• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Good Girl

Haha, men Astrid Lindgrens böcker är guld!

• Tygtiiger

Problemet med den här typen av böcker tycker jag kan bli att de gör problem av något som inte är problem. "Kalle vill vara lucia" skulle bara stöka till det i min sons hjärna tex, han är snart sex år och har varit lucia två år i rad på dagis i likhet med flera av de andra pojkarna och flickorna. Om en bok då kommer och presenterar det som ett problem, att vuxna blir störda osv, så lär man honom ju att något som är helt oladdat är ett problem. (Ungefär som boken "Kenta och Barbisarna" där det är JÄTTEKONSTIGT men HELT OK att Kenta vill leka med barbies. Ok? Då är lillZlatan mycket bättre, där är ju problemet svartsjukan, inte att morbror raring råkar vara ihop med en kille.)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Veladis
    Tygtiiger skrev 2011-01-23 11:54:17 följande:
    Problemet med den här typen av böcker tycker jag kan bli att de gör problem av något som inte är problem. "Kalle vill vara lucia" skulle bara stöka till det i min sons hjärna tex, han är snart sex år och har varit lucia två år i rad på dagis i likhet med flera av de andra pojkarna och flickorna. Om en bok då kommer och presenterar det som ett problem, att vuxna blir störda osv, så lär man honom ju att något som är helt oladdat är ett problem. (Ungefär som boken "Kenta och Barbisarna" där det är JÄTTEKONSTIGT men HELT OK att Kenta vill leka med barbies. Ok? Då är lillZlatan mycket bättre, där är ju problemet svartsjukan, inte att morbror raring råkar vara ihop med en kille.)
    Jag håller med. Jag läser hellre böcker där saker och ting bara helt enkelt "är" på ett annat sätt än när detta problematiseras. Samtidigt så är det sån brist på sån här litteratur öht, så jag läser det som finns under förutsättningarna att det är tillräckligt bra i text, bild och handling.
  • alvaereva

Ja absolut. Hellre det är många av alla de gamla, typ Beskow, där aga är ett naturligt inslag.

• Lite Av Varje
    dannya skrev 2011-01-23 11:53:06 följande:
    Det är ju helt snevriden bild av verkligheten!
    Man lär sina barn att det är okej att vara lesbisk, bög och att en pojke klär ut sig som en tjej!
    Var är denna världen på väg? Hjärntvätta sina barn med dessa berättelser, Nej aldrig jag hade läst dessa böcker för mina barn!

Vad är det för fel på Astrids Lindgrens böcker, dom värkar inte duga längre. 
    håller med!
    man ska inte uppmuntra barn till sånt!
    Jag tycker inte det är okej att hålla på att peppa sina barn till att bli annorlunda när dom kanske inte skulle bli det annars! men jag berättar gärna för mitt barn att det finns "sånt"
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 12:27:42 följande:
    håller med!
    man ska inte uppmuntra barn till sånt!
    Jag tycker inte det är okej att hålla på att peppa sina barn till att bli annorlunda när dom kanske inte skulle bli det annars! men jag berättar gärna för mitt barn att det finns "sånt"
    det gör man ju inte, man peppar dem till att bli de de egentligen är, utan massa fördomar och dömmande
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Lite Av Varje
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 12:34:43 följande:
    det gör man ju inte, man peppar dem till att bli de de egentligen är, utan massa fördomar och dömmande
    Men jag vill inte att mitt barn ska bli lesbiskt så jag peppar henne inte ;)
    Och skulle hon bli det så älskar jag henne ändå - shit happens! Me jag skulle aldrig uppmuntra henne till att bli det!

Det är min åsikt och ni andra får göra precis som ni vill! :)
  • Lite Av Varje

Dessutom har jag vänner som är homosexuella så jag har inte alls något emot dom!

Men ändå, ajg kommer inte uppmuntra dottern till att bli homosexuell, blir hon så blir hon utan att jag kommer lägga mig i för det! Men tills hon valt själv så håller jag mig utanför!
    Jag peppar inte henne till att bli det ;)

• vampyria2
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 12:40:31 följande:
    Men jag vill inte att mitt barn ska bli lesbiskt så jag peppar henne inte ;)
    Och skulle hon bli det så älskar jag henne ändå - shit happens! Me jag skulle aldrig uppmuntra henne till att bli det!

Det är min åsikt och ni andra får göra precis som ni vill! :)
    Tror du på allvar att man kan peppa ett barn till att bli lesbiskt?
  • dannya
    vampyria2 skrev 2011-01-23 12:42:44 följande:
    Tror du på allvar att man kan peppa ett barn till att bli lesbiskt?
    Klart man kan, kallas hjärntvätt:)
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?