• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Cloudy

Nej skulle inte vilja läsa någon av de böckerna för mina barn då jag väljer böcker med bra budskap.

• Phlippan87

skulle kunna tänka mig att läsa alla för min dotter. förstår inte varöfr alla böcker ska vara så "puttenuttiga", verkligheten är inte sådan och att det finns böcker som skildrar det som ofta ses som tabu och "fel" tycker jag bara är bra. när dottern blir lite större så, så jag slipper läsa om askungen, kalle anka o.dyl hela tiden.
    Flickan med svavelstickorna komemr jag garanterat plocka fram den också

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • liah86
    Cloudy skrev 2011-01-23 11:24:03 följande:

Nej skulle inte vilja läsa någon av de böckerna för mina barn då jag väljer böcker med bra budskap.

så dessa böckerna har alltså dåligt budskap? är bara nyfiken. hade inte heller valt att läsa dem för mina barn men inte för att jag tycker budskapen är dåliga.
  • Lavish

Ja jag skulle kunna tänka mig att läsa vilken som av dem. Men det ska till en riktig liten bokmal för att vi ska dra igenom allihopa. För jag har inte tänkt gå in för att aktivt utbilda mitt lilla barn i queerteori redan i vaggan :-P. I min värld finns det faktiskt viktigare och mer intressanta ämnen som jag skulle vilja fokusera på när jag väljer litteratur att läsa för mitt barn. Så jag kommer framförallt läsa en massa andra böcker än just de uppräknade. Men jag skulle inte ha något emot att läsa en eller flera av dem heller. 

• logg81

Japps.... allihopa...

Däremot skulle jag nog inte läsa alla sagor nu på stört för tösen. Hon är ju bara 3 år. Vissa saker, som tex döden, väntar jag nog med tills hon är lite äldre....

Tack för tipsen!

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • poirot

Ja, om det var fina teckningar i dem. 

Åsiktsfrihet innebär inte bara att du får tycka vad du vill, det innebär även att jag får tycka raka motsatsen och säga emot dig
  • Good Girl

Den sista skulle jag kunna läsa, de andra PK-skrifterna klarar sig ungen utan!

• dannya

Det är ju helt snevriden bild av verkligheten!
    Man lär sina barn att det är okej att vara lesbisk, bög och att en pojke klär ut sig som en tjej!
    Var är denna världen på väg? Hjärntvätta sina barn med dessa berättelser, Nej aldrig jag hade läst dessa böcker för mina barn!

Vad är det för fel på Astrids Lindgrens böcker, dom värkar inte duga längre. 

Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?