl också något att leva sig in i? Eller utöka sin världsbild med?
  • Thaleia

Pullan88:
    Ingen har sagt att du är dum i huvudet däremot är din åsikt om att man kan peppa ett barn till att bli homosexuellt dum. För då förutsätter du att det är ett val att bli homosexuell eller ej...

• Lite Av Varje
    Mei skrev 2011-01-23 15:46:56 följande:
    Nej men det sa jag inte, lugn! Iaf menade jag inte så.

Men om du nu vet att böcker ger något särskilt som inte bara är språkligt och handlar om närhet till föräldern utan också att olika ämnen i barnböcker är en väg för barn att uppleva olika saker utan att gå igenom dem själva så förstår jag nog itne riktigt varför du inte tro att det kan vara en vits att låta dem följa en homosexuell person i en berättelse. Varför inte? Det är väl också något att leva sig in i? Eller utöka sin världsbild med?
    Som många har sagt innan: Varför skriva massa om homosexualitet ? För det är ett problem?
    Det är ju bättre att bara berätta om det.

Jag kommer BERÄTTA att det finns homosexuella men majoriteten är heterosexuella.
    Det är ju precis som att läsa en bok? Jag behöver inte försköna mina ord utan jag kan berätta precis hur det är och hur det går till.

Jag behöver inte fega och ta till böcker om "speciella personer"
  • Rödnäbba

Ja, dom skulle jag gärna läsa.

• Lite Av Varje

Fattar inte varöfr folk blir så upprörda över att jag hellre väljer att berätta om homosexualitet istället för att visa en liten söt förskönad bok om det!?

• Thaleia
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:48:51 följande:
    Som många har sagt innan: Varför skriva massa om homosexualitet ? För det är ett problem?
    Det är ju bättre att bara berätta om det.

Jag kommer BERÄTTA att det finns homosexuella men majoriteten är heterosexuella.
    Det är ju precis som att läsa en bok? Jag behöver inte försköna mina ord utan jag kan berätta precis hur det är och hur det går till.

Jag behöver inte fega och ta till böcker om "speciella personer"
    Så för att man läser böcker så betyder det att man inte pratar med sitt barn om ämnet utan bokens hjälp...?
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?