• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Cloudy

Ja jag skrev några stavfel ja.

• CathrinLarsson

Jag skulle absolut kunna läsa dessa böcker för barn! Både mitt eget och på förskolan. Det är ju ett steg i ledet på att skapa förståelse och respekt för andra människor oavsett etnicitet, sexuell läggning, kön och ålder. Vilket dessutom läroplanerna lyfter fram att bland annat förskolan ska bidra till. Kanon att hitta böcker som lyfter fram sånt! Att lägga till böcker med "grabbiga" tjejer och "tjejiga" killar så ser jag det otroligt givande för barn! =)

Tack för boktips!

• Lite Av Varje
    Cloudy skrev 2011-01-23 13:31:20 följande:
    Nej såklart att man inte kan peppa någon att få en sexuell medfödd läggning men man kan peppa barnet att tro att hon är det och gillar det. Barn påverkar av allt de hör, läser och upplever och man kan forma ett barn hur man vill egentligen krasst sagt. Att det finns tjejer som vill bli superhjältar och pojkar som vill bli prinsessor är inte en slump, att det finns pojkar som ser ner på tjejer och säger att de har tjejbaciller är ingen slump. Att en pojke inte kan tänkas vara vän med en tjej är ingen slump. Att barn anser att det är skillnad på pojkar och flickor är ingen slump. Vill man ha en pojke som hångar med andra pojkar trots att han inte är homosexuell så är det mycket möjligt att åstakomma genom att få honom att tro att det är så man ska vara. Vill man få barn att tro att olikheter är något märkvärdigt och udda så är även det lätt att ådstakomma.

Barn är skrämmande lättpåverkade helt enkelt.

Och ja, mina döttrar vet mycket väl att pojkar kan bli kära i pojkar och flickor kan bli kära i flickor och det är ingen big deal alls med det. De vet också att det finns barn som är tjocka, mörkhyade, ser annorlunda ut (missbildade) och som sitter i rullstol och detsamma gäller där, det är ingen bid deal alls för dem.
    Äntligen en BRA teori ;)
    Håller med!
  • Lite Av Varje
    DenNamnbitne skrev 2011-01-23 13:39:14 följande:
    Ja, ärligt talat. Vad är det för jävla skit som skrivs nu för tiden. Det känns som att tematiken är så extremt tvungen. Det är väl okej om någon enstaka bok handlar om en pojke med två pappor men de bästa böckerna finns helt klart någon annanstans. Astrid Lindgren, Elsa Beskow ja det finns väldigt mycket bra barnböcker. Och att vägra Beskow för att hon förespråkar aga- vad barnsligt. Så synd om barn som ska behöva höra sånt.
    Astrid Lindgren är det bästa någonsin!
    Ja, löjligt var ordet! :)
  • Jordgubbssmak

Jag skulle valt bort "vem kan älska Ella" känns inte som jag vill undgräva de funderingar de flesta barn har kring att föräldrarna kan dö. Det känns lite för sorgligt helt enkelt.
    Men det andra lät hur bra som helst!

• Lady Sylvanas

Inte den sista, den låter för jobbig.

• Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 12:40:31 följande:
    Men jag vill inte att mitt barn ska bli lesbiskt så jag peppar henne inte ;)
    Och skulle hon bli det så älskar jag henne ändå - shit happens! Me jag skulle aldrig uppmuntra henne till att bli det!

Det är min åsikt och ni andra får göra precis som ni vill! :)
    det kan du inte göra, peppa henne till att bli lesbisk alltså, det enda du kan göra är att lära henne att respektera elelr att se ner på homosexualitet. hon VÄLJER inte sin sexuella läggning. tycker du ska uppmuntra din dotter till att bli den person hon egentligen är oavsett om det i slutändan innebär bi, homo, hetro, asexuell, "grabbig", "tjejig" osv
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 12:55:39 följande:
    Det skriver jag absolut inte att man garanterat gör så att ett barn blir homosexuellt!

men jag tänker inte läsa och påpeka och tycka att åååååh vad mysigt med homosexuella människor! Never.
    Gör ni det om ni vill men jag gör det inte! :)
    tror ju inte att det är det böckerna försöker få det att framstå som heller, snarare bryta ner normerna till att alla har en mamma och en pappa, att man måste gilla pojkar om man är tjej, att bara tjejer kan vara lucia osv. att lära barnen respekt, att alla är olika, att det är OK att vara homosexuell, ha föräldrar som är homosexuella osv
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Lite Av Varje
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 14:41:42 följande:
    tror ju inte att det är det böckerna försöker få det att framstå som heller, snarare bryta ner normerna till att alla har en mamma och en pappa, att man måste gilla pojkar om man är tjej, att bara tjejer kan vara lucia osv. att lära barnen respekt, att alla är olika, att det är OK att vara homosexuell, ha föräldrar som är homosexuella osv
    LÄS DET SOM CLOUDY SKREV!

WOOOOOORD!
  • Lite Av Varje
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 14:41:42 följande:
    Sen så kommer jag självklart säga  till mitt barn när hon blir några år äldre att det finns homosexuella och att det inte är jättekonstigt att vara det - dock är majoriteten heterosexuella eller möjligen bisexuella.
    Och det är sanningen jag kommer säga henne.

Men still, jag tänker inte läsa massa böcker om homosexuella för det!
    Varför skulle jag?

Läser ni böcker för era ljushyade barn att det finns mörkhyade också eller?
    Varför måste mna göra det? Man kan ju berätta för dom istället!
    herregud!
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?