Inlägg från: mamma till tre busungar |Visa alla inlägg
  • mamma till tre busungar

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

dannya skrev 2011-01-23 11:53:06 följande:
    Det är ju helt snevriden bild av verkligheten!
    Man lär sina barn att det är okej att vara lesbisk, bög och att en pojke klär ut sig som en tjej!
    Var är denna världen på väg? Hjärntvätta sina barn med dessa berättelser, Nej aldrig jag hade läst dessa böcker för mina barn!

Vad är det för fel på Astrids Lindgrens böcker, dom värkar inte duga längre. 
    Eh.....viket årtionde/århundrade blev du kvar på? Menat du att det INTE är Ok att en pojke klär ut sig till Lucia eller att vara lesbisk/bög?

Det är ingen hjärntvätt! 

Astrid Lindgrens böcker är fantastiska för övrigt! 
    dannya skrev 2011-01-23 16:17:43 följande:
    Om det är allvarligt så kan du nog göra så barnet blir homosexuell permanent. men jag tycker att det är olämpligt att läsa böcker om det.

Och det är inte farligt men jag vill inte att mitt barn ska bli homosexuellt, jag vill att min son ska träffa en kvinna och kunna "föröka sig normalt" 

Jag hade respekterat honom ändå, men hade inte velat att han blev homosexuell, om jag hade ett val:) 
    vad gör du om din son kommer hem och säger: Jag är kär i kalle på dagis.

Jag tycker min 7-åring är rätt klok. Hon sade ungefär så här när hon var 5-6 år:

När jag blir stor kommer jag nog att bli kär i en pojke eller flicka. Det blir nog en pojke. Det är vanligast men det kan ju bli en flicka. det kan man inte veta. Man kan ju inte bestämma vem man blir kär i. 

dannya skrev 2011-01-23 16:19:25 följande:
    Det räcker väl att dom får se homosexuella i vardagen, jag behöver inte böcker för att dom ska förstå hur allt ligger till.
    Har ni homosexuella par i vänkretsen?
    dannya skrev 2011-01-23 16:42:11 följande:
    Jag tycker inte att det ska skrivas som något positivt att vara lesbisk/bög. Och uppmuntra till det, det finns så mycket i vardagen så det räcker.

Och du får gärna läsa dessa böcker för dina barn, men jag väljer att inte göra det:) 
    ....och det valet är fritt förstås! På en punkt håller jag med dig. Det är inte posiitivt i sig att vara bög eller lesbisk. Vad som däremot är positivt är att kunna bejaka sina egna känslor  och att följa sitt hjärtas vägvisare även om den råkar peka mot någon med  samma kön som man själv

Själv skulle jag bli bekymrad om något av mina barn visade sig vara homosexuell. Just för att homosexuella ofta får det knepigare med sådana saker som är viktiga i livet såsom relationer och barnanskaffande. Har även för mig att psykisk ohälsa är överrespresenterat bland homosexuella. Men inte kan man göra någon till homosexuell genom att läsa några böcker! Däremot kan man vidga barnets vyer och kanske, kanske hänger detta kvar livet igenom som en känsla av att "jag och alla andra duger precis som vi är". 

Vad gör du om din son säger att han är kär i någon på dagis eler vill vara Lucia i Luciatåget?

Vad är det som det finns i vardagen så det räcker? 
    dannya skrev 2011-01-23 16:45:30 följande:
    Ja det har vi.

Och din dotter är inte mycket smartare än andra barn, det är generell inställning hos dom flesta barnen i hennes ålder:)
    Det är härligt om de flesta barn har den inställningen! Det trodde jag faktiskt inte! Jo, min dotter är nog faktiskt smartare än många andra. Hon är faktiskt väldigt intelligent fast nu var det inte detta som detta handlade om

Om du nu tycker det är OK med homosexuella par i bekantskapskretsen, vad är då farlligt med att skildra homosexualitet i en bok? 
    dannya skrev 2011-01-23 16:54:34 följande:
    Vad säger du själv? Vad är det för dum fråga...
    Det är ingen dum fråga. Jag undrar vad du säger?
    dannya skrev 2011-01-23 16:51:48 följande:
    Att ditt barn kommer ständigt bli annorlunda behandlad och trakasserade, givetvis, det är väl inget jag behöver förklara för dig...
    Det är väl inget positivt?
    Just för att kunna stå emot ev annorlunda behandling och utanförskap pga läggningen så är det viktigt att veta att det inte är fel att ha en annan läggning än heterosexuell och att man duger precis som man är. Där kan sådana barnböcker vara en hjälp!
    dannya skrev 2011-01-23 17:01:14 följande:
    Ska jag utesluta mina kompisar bara för att dom är homosexuella, mina kompisar respekterar att jag vill inte ha dom klängande på varandra i soffan och förtydliga att dom är homosexuella.
    Som jag skrev innan, så räcker det att dom ser det i vardagen och behöver inte läsa det i böcker också!
    Får dina heterosexuella kompisar (som är par) kramas i din soffa?
    dannya skrev 2011-01-23 17:03:17 följande:
    Det är ett barn, jag säger okej gör som du vill, jag förbjuder inte mina barn till något:)
    Bra
    dannya skrev 2011-01-23 17:05:45 följande:
    Jag vet inte var du bor men jag upplever det ständigt, mina kompisar som är homosexuella upplever det, och det är ett faktum!

Vad är det för fråga? Vad tror du själv? 
    Fast tror du att du kan göra ditt barn homosexuellt genom att läsa ett par böcker?
    dannya skrev 2011-01-23 17:08:42 följande:
    Klart:)

Varför skulle dom inte det? Det är en tramsig fråga enligt mig.

Och varför får då inte de homosexuella det? Är deras kärlek sämre?
    dannya skrev 2011-01-23 17:12:14 följande:
    Vad är det med alla dessa frågor?

Kanske, jag vet inte. Men jag vill inte läsa böcker om giraffer som är homosexuella som ska skaffa barn, jag ser inget tillgivande i sådana böcker.
    Alla dessa frågor uppommer pga atten del här får intrycket av att du är rätt inskränkt  och trångsynt i din syn på sexuella läggningar och då är vi nyfikna på hur du resonerar och tänker
    MiaMajsan skrev 2011-01-23 17:21:22 följande:
    Ja, kan man läsa böcker om en mullvad som blivit bajsad på huvudet och ger sig ut på jakt efter skurken som gjorde det så kan man definitivt läsa dessa. Bra för barnen att tidigt lära sig att vi alla är olika och att det är ok.
    Men Guuuuuud! Tänk om han blir en sådan där som gillar bajssex om du läser sådana böcker!
    dannya skrev 2011-01-23 17:21:58 följande:
    Jag är inte alls trångsynt men jag förstår inte vad dessa böcker ger min son?
    Läste dina föräldrar sådana böcker för dig? Jag tror iaf inte det, och du är öppen för det ändå? eller hur?

Jag hade låtit mina homosexuella vänner kramas i soffan, men inte klänga på varandra.
    Ok. Jag tolkade klänga = krama.

Nej, mina föräldrar läste inga sådana böcker. Vi hade heller inga öppet homosexuella i bekantskapskretsen. Min pappa är värsta homofoben så jag vet inte hur jag kunde bli så öppen i sinnet Kanske kunde tänka själv? 
    dannya skrev 2011-01-23 17:28:56 följande:
    Ja bra, och jag behöver inte läsa böcker för min son för att förstå det heller, jag hoppas han också kan tänka själv:)

Det räcker att han lär sig att respektera alla människor, och behandla alla lika:) 
    Det låter som bra värderingar men jag undrar, om nu böckerna är bra skrivna, kan du inte se dem som vilka böcker som helst? En bok om två individer som blir kära och får barn t ex? Inte som en homobok?

Om du och din son går på biblioteket och ha  hittar en av dessa böcker, lånar du den då om han vill det? 
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?