• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Veladis
    dannya skrev 2011-01-23 16:10:30 följande:
    Jag skulle inte tro det, jag vet inte om du hört talas om hjärntvätt?
    Om du kan forma ett barn till att döda sina egna föräldrar tror jag nog att du kan hjärntvätta ditt barn till att bli homosexuell!

Nu är jag inte paranoid, och anser att min son blir bög bara för att han läser en bok, men jag anser att det är fel budskap i sådana böcker, självklart det händer men man ska inte måla upp bilden till att det är något bra att vara, jag respekterar homosexuella, men hade inte läst böcker om det. 

?

Så man ska lära sina barn att det är dåligt, onormalt, och fel att vara homosexuell då?
    Varför inte lära dem alla människors lika värde? Det tycker i allafall jag är ett minimikrav på värderingar att föra vidare till näsata generation. ANnars kan man ju lika gärna börja stena bögar direkt...
  • puss
    Veladis skrev 2011-01-23 16:13:34 följande:
    ?

Så man ska lära sina barn att det är dåligt, onormalt, och fel att vara homosexuell då?
    är det enda alternativet?
    up yours
  • dannya
    Mei skrev 2011-01-23 16:03:26 följande:
    Det där är jag ytterliget tveksam till!

Visserligen kan barn i vissa åldrar leka och leva sig in i att de är... alla möjliga saker. Och skulle de i en vecka leka att de var homosexuella så är det ju inget farligt. Det är väl ett sätt att processa informationen och förhålla sig till det i så fall. Även om jag inte hört om någon som lekt gay annat än i vanliga korta rolllekar.

Hur länge menar du att man kan gå och tro att man är homosexuell? Och vilka åldrar pratar du om? Och är det farligt?
    Om det är allvarligt så kan du nog göra så barnet blir homosexuell permanent. men jag tycker att det är olämpligt att läsa böcker om det.

Och det är inte farligt men jag vill inte att mitt barn ska bli homosexuellt, jag vill att min son ska träffa en kvinna och kunna "föröka sig normalt" 

Jag hade respekterat honom ändå, men hade inte velat att han blev homosexuell, om jag hade ett val:) 
  • puss
    dannya skrev 2011-01-23 16:17:43 följande:
    Om det är allvarligt så kan du nog göra så barnet blir homosexuell permanent. men jag tycker att det är olämpligt att läsa böcker om det.

Och det är inte farligt men jag vill inte att mitt barn ska bli homosexuellt, jag vill att min son ska träffa en kvinna och kunna "föröka sig normalt" 

Jag hade respekterat honom ändå, men hade inte velat att han blev homosexuell, om jag hade ett val:) 
    det är redan kört. får han se min son blir han tvärgay direkt.
    up yours
  • Lenora

Tja, de låter inte värre än Hans och Greta där barnen överges av sina föräldrar mitt ute i skogen.

• dannya
    Veladis skrev 2011-01-23 16:13:34 följande:
    ?

Varför inte lära dem alla människors lika värde? Det tycker i allafall jag är ett minimikrav på värderingar att föra vidare till näsata generation. ANnars kan man ju lika gärna börja stena bögar direkt...
    Det räcker väl att dom får se homosexuella i vardagen, jag behöver inte böcker för att dom ska förstå hur allt ligger till.
  • puss
    Lenora skrev 2011-01-23 16:19:11 följande:
    Tja, de låter inte värre än Hans och Greta där barnen överges av sina föräldrar mitt ute i skogen.
    DEN kommer inte innanför dessa väggar. på ett tag.
    up yours
  • poirot

En sak som jag tycker är lite trist är att de säljs som i ett "genuspaket", jag vill inte köpa ett genuspaket utan jag vill köpa böcker som jag tycker verkar bra en och en eller eventuellt tillsammans med böcker i samma serie med samma huvudfigurer. Det blir för politiskt annars, jag vill att det ska komma naturligt. 

Åsiktsfrihet innebär inte bara att du får tycka vad du vill, det innebär även att jag får tycka raka motsatsen och säga emot dig
  • dannya
    puss skrev 2011-01-23 16:19:01 följande:
    det är redan kört. får han se min son blir han tvärgay direkt.
    Då hoppas vi att dom aldrig kommer träffas;)
  • Themis

Vi bytte hus med ett regnbågspar för två år sen och då läste vi några av deras liknande barnböcker för sonen, men jag tycker kanske att det känns lite krystat och pretto ibland, håller med Puss där.

Lika gärna kan man väl när man läser t ex en kroppenbok som talar om hur det blir barn berätta lite neutralt att ibland blir män kära i män eller kvinnor i kvinnor, och att de då kan leva tillsammans och (med lite hjälp) bilda familj liksom en man och en kvinna kan?

Jag tror att information som levereras som "speciell" i en sån här form någon gång kan motverka sitt syfte, faktiskt, men det hela beror nog mycket på hur man själv som förälder agerar när man delger den.

Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?