• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • mamma till tre busungar
    dannya skrev 2011-01-23 16:51:48 följande:
    Att ditt barn kommer ständigt bli annorlunda behandlad och trakasserade, givetvis, det är väl inget jag behöver förklara för dig...
    Det är väl inget positivt?
    Just för att kunna stå emot ev annorlunda behandling och utanförskap pga läggningen så är det viktigt att veta att det inte är fel att ha en annan läggning än heterosexuell och att man duger precis som man är. Där kan sådana barnböcker vara en hjälp!
  • dannya
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 16:57:10 följande:
    Det är härligt om de flesta barn har den inställningen! Det trodde jag faktiskt inte! Jo, min dotter är nog faktiskt smartare än många andra. Hon är faktiskt väldigt intelligent fast nu var det inte detta som detta handlade om

Om du nu tycker det är OK med homosexuella par i bekantskapskretsen, vad är då farlligt med att skildra homosexualitet i en bok? 
    Ska jag utesluta mina kompisar bara för att dom är homosexuella, mina kompisar respekterar att jag vill inte ha dom klängande på varandra i soffan och förtydliga att dom är homosexuella.
    Som jag skrev innan, så räcker det att dom ser det i vardagen och behöver inte läsa det i böcker också!
    dannya skrev 2011-01-23 17:01:14 följande:
    Ska jag utesluta mina kompisar bara för att dom är homosexuella, mina kompisar respekterar att jag vill inte ha dom klängande på varandra i soffan och förtydliga att dom är homosexuella.
    Som jag skrev innan, så räcker det att dom ser det i vardagen och behöver inte läsa det i böcker också!
    Får dina heterosexuella kompisar (som är par) kramas i din soffa?
  • dannya
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 16:58:05 följande:
    Det är ingen dum fråga. Jag undrar vad du säger?
    Det är ett barn, jag säger okej gör som du vill, jag förbjuder inte mina barn till något:)

• Phlippan87
    dannya skrev 2011-01-23 16:51:48 följande:
    Att ditt barn kommer ständigt bli annorlunda behandlad och trakasserade, givetvis, det är väl inget jag behöver förklara för dig...
    Det är väl inget positivt?
    att de blir annorlunda och ilal behandlade beror mest på att allt för många föräldrar lär sina barn att det är fel att vara annorlunda och att det är fel att vara homosexuell, tjock, spinkig osv.
    döp för guds skull inte ditt barn till Erik, en viss kung Erik dog ju av att äta ärtsoppa (jodå, jag har hört om de som blivit mobbade av just den anledningen)... låt ditt barn lära sig att det är ok att vara den de är, att det är ok att vara annorlunda och att ge fan i att trakassera och tala illa om de som inte faller in i normen, det tjänar alla på.
    ingen säger att du måste läsa böckerna, det väljer du självklart själv men att lära sina barn att det är fel att vara homosexuell??
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
    dannya skrev 2011-01-23 17:03:17 följande:
    Det är ett barn, jag säger okej gör som du vill, jag förbjuder inte mina barn till något:)
    Bra
  • dannya
    Lady Sylvanas skrev 2011-01-23 16:59:11 följande:
    Nej, kanske i någon instängd byhåla där de är misstänksamma mot alla nya människor.

Vad skulle du föredra, att ditt barn var homosexuellt, eller död?
    Jag vet inte var du bor men jag upplever det ständigt, mina kompisar som är homosexuella upplever det, och det är ett faktum!

Vad är det för fråga? Vad tror du själv? 
    dannya skrev 2011-01-23 17:05:45 följande:
    Jag vet inte var du bor men jag upplever det ständigt, mina kompisar som är homosexuella upplever det, och det är ett faktum!

Vad är det för fråga? Vad tror du själv? 
    Fast tror du att du kan göra ditt barn homosexuellt genom att läsa ett par böcker?
  • dannya
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 17:02:35 följande:
    Får dina heterosexuella kompisar (som är par) kramas i din soffa?
    Klart:)

Varför skulle dom inte det? Det är en tramsig fråga enligt mig.

dannya skrev 2011-01-23 17:08:42 följande:
    Klart:)

Varför skulle dom inte det? Det är en tramsig fråga enligt mig.

Och varför får då inte de homosexuella det? Är deras kärlek sämre?
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?