• puss

Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet

nu åker ärendet om tecknad barnporr (är det det?) upp i hovrätten.
    http://www.unt.se/uppsala/hovratten-provar-mangaporr-1200949.aspx

är det censur? är det övergrepp? är det konst och yttrandefrihet?
    vad är skillnaden mellan detta och vilks illgärningar? kan man hävda rätten till yttrandefrihet i båda fallen, eller i bara det ena fallet? varför?

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-15 13:48
    folk varkar inte fatta skillnaden på
    1. barn som leker, ev nakna.
    2. barn som är med på bild (foton, reklam).
    3. sexuella övergrepp.

är ni sjuka i huvet?
  • Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet
  • giftfri

Manga som konstart, är ju erkänt å väldigt stort ute i Världen, skulle bli förvånad om det i slutänden blir en fällande dom...

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ajnas skrev 2011-01-15 14:14:31 följande:
    Det är ju så lagar stiftas. Vad ska vi basera lagar på om inte moral?
    Konsekvenser och rationella argument kan vara en bra början.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • ajnas
    Lavish skrev 2011-01-15 14:38:16 följande:
    Men ni som är mot mangaporr föreställande barn och tycker det ska vara olagligt.

Hur ska man avgöra om den tecknade figuren är ett barn eller inte? Vilka kriterier ska man utgå ifrån?

(Kan en tecknad figur ha en ålder?)
    Jag jobbar med att avgöra vad som är barnporr och inte, och jag går efter samma kriterier på tecknat som jag gör på riktiga bilder. Går det inte att säga att det tecknade "barnet" är ickepuberterat, låter jag materialet passera.
    Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • ajnas
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-01-15 14:47:15 följande:
    Konsekvenser och rationella argument kan vara en bra början.
    Argument för eller emot vaddå? Moral, skulle jag säga. Jag har studerat kriminologi, som tar upp såna här frågor om hur lagar stiftas och vad de baseras på och hur det förändrats i historien. Väldigt intressant!
  • Dr Mupp
    ajnas skrev 2011-01-15 14:47:28 följande:
    Jag jobbar med att avgöra vad som är barnporr och inte, och jag går efter samma kriterier på tecknat som jag gör på riktiga bilder. Går det inte att säga att det tecknade "barnet" är ickepuberterat, låter jag materialet passera.
    Och vad händer om bilden föreställer att barn men karaktären ska vara en vuxen?
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • ajnas
    Dr Mupp skrev 2011-01-15 14:50:59 följande:
    Och vad händer om bilden föreställer att barn men karaktären ska vara en vuxen?
    Hur menar du då? Det är som är relevant är vad som syns på bilden.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ajnas skrev 2011-01-15 14:49:49 följande:
    Argument för eller emot vaddå? Moral, skulle jag säga.
    Nej, jag skulle inte vilja kalla det moral även om moral kan ingå som argument eller som något som man vill uppnå.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Lavish
    ajnas skrev 2011-01-15 14:47:28 följande:
    Men HUR avgör du att det rör sig om ett barn? Tänk om tecknarens intention är att det ska föreställa en vuxen men du tycker det ser ut som ett barn?
  • MaLindi
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-01-15 14:41:39 följande:
    Jag har inte påstått att det är samma som en Elloskatalog, det jag påstår är att du sätter upp ett val med två möjliga positioner när verkligheten innehåller fler än två positioner. Detta kallas en falsk dikotomi och är ett felslut.

Du kan fortsätta att säga "är du inte med oss är du för barnporr" om du så önskar men det förändrar inte det faktum att verkligheten inte ser ut så, många är inte alls för barnporr (jag är det inte) men fortfarande mot ett förbud (jag är det).

Det är som att säga att eftersom man inte tycker att högvakten ska släpa ut SDs ledning och skjuta dem på slottsgården så är man rasist.

Resten av ditt inlägg är rimligtvis inte riktat mot mig så det bemöter jag inte.
    Kan tyvär inte hålla med då jag inte anser det ska finnas "alternativ" vad gäller barnporr... Det är enligt mig inte att likna vid saker som man får ha yf om, jag anser att BP är ngt som man antingen ar emot eller inte, och fattar inte hur man kan vara emot BP men inte emot ett förbud. I min värld hänger inte det ihop och är inte alls vid att likna att skjuta Jimmie Åkesson, spec då jag inte anser rasister ska skjutas, tycker jag är väl drastisktskt, hellre utbilda dom då det ofta barra handlar om ignorans, men BP handlar inte om ingonrans...
  • lennartsdotter
    puss skrev 2011-01-15 14:43:43 följande:
    och vad är syfter med att ha tecknad barnporr? gott eller ont?
    Vad syftet med innehavet är spelar ingen roll. Det är vad man gör med den. Använder man den för grooming har syftet varit ont. Syftet med innehavet av en kniv spelar inte heller någon roll, det är vad du gör med den som spelar roll. Det är kriminellt att använda den för att skada människor, det är inte kriminellt att använda en för att hacka lök.
Svar på tråden Tecknad barnporr, Vilks yttrandefrihet