• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Lite Av Varje
    Thaleia skrev 2011-01-23 15:51:56 följande:
    Så för att man läser böcker så betyder det att man inte pratar med sitt barn om ämnet utan bokens hjälp...?
    Nej men varför ska ALLA enligt er tycka att "ååååh vad GUUUULIGT HOMOBÖCKER"
    "SKIIIIITBRAAAA"

Nej, alla tycker inte det. Jag tycker det är skitlöjligt! Jag berättqar utan böcker. PUNKT!
  • Thaleia
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:49:38 följande:
    Fattar inte varöfr folk blir så upprörda över att jag hellre väljer att berätta om homosexualitet istället för att visa en liten söt förskönad bok om det!?
    Tycker den enda som verkar upprörd i sina inlägg är du!
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:45:14 följande:
    Så du vet vilka böcker som finns i min bokhylla?

Vi har allt möjligt! Det ENDA vi inte har är homoböcker - är det det enda man ska ha enligt dig!?

Vi har KNAPPT en enda prinsessbok. Jag har svårt att tänka mig vad det skulle vara.. hmm..
    nej inte en enda faktiskt!
    Kanske den hon fick i doppresent, jag TROR det var en prinsessa med..

Annars har vi det mesta i bokhyllan! Och går till biblioteket och lånar det MESTA där med.

Så snälla, sluta döm innan du vet fakta!
    har jag sagt att jag vet vad ni har för böcker? isf bör du läsa igen. du är väldigt snabb med att tro att alla dömmer dig. jag ahr inte sagt något om vad man ska och inte ska ha men ajg anser att man ska ge barnet stor variation och varför inte läsa en bok där någon av huvudkaraktärerna är homosexuell? Tycker inte det är fel när boken handlar om prinsessor, drakar osv helelr men som sagt, variation är otroligt viktigt
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:46:04 följande:
    ja, och vill ni göra det är det erat problem!
    göra vad? peppa mitt barn till att bli precis den hon är och vill vara? man kan inte peppa ett barn till att bli homosexuell, ens sexuella läggning är medfödd, tror snarare att man gör åt motsatta hålelt allt för ofta, peppar dem til att bli heterosexuella och får dem att känna att de inte duger riktigt om de inte är just hetero
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Veladis
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:45:14 följande:
    Så du vet vilka böcker som finns i min bokhylla?

Vi har allt möjligt! Det ENDA vi inte har är homoböcker - är det det enda man ska ha enligt dig!?

Vi har KNAPPT en enda prinsessbok. Jag har svårt att tänka mig vad det skulle vara.. hmm..
    nej inte en enda faktiskt!
    Kanske den hon fick i doppresent, jag TROR det var en prinsessa med..

Annars har vi det mesta i bokhyllan! Och går till biblioteket och lånar det MESTA där med.

Så snälla, sluta döm innan du vet fakta!
    Vad är en "homobok"?

Om du menar böcker om homosexuella, så kan du inte hålla med om att det är bra omk man t ex lever i en klassisk heterosexuell kä'rnfamilj. att läsa om alla möjliga familjebildningar (även ensamstående, bonusfamiljer, adoptivfamiljer etc) för barnen så att de kan göra sig en bild av det och inte se det som helkonstigt och avvikande när de är äldre - och därmed kanske fastna i fördomar och inskränkthet. Eller, om man inte lever i en klassisk heterosexuell k'ärnfamilj,, läsa böcker där man kan känna igen sig och identifiera sig med situationen.

En liten parentes, den här boken skapade enorma diskussioner i bl aUSA
    http://en.wikipedia.org/wiki/And_Tango_Makes_Three
  • thelifesaviour

Ja, absolut, de står på önskelistan här hemma! 

• Lavish
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:52:52 följande:
    Nej men varför ska ALLA enligt er tycka att "ååååh vad GUUUULIGT HOMOBÖCKER"
    "SKIIIIITBRAAAA"

Nej, alla tycker inte det. Jag tycker det är skitlöjligt! Jag berättqar utan böcker. PUNKT!
    Du jag tror inte det är någon här som känner sig manad att försöka tvinga dig att läsa "homoböcker" för ditt barn. Och den enda som verkar upprörd över att du inte vill läsa sk "homoböcker" är du.

Däremot argumenterar du ganska lustigt och det är väl det folk hängt upp sig på. Men fortfarande verkar ingen upprörd...
  • Mei
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:48:51 följande:
    Som många har sagt innan: Varför skriva massa om homosexualitet ? För det är ett problem?
    Det är ju bättre att bara berätta om det.

Jag kommer BERÄTTA att det finns homosexuella men majoriteten är heterosexuella.
    Det är ju precis som att läsa en bok? Jag behöver inte försköna mina ord utan jag kan berätta precis hur det är och hur det går till.

Jag behöver inte fega och ta till böcker om "speciella personer"
    Det som är ett problem är väl att det finns människor som fördömer och behandlar andra illa bara för att de tänder på någon av samma kön. Jag uppfattar homosexualitet som något naturligt och gillar tex boken om lill-Zlatan för att det finns ett homosexuellt par i den. Styrkan där ligger dock i att deras sexualitet inte är ett huvudtema utan att de bara är det. Det är en bakgrundsbild. Och jag tycker det är en stor vits att läsa böcker som utspelar sig i olika miljöer och på så sätt ger barnen tillgång till många olika referenser som de sen bär med sig. Om vi ser två tjejer kyssas på stan och ena barnet undrar så kan jag lätt hänvisa till att det ju är som killarna i Lill-Zlatan fast tjejer istället. Boken har presenterat ett fenomen för mina barn som de däför har tagit till sig. Bra referenser att ha som gör att de förstår och ser sin omvärld, kan sortera in den som begriplig, dra paralleller och förstå. Det är bra att läsa berättelser som sker i andra tider, på andra platser, i andra familjekonstellationer, i fattigdom/rikedom osv. 
  • dannya
    Thaleia skrev 2011-01-23 15:48:41 följande:
    Pullan88:
    Ingen har sagt att du är dum i huvudet däremot är din åsikt om att man kan peppa ett barn till att bli homosexuellt dum. För då förutsätter du att det är ett val att bli homosexuell eller ej...
    Varför är hennes åsikt dum?
    Jag håller med henne i allt!
    Barn tar in allt dom hör och ser, barn är mycket formbara och du kan göra så ett barn kan tro att hon/han är homosexuell, det hoppas jag att du är medveten om:)

• JuliaåRonjasmammis

Hjälp, så mycket okunskap det finns, och så många inskränkta och okunniga människor! Jag blir helt paff.

Don't mess with my integrity!
  • DenNamnbitne
    dannya skrev 2011-01-23 15:57:58 följande:
    Varför är hennes åsikt dum?
    Jag håller med henne i allt!
    Barn tar in allt dom hör och ser, barn är mycket formbara och du kan göra så ett barn kan tro att hon/han är homosexuell, det hoppas jag att du är medveten om:)

Håller fullständigt med, Det är självklart att man påverkas av det som står i böcker. Barnböcker är ofta pedagogiska, eller indoktrinerande. Det beror på vad man tycker. Idag hör jag folk som föraktfullt talar om 70-talets progressiva barnböcker och på 1800-talet stod det ålderdomliga saker som "far bygger en lådbil till dig och mor lagar dina strumpor".
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?