ajnas skrev 2011-01-15 14:16:49 följande:
Skattebrott? Vapeninnehav? Narkotikainnehav?
Tja, om det inte var straffbart att begå skattebrott så skulle staten inte få in många kronor. Vi skulle bli tvingade att lägga ned det mesta vad gäller sjukvård, skola etc. De som inte kunde betala för sig skulle bli utan såväl vård som undervisning. Är inte de offer?
Vapeninnehav är inte fullt så självklart. Jag skulle personligen inte ha något emot att avkriminalisera det. Kanske skulle man istället kunna förbjuda enskilda människor att inneha vapen (typ alla som är dömda fär våldsbrott). Man kan också tänka sig en kompromiss där alla som inte är dömda för brott och som uppnått en viss ålder mycket enkelt skulle kunna få vapenlicens. I så fall skulle ju polisen fortfarande ha rätt att beslagta vapen från brottslingar, men min mormor skulle inte ha behövt vara nervös över att morfars gamla jaktbössa låg kvar på vinden. Det är ju inte själva förekomsten av vapen som är problemet, utan att de kan användas för att begå brott. Samtidigt vet vi ju att brottslingar skiter rätt fullständigt i att de inte får inneha vapen. De har ju liksom redan för vana att bryta mot lagen. Det är vi vanliga människor som avstår från att inneha vapen för att vi inte vill begå lagbrott. Och jag kan garantera dig att om jag fått ärva morfars gamla bössa (vilket jag inte fick, mormor vågade till slut inget annat än att lämna in den till polisen) så skulle jag ändå ha varit helt ofarlig. Jag skulle inte ens ha brytt mig om att skaffa ammunition.
Narkotikainnehav är också tveksamt som brott. Det mest lovvärda syftet med kriminalisering är väl att man hoppas få folk att avstå från att knarka. Hittills verkar det ju ha funkat sådär... Jag tror att det är lättare att nå narkomaner - och därmed hjälpa dem bort från drogerna - om man inte jagar dem med polis.