• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Mei

Jag blir mest sugen på att läsa de två första och mest tveksam till vem kan älska Ella.

Bok nr 1  Eftersom jag betraktar homosexualitet som något naturligt och ofarligt och jag vill förmedla detta till mina barn. Jag vill att de ska veta och känna att jag aldrig någonsin kommer attfördöma varken dem eller deras vänner om de är homo eller bi.

Bok nr 2  Likväl som jag läser böcker där det finns traditionella könsroller så vill jag att barnen får leva sig in i berättelser där könsrollerna inte är traditionella.

Bok nr 3 känner jag ett litet motstånd mot men undrar varför. Egentligen tror jag inte att barnen kommer att uppleva att det är två pappor som huvudbudskapet i boken (det gör de inte när vi läser om lill-Zlatan) utan det blir väl eg för dem en bok om adoption tror jag.

Bok nr 4 En bok om att vara annorlunda och om utanförskap då? Ja det är väl ett aktuellt ämne i fler böcker så why not.

Bok nr 5 Det här kan ju uppfattas som hotfullt. Den som tar hand om barnet dör och barnet måste klara sig själv och leta efter en ny familj. Kanske skulle jag börja gråta... Just nu är mina flickor i en fas där det inte skulle passa så bra tror jag för de är lite oroliga över det här med döden av divese anledningar. Men annars så. Barn ser sällan vidden av sådana här tragedier, är min erfarenhet.

• Rocktroll

Ja jag hade kunnat läsa alla för min tjej. Måste nog köpa Prinsessan Kristalla för min dotter heter Vilda Glad

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Mei
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 14:50:53 följande:
    Sen så kommer jag självklart säga  till mitt barn när hon blir några år äldre att det finns homosexuella och att det inte är jättekonstigt att vara det - dock är majoriteten heterosexuella eller möjligen bisexuella.
    Och det är sanningen jag kommer säga henne.

Men still, jag tänker inte läsa massa böcker om homosexuella för det!
    Varför skulle jag?

Läser ni böcker för era ljushyade barn att det finns mörkhyade också eller?
    Varför måste mna göra det? Man kan ju berätta för dom istället!
    herregud!
    Att läsa med mina barn är något jag gör ofta och mycket. Det är ett bra sätt för barn att ta del av allt möjligt. Att leva sig in en hel värld av bilder och i en berättelse gör något annat än om du säger "det finns homosexuella också". Nu måste ju inte du gilla att läsa om just det här ämnet men om du inte vet om hur positivt bokläsning är för barns utvecklig och välmående så har du kvar något fantastiskt att upptäcka. För att inte tala om dina barn.
  • Good Girl

Jag tror på att läsa allt för ungar - gamla mytologiska berättelser, både svenska, grekiska och andra, sagor ur 1000 & 1 natt-serien, världens sagor, dikter, Alfons Åberg etc. Inget är för stort eller för läskigt. Jag menar, jag skulle aldrig välja bort H C Andersens undersköna sagor pga. sorgliga slut (Den lilla sjöjungfrun, Flickan med svavelstickorna o d). Huvudsaken är att boken är bra skriven (språk- och stilmässigt) samt har en gripande story som sätter igång tankeverksamheten hos barnen. Genom att presentera barnen en mångfald av böcker lär sig de små att sortera och tänka olika.

Barn är smarta, de greppar rätt snabbt vad som är en tråkig moralkaka och vad som är en humoristisk skröna. De lär sig också att människor tycker olika - medan ene författaren kanske presenterar äktenskapet som enda rätta (säg nån saga och prinsar och prinsessor och lyckliga i alla sina dar o d) så väljer andre författaren att romantisera frihet och ensamt häftigt liv (säg nån bok om ensam pirat som seglar världen runt).

Jag tror inte på att fördumma barn genom att tvinga på dem en viss åsikt. Och så håller jag med en av skribenterna i tråden om att alltför genusfokuserade böcker gör ett problem av något som inte behöver vara ett problem från början. I så fall eftersöker jag böcker där homosexualitet inte är huvudstoryn utan kanske bara ett faktum i periferin av huvudstoryn :)

• Thaleia

Peppa ett barn till att bli homosexuell?? Det var det dummaste jag hört...för att uttrycka mig milt!

Och ja, jag skulle självklart kunna tänka mig att läsa dom böckerna för mina barn! Ska f'n gå in och beställa ett par nu medetsamma!

• Lite Av Varje
    Mei skrev 2011-01-23 15:18:52 följande:
    Att läsa med mina barn är något jag gör ofta och mycket. Det är ett bra sätt för barn att ta del av allt möjligt. Att leva sig in en hel värld av bilder och i en berättelse gör något annat än om du säger "det finns homosexuella också". Nu måste ju inte du gilla att läsa om just det här ämnet men om du inte vet om hur positivt bokläsning är för barns utvecklig och välmående så har du kvar något fantastiskt att upptäcka. För att inte tala om dina barn.
    Oj, så bara för att jag inte vill läsa homosexuella böcker så läser jag inte?

Det var ju en teori!

Då kan jag berätta att min dotter är den som har flest böcker hemma av nästan alla hennes kompisar! Vi läser flera böcker om dagen och även böcker för större barn!
    Hon hänger med otroligt lätt och vi har läst ända från födseln! Jag läste till och med när hon låg i min mage!
    Så nog vet jag att böcker är bra för barn!
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 14:50:53 följande:
    Sen så kommer jag självklart säga  till mitt barn när hon blir några år äldre att det finns homosexuella och att det inte är jättekonstigt att vara det - dock är majoriteten heterosexuella eller möjligen bisexuella.
    Och det är sanningen jag kommer säga henne.

Men still, jag tänker inte läsa massa böcker om homosexuella för det!
    Varför skulle jag?

Läser ni böcker för era ljushyade barn att det finns mörkhyade också eller?
    Varför måste mna göra det? Man kan ju berätta för dom istället!
    herregud!
    ja, jag kommer läsa BRA böcker med mörkhyade karaktärer för mina barn (inte de gamla nedvärderande som tyvärr finns). det är stor skillnad på att berätta att det finns och att läsa om det i en saga.
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 14:48:49 följande:
    LÄS DET SOM CLOUDY SKREV!

WOOOOOORD!
    och jag håller inte med om det som cloudy skrevs. tycker det är trist att du tyvärr verkar så trångsynt och fast i att sagor ska vara på ett visst sätt. Men eftersom du gilalr Astrid Lindgren så rekommenderar jag dig att läsa hennes saga om Märit, den älskade jag när jag var mindre, kanske för att det var en saga som bröt ganska mycket mot normen för hur en saga ska vara och vad den ska handla om
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Lavish

Jag har svårt att se att läsa dessa böcker skulle utesluta att läsa Astrid Lindgren och Elsa Beskow. Sen tycker jag det är en dålig idé att inte läsa Beskow pga aga. Det är väl snarare en GOD orsak att läsa dem? Så att man kan ta upp frågan och diskutera och berätta om det för barnet? Jag hade dagiskamrater och skolkamrater i lågstadiet som blev slagna hemma. Det hade varit ett jättestöd att få diskutera om barnaga och veta vad som gäller från mamma eller pappa redan innan jag konfronterades med det.

Men visst det känns väldigt krystat och överdrivet PK ämnet i flera av de där böckerna. Och jag håller med om att det finns en risk att man problematiserar saker som faktiskt inte varit ett problem för barnet. Men jag skulle ändå kunna läsa dem, kan väl vara intressant för ungen att få lite insyn i vad genushysterin från vissa föräldrar kommer ifrån och handlar om.

• Lite Av Varje

Men ändå - jag tänker int eläsa om två homosexuella giraffer för mitt barn - jag kommer berätta om homosexualitet men för det måste jag väl inte läsa massa förskönade böcker om det?

Varför bryr ni er såmycket om vad jag gör/inte gör när jag inte säger åt er att ni är dumma i huvudet som läser bögböcker? ;)

• Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:38:23 följande:
    Oj, så bara för att jag inte vill läsa homosexuella böcker så läser jag inte?

Det var ju en teori!

Då kan jag berätta att min dotter är den som har flest böcker hemma av nästan alla hennes kompisar! Vi läser flera böcker om dagen och även böcker för större barn!
    Hon hänger med otroligt lätt och vi har läst ända från födseln! Jag läste till och med när hon låg i min mage!
    Så nog vet jag att böcker är bra för barn!
    då borde du också veta att barn tar in det de hör i en saga på ett anant sätt än det mamma och pappa säger i andra sammanhang, speciellt när de är yngre. och hur många böcker man har är inte riktigt det det hela handlar om, det handlar om vad böckerna innehåller också, om alla handlar om fagra prinsessor som får sin prins så är det inte så stor skillnad på att ha 1 bok elelr att ha 20
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?