• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • Venna

Skulle också läsa alla utom den sista.

Jag klarar knappt att läsa "Pricken" för dottern utan att få minnen av hur jag storgrät på lekis när fröken läste den för oss. Dottern verkar dock ha ärvt den känslosamma sidan, för de få gånger jag faktiskt har läst den för henne så har hon blivit ledsen för hon tycker så synd om Pricken. Så nej, böcker om döden får vänta ett tag till.

• lövet2
    Minxy skrev 2011-01-22 23:03:17 följande:
    Varför skulle man INTE kunna läsa de där böckerna för barnen?
    Klart man kan, men man kanske inte vill. Det finns en massa barnböcker jag inte läser för mina barn. Deprimerande skildringar om tunga skilsmässor t ex håller jag mig i från, men om något av barnen skulle komma nära inpå en skilsmässa pga någon kompis, så skulle jag gärna läsa en sådan bok. Jag läser inte heller böcker om döden för barnen, men det beror inte på att frågan är inaktuell utan snarare på att frågan varit alltför aktuell.

En av böckerna skulle jag undvika hur som helst, eftersom jag får tarmvred av boktiteln där de inte kan stava till Gösta.
  • Equal

Absolut, de är väldigt bra, jag har flera av de som nämnts ovan!

• Anwen

Det tror jag absolut! (har inga barn än dock). Lite osäker på den sista bara, hade nog behövt ta mig en titt i den för att se om jag tycker den är lämplig för just mitt barn (beroende på ålder också). Känns lite sisådär med att hennes "mamma" dör och hon blir ensam och måste hitta någon ny som kan ta sig an henne.

• DenNamnbitne

Jag skulle läsa den om flickan som togs hand om av en uteliggare. Den verkade fin. De andra var alldeles för politiskt korrekta för att vara intressantaFlört

• fröken sol

åh jag vill köpa till min son :) ska nog önska mig i födelsedagspresent

• Melanie01

nej de ar inte intressanta 

• Loriyana

Lite osäker på den sista. Min dotter är väldig känslig och den hade nog varit lite för mycket för henne.

Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?