dannya skrev 2011-01-23 16:42:11 följande:
Jag tycker inte att det ska skrivas som något positivt att vara lesbisk/bög. Och uppmuntra till det, det finns så mycket i vardagen så det räcker.
Och du får gärna läsa dessa böcker för dina barn, men jag väljer att inte göra det:)
....och det valet är fritt förstås! På en punkt håller jag med dig. Det är inte posiitivt i sig att vara bög eller lesbisk. Vad som däremot är positivt är att kunna bejaka sina egna känslor och att följa sitt hjärtas vägvisare även om den råkar peka mot någon med samma kön som man själv
Själv skulle jag bli bekymrad om något av mina barn visade sig vara homosexuell. Just för att homosexuella ofta får det knepigare med sådana saker som är viktiga i livet såsom relationer och barnanskaffande. Har även för mig att psykisk ohälsa är överrespresenterat bland homosexuella. Men inte kan man göra någon till homosexuell genom att läsa några böcker! Däremot kan man vidga barnets vyer och kanske, kanske hänger detta kvar livet igenom som en känsla av att "jag och alla andra duger precis som vi är".
Vad gör du om din son säger att han är kär i någon på dagis eler vill vara Lucia i Luciatåget?
Vad är det som det finns i vardagen så det räcker?