• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • myskatt

Kalle och Lucia läste vi innan jul. Eftersom dottern är helt innförstådd med att alla får vara vad de vill i luciatåget blev det ingen diskussion kring handligen.

De andra lär jag titta efter på bibblan nästa gång!

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • vivianne

Den där med det övergivna barnet som blir omhändertagen av någon som dör och själv får leta upp någon som kan ta hand om henne hade jag nog inte läst. Lite för svart för min smak. Att föräldrar dör är väl inget att hymla med men att barnet ska bli helt ensam och själv leta upp en ny familj är ju inte sant.

• fluu

Jodå. Vill ungarna läsa dem så ska jag ju inte hindra dem. Vill absolut lära mina barn att det finns olika sorters människor och att man respekterar alla. Dock räcker det kanske med vår bekantskapskrets för att lära sig det:P

Dock vet jag inte om jag skulle läsa böckerna om ungarna inte bad om det. Jag får lite allergisaka reaktioner av dagens PK-böcker.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Queenie70

Finns dessa böcker eller är det en idé`?

När ungen blir äldre skulle jag nog kunna läsa samtliga utom denn där uteliggaren dör...Låter alldeles för sorgligt för att jag ska klara av det.

• Toppen9
    annbom skrev 2011-01-23 19:43:01 följande:
    Varför inte. Jag läser ju bamse och där finn numera att homo par
    Jasså? Häftigt!
  • Lavish
    Queenie70 skrev 2011-01-23 21:48:10 följande:
    Finns dessa böcker eller är det en idé`?

När ungen blir äldre skulle jag nog kunna läsa samtliga utom denn där uteliggaren dör...Låter alldeles för sorgligt för att jag ska klara av det.
    Först tänkte jag skriva att barn tål mer än man tror. Men sen kom jag på en jättehemsk bok mamma läste för mig när jag var liten. Den handlade om en värphöna. Hönan hoppades varje gång den fick ägg att den snart skulle ha en kull gulliga kycklingar och en familj. Men sen kom dom och hämtade äggen varje gång. Och hönan värpte och värpte... En dag lyckas höna rymma och ger sig ut på jakt efter sina försvunna kycklingar. Men hon hittar dom ju inte för äggen var ju aldrig befruktade.

Det var tamejfan en hemsk barnbok! Usch jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på den.
  • Mirva
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 17:23:06 följande:
    Men Guuuuuud! Tänk om han blir en sådan där som gillar bajssex om du läser sådana böcker!
    Mitt treåriga barn tror uppenbarligen att ekorr'n som satt i granen bajsar kottar. Vi har läst bajsboken ett flertal gånger där det finns en annan version av ekorr'n satt i granen.
  • Livisu

Ja, har även två av dessa böcker hemma; en om Kalle som vill ha klänning och en om en flicka som är kär i en utvecklingsstörd pojke.

Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?