• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Thaleia
    dannya skrev 2011-01-23 16:10:30 följande:
    Jag skulle inte tro det, jag vet inte om du hört talas om hjärntvätt?
    Om du kan forma ett barn till att döda sina egna föräldrar tror jag nog att du kan hjärntvätta ditt barn till att bli homosexuell!

Nu är jag inte paranoid, och anser att min son blir bög bara för att han läser en bok, men jag anser att det är fel budskap i sådana böcker, självklart det händer men man ska inte måla upp bilden till att det är något bra att vara, jag respekterar homosexuella, men hade inte läst böcker om det. 
    Ja, vad ska man säga?? Hjärntvätta sitt barn till att bli homosexuell??
    Just din mening "man ska inte måla upp bilden till att det är något bra att vara" säger ju egentligen allt om din syn på homosexualitet och därmed också den synen du har om hjärntvätt och att forma barnet till det.
  • Lady Sylvanas
    dannya skrev 2011-01-23 16:51:48 följande:
    Att ditt barn kommer ständigt bli annorlunda behandlad och trakasserade, givetvis, det är väl inget jag behöver förklara för dig...
    Det är väl inget positivt?
    Eh, man blir inte ständigt annorlunda behandlad och trakasserad enbart för att man är homosexuell. Behandlar du homosexuella på det viset, och tror att alla gör det?
  • brünnhilde

Jag blir helt chockad över 30-talsfasonerna hos vissa i den här tråden. Finns ni på riktigt?

Är inte folk mer upplysta nuförtiden?

Självklart läser vi böcker om det mesta. Dock vet jag inte om "homoböcker" behövs här, eftersom hälften av våra bekanta är homo . Ve och fasa, om vår son blir bög, då ska jag skylla på våra vänner

• dannya
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 16:50:47 följande:
    ....och det valet är fritt förstås! På en punkt håller jag med dig. Det är inte posiitivt i sig att vara bög eller lesbisk. Vad som däremot är positivt är att kunna bejaka sina egna känslor  och att följa sitt hjärtas vägvisare även om den råkar peka mot någon med  samma kön som man själv

Själv skulle jag bli bekymrad om något av mina barn visade sig vara homosexuell. Just för att homosexuella ofta får det knepigare med sådana saker som är viktiga i livet såsom relationer och barnanskaffande. Har även för mig att psykisk ohälsa är överrespresenterat bland homosexuella. Men inte kan man göra någon till homosexuell genom att läsa några böcker! Däremot kan man vidga barnets vyer och kanske, kanske hänger detta kvar livet igenom som en känsla av att "jag och alla andra duger precis som vi är". 

Vad gör du om din son säger att han är kär i någon på dagis eler vill vara Lucia i Luciatåget?

Vad är det som det finns i vardagen så det räcker? 
    Vad säger du själv? Vad är det för dum fråga...
  • dannya
    Lady Sylvanas skrev 2011-01-23 16:54:03 följande:
    Eh, man blir inte ständigt annorlunda behandlad och trakasserad enbart för att man är homosexuell. Behandlar du homosexuella på det viset, och tror att alla gör det?
    Nej, men jag vet hur det fungerar i samhället från skillnad till dig....
  • mamma till tre busungar
    dannya skrev 2011-01-23 16:45:30 följande:
    Ja det har vi.

Och din dotter är inte mycket smartare än andra barn, det är generell inställning hos dom flesta barnen i hennes ålder:)
    Det är härligt om de flesta barn har den inställningen! Det trodde jag faktiskt inte! Jo, min dotter är nog faktiskt smartare än många andra. Hon är faktiskt väldigt intelligent fast nu var det inte detta som detta handlade om

Om du nu tycker det är OK med homosexuella par i bekantskapskretsen, vad är då farlligt med att skildra homosexualitet i en bok? 
  • mamma till tre busungar
    dannya skrev 2011-01-23 16:54:34 följande:
    Vad säger du själv? Vad är det för dum fråga...
    Det är ingen dum fråga. Jag undrar vad du säger?
  • Lady Sylvanas
    dannya skrev 2011-01-23 16:55:56 följande:
    Nej, men jag vet hur det fungerar i samhället från skillnad till dig....
    Nej, kanske i någon instängd byhåla där de är misstänksamma mot alla nya människor.

Vad skulle du föredra, att ditt barn var homosexuellt, eller död?
  • Lavish
    Lady Sylvanas skrev 2011-01-23 16:54:03 följande:
    Nåja.... det är väl ganska många homosexuella som upplever sådant? Om man nu inte bor på södermalm.
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?