• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Thaleia
    dannya skrev 2011-01-23 15:57:58 följande:
    Varför är hennes åsikt dum?
    Jag håller med henne i allt!
    Barn tar in allt dom hör och ser, barn är mycket formbara och du kan göra så ett barn kan tro att hon/han är homosexuell, det hoppas jag att du är medveten om:)

Ja och fastän du håller med henne fotsätter åsikten att vara dum! Det ändrar inte på saken!
    Och din åsikt om att man kan forma ett barn till att tro att det är homosexuellt är dum, löjligt och ganska skrattretande!
  • Mei
    dannya skrev 2011-01-23 15:57:58 följande:
     du kan göra så ett barn kan tro att hon/han är homosexuell, det hoppas jag att du är medveten om:)

Det där är jag ytterliget tveksam till!

Visserligen kan barn i vissa åldrar leka och leva sig in i att de är... alla möjliga saker. Och skulle de i en vecka leka att de var homosexuella så är det ju inget farligt. Det är väl ett sätt att processa informationen och förhålla sig till det i så fall. Även om jag inte hört om någon som lekt gay annat än i vanliga korta rolllekar.

Hur länge menar du att man kan gå och tro att man är homosexuell? Och vilka åldrar pratar du om? Och är det farligt?
  • Lavish
    DenNamnbitne skrev 2011-01-23 16:00:57 följande:
    Håller fullständigt med, Det är självklart att man påverkas av det som står i böcker. Barnböcker är ofta pedagogiska, eller indoktrinerande. Det beror på vad man tycker. Idag hör jag folk som föraktfullt talar om 70-talets progressiva barnböcker och på 1800-talet stod det ålderdomliga saker som "far bygger en lådbil till dig och mor lagar dina strumpor".
    Ja och därför är det bra att läsa många olika saker. Framförallt är det bra att kunna DISKUTERA om det man läser och förklara att alla inte tycker lika.

Jag "tror" själv på det biologiska könet. Alltså på medfödda skillnader mellan män och kvinnor utöver könsorganen. Att det SKA vara någon form av skillnad. Men jag skulle fortfarande kunna läsa de där böckerna för mitt barn. Jag tror inte att kunskap om olika synsätt är skadligt. I sinom tid ska barnet ändå själv ta ställning.
  • Veladis

Tror barnet att det är dunderstarkt om man läser Bamse eller Pippi?
    Tror barnet att det är en ko om man läser Mamma Mu?
    Tror barnet att det kan flyga om man läser om flygplan?

Barn är påverkbara, men inte dumma.

Och om de nu skulle få för sig att de var homosexuella av att läsa böcker om t ex samkönade äktenskap, vad skulle det då göra?
    Som författaren till "And Tango makes three" säger: " We wrote the book to help parents teach children about same-sex parent families. It's no more an argument in favor of human gay relationships than it is a call for children to swallow their fish whole or sleep on rocks." (Justin Richardson, New York Times 2005)

• DenNamnbitne
    Lavish skrev 2011-01-23 16:04:30 följande:
    Ja och därför är det bra att läsa många olika saker. Framförallt är det bra att kunna DISKUTERA om det man läser och förklara att alla inte tycker lika.

Jag "tror" själv på det biologiska könet. Alltså på medfödda skillnader mellan män och kvinnor utöver könsorganen. Att det SKA vara någon form av skillnad. Men jag skulle fortfarande kunna läsa de där böckerna för mitt barn. Jag tror inte att kunskap om olika synsätt är skadligt. I sinom tid ska barnet ändå själv ta ställning.
    Så sant!
  • Neko

Visst, fast kanske inte den sista, så hemskt när någon dör ju ='/ Första lät intressantast =)

• puss

jag vill liksom inte läsa dom bara för att prångla på ungarna gaypropanganda, jag läser dom om det är bra böcker, med bra språk, bra historia och bra bilder.

moralpropagandan är (ibland) sekundär tycker jag.

up yours
  • dannya
    Thaleia skrev 2011-01-23 16:03:26 följande:
    Ja och fastän du håller med henne fotsätter åsikten att vara dum! Det ändrar inte på saken!
    Och din åsikt om att man kan forma ett barn till att tro att det är homosexuellt är dum, löjligt och ganska skrattretande!
    Jag skulle inte tro det, jag vet inte om du hört talas om hjärntvätt?
    Om du kan forma ett barn till att döda sina egna föräldrar tror jag nog att du kan hjärntvätta ditt barn till att bli homosexuell!

Nu är jag inte paranoid, och anser att min son blir bög bara för att han läser en bok, men jag anser att det är fel budskap i sådana böcker, självklart det händer men man ska inte måla upp bilden till att det är något bra att vara, jag respekterar homosexuella, men hade inte läst böcker om det. 

• puss
    dannya skrev 2011-01-23 16:10:30 följande:
    Jag skulle inte tro det, jag vet inte om du hört talas om hjärntvätt?
    Om du kan forma ett barn till att döda sina egna föräldrar tror jag nog att du kan hjärntvätta ditt barn till att bli homosexuell!

Nu är jag inte paranoid, och anser att min son blir bög bara för att han läser en bok, men jag anser att det är fel budskap i sådana böcker, självklart det händer men man ska inte måla upp bilden till att det är något bra att vara, jag respekterar homosexuella, men hade inte läst böcker om det. 

allt går att sälja med mördande reklam
    up yours
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?