• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Quickman
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 11:23:51 följande:
    Två fel ger inte ett rätt och cannabis är olagligt, det är inte alkohol.

Tänk lite kritiskt. Är alkohol ok bara för att det är lagligt. Cannabis är inte särskilt farligt dessutom har det medicinska effekter, vilket alkohol inte har. Jag ogillar stark folk som kör med argumentet det är olagligt. Homosexualitet var också olagligt för inte allt för länge sedan. Var den lagen ok? Om inte så har vår stat vid ett flertal tillfällen haft dumma lagar.
  • 2ggrpappa
    Slats skrev 2011-08-02 10:20:35 följande:
    Cannabis är ej fysiskt beroendeframkallande, därför är detta påstående helt inkorrekt. Dock kan cannabis, liksom allting annat i världen, vara psykiskt beroendeframkallande. Det orsakas av psyket, ej plantan. 
    Jo, det har du helt rätt i. Givetvis så menade jag att det ett psykiskt beroende som skapades. Tänkte inte på det när jag skrev mitt inlägg.

Intressant, du menar alltså att det finns ingenting som är fysikst beroendeframkallande? Måste jag fundera på.
    Detta är inte för att motbevisa dig, det är bara det att jag blev triggad att kolla upp det.

Beroendet skapas av psyket, inte av plantan, men om inte plantan hade haft de egenskaper den har...
    Ruset av cannabis kan bli beroendeframkallande? Kan man säga så då?

Intressant diskution tycker jag
  • Korsriddaren
    Quickman skrev 2011-08-02 11:34:50 följande:
    * Det största problemet med cannabis är att de som röker tvingas att bidra till den organiserade brottsligheten. Detta är dock ett lätt problem att lösa - legalisera det så kommer den statliga/privata marknaden konkurrera ut den illegala.
    - På med offerkoftan, buhu, det är statens fel att jag är kriminell. Skärp dig!

* Det där är ett värdelöst argument. För inte allt för länge sen var både hustru- och barnaga tillåtet i Sverige. Men bara för det betyder det inte att det var en bra grej att syssla med det. Precis som att cannabis inte blir dåligt bara för att det är förbjudet. Nya lagar och regler uppstår när man ifrågasätter - inte när man accepterar.
    - Att någon prylar sin fru eller unge går inte ut över andra, det gör organiserad brottslighet.

* Vad har det med saken att göra?
    - Jävligt mycket, då det är att begränsa sina framtidsutsikter genom att använda sådant som stoppar eller terminerar en anställning.

* Det är farligare att köra bil påverkad av alkohol. Dessutom har inte det någonting med saken att göra. De flesta som dricker alkohol/röker cannabis kör inte bil efteråt.
    - Enligt polisen är det du just sa helt fel. Fler och fler kör bil påverkade av cannabis, för att de tror att de klarar sig undan. Nästa fel du gör är att du inte vet att cannabis försämrar reaktionsförmågan många gånger mer än vad alkohol gör, redan vid små mängder.

* Det där får du gärna styrka på något sätt. 
    - Det finns rapporter att läsa, men jag tror att de flesta normalbegåvade förstår ändå, att gaser från brinnande plast ger både cancer och hjärnskador. Ingen nyhet direkt.

För övrigt;

">

" target="_blank">

">

" target="_blank">

Du som är så glad för källor, posta inte youtubeklipp om du vill bli tagen på allvar, det är verkligen inte en källa. 
  • Korsriddaren
    Quickman skrev 2011-08-02 11:38:31 följande:
    Tänk lite kritiskt. Är alkohol ok bara för att det är lagligt. Cannabis är inte särskilt farligt dessutom har det medicinska effekter, vilket alkohol inte har. Jag ogillar stark folk som kör med argumentet det är olagligt. Homosexualitet var också olagligt för inte allt för länge sedan. Var den lagen ok? Om inte så har vår stat vid ett flertal tillfällen haft dumma lagar.
    Till skillnad från vissa så lever jag i verkligheten. 2011 är cannabis olagligt, det är inte alkohol eller homosexualitet. Jag förhåller mig inte till ickeföreteelser.
  • Doktorn
    Quickman skrev 2011-08-02 11:34:50 följande:
    * Det största problemet med cannabis är att de som röker tvingas att bidra till den organiserade brottsligheten. Detta är dock ett lätt problem att lösa - legalisera det så kommer den statliga/privata marknaden konkurrera ut den illegala.

...               
    Naturligtvis. Och om man legaliserar MC-åkning utan hjälm och bilkörning utan bilbälte så minskar brottsligheten i Sverige ytterligare!  Plus att samhället sparar in massor med pengar på att söka, åtala och lagföra de människor som bryter mot dessa lagar.  Vilka vinster man kan göra genom att öka individens frihet utan att utsätta övriga i befolkningen för ökade risker!!

Men vad skulle vinsterna vara med att låta folk köra ihjäl sig på motorcykel och i bil?  Är den personliga friheten så viktig?
    Är vinsten av att låta Sveriges befolkning röka på så stor att det måste legaliseras?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Korsriddaren
    Doktorn skrev 2011-08-02 11:44:58 följande:
    Naturligtvis. Och om man legaliserar MC-åkning utan hjälm och bilkörning utan bilbälte så minskar brottsligheten i Sverige ytterligare!  Plus att samhället sparar in massor med pengar på att söka, åtala och lagföra de människor som bryter mot dessa lagar.  Vilka vinster man kan göra genom att öka individens frihet utan att utsätta övriga i befolkningen för ökade risker!!

Men vad skulle vinsterna vara med att låta folk köra ihjäl sig på motorcykel och i bil?  Är den personliga friheten så viktig?
    Är vinsten av att låta Sveriges befolkning röka på så stor att det måste legaliseras?
    Klockrent Kungen! Glad
  • Doktorn
    Quickman skrev 2011-08-02 11:38:31 följande:
    Tänk lite kritiskt.... Cannabis är inte särskilt farligt dessutom har det medicinska effekter, vilket alkohol inte har. ...
    Att cannabis tillskollnad från alkohol har "medicinska effekter" är ett argument du måste släppa om du vill bli tagen på allvar.

Alkolhol är milt blodförtunnande och har därutöver ångestlindrande (och beroendeframkallande) egenskaper. Samtliga är naturligtvis "medicinska" om man vill använda det uttrycket.
    Morfin är ett rent naturpreparat från opiumvallmon som naturligtvis har "medicinska effekter".

Om du syftar på att cannabis, till skillnad från alkolhol, skulle vara positivt/läkande för kroppen är minst lika fel. Cannabis är inte "allmänt helande" utan KAN ha specifika användningsområden, t.ex. vid multipel skleros.  Alkohol har på samma sätt specifika användningsområden medicinskt, t.ex. vid metanolförgiftning.

Så snälla släpp påståendet att cannabis till skillnad från alhohol har "medicinska effekter" - det blir liksom bara fel när du skriver så.  Håll dig till de andra argumenten.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 11:12:04 följande:
    Om man väljer att leva i, och förhålla sig till hur verkligheten ser ut;

• Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.

• Det är enligt svensk lag förbjudet att använda cannabis, oavsett vad man tycker om våra lagar.

• Många arbetsplatser tilämpar drog- och alkoholtest genom blodprov vid och under anställning.

• Polisen testar numera bilförare även för narkotikabruk, och inte bara alkohol. Det är de facto mycket farligt att köra bil påverkad av cannabis, och trenden är stigande enligt polisen, eftersom många inte ser lika hårt på att röka och köra bil, som att dricka och köra bil. (Skall bli mycket intressant att se när statistiken är komplett, hur många som dödas i trafiken för att föraren varit cannabispåverkad.)

• Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.

Därför tycker jag att det är synnerligen tragiskt att så många som 60% tycker att detta är ok. 
    Det är förbudet som föder den organiserade brottsligheten med inkomster från CB, folk kommer itne sluta röka.
    Så där tar ju du upp en av de större legaliserings punkterna = ta brot inkomster från kriminella nätverk. Vi bryter mot lagar på dagligbasis utan att det rör oss i ryggen.
    Och röka Cb är ju ett offerslöst brott, så folk har inga större problem med att röka sig en joint som så. Jaha, till vilken nytta?
    De testar ju sällan för om de är onyktra, utan bara kör urinprov som bara visar om det förekommit droger i kroppen ett visst tidspann.
    Hade de testat nykterhet, ja då hade ju det varit bra. Att köra onykter av CB är inte speciellt farligt, inte som alkohol som är totalt livsfarligt.
    Finns tester i kontrollerad miljö som visar på att körförmåga inte förminskas. Din sista punkt är så fel så det får du göra om :p
    Tror du en fett klump behöver bindemedel *facepalm* Förstår att du tycker 60% är hemskt, men ta du läs upp dig på ställen som har en mer aktabaserad orientering än FHI, CAN och liknande ställen.
  • Slats
    2ggrpappa skrev 2011-08-02 11:39:00 följande:
    Jo, det har du helt rätt i. Givetvis så menade jag att det ett psykiskt beroende som skapades. Tänkte inte på det när jag skrev mitt inlägg.

Intressant, du menar alltså att det finns ingenting som är fysikst beroendeframkallande? Måste jag fundera på.
    Detta är inte för att motbevisa dig, det är bara det att jag blev triggad att kolla upp det.

Beroendet skapas av psyket, inte av plantan, men om inte plantan hade haft de egenskaper den har...
    Ruset av cannabis kan bli beroendeframkallande? Kan man säga så då?

Intressant diskution tycker jag
    det är intressant, men en otroligt bred synpunkt också. jag tycker inte man kan fokusera på cannabis isåfall, eftersom det gäller psykologi och hur människan reagerar och agerar på olika upplevelser. jag själv har ingen större insikt i psykologi så jag tycker inte jag har mycket att tillföra. 
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 11:52:09 följande:
    Att cannabis tillskollnad från alkohol har "medicinska effekter" är ett argument du måste släppa om du vill bli tagen på allvar.

Alkolhol är milt blodförtunnande och har därutöver ångestlindrande (och beroendeframkallande) egenskaper. Samtliga är naturligtvis "medicinska" om man vill använda det uttrycket.
    Morfin är ett rent naturpreparat från opiumvallmon som naturligtvis har "medicinska effekter".

Om du syftar på att cannabis, till skillnad från alkolhol, skulle vara positivt/läkande för kroppen är minst lika fel. Cannabis är inte "allmänt helande" utan KAN ha specifika användningsområden, t.ex. vid multipel skleros.  Alkohol har på samma sätt specifika användningsområden medicinskt, t.ex. vid metanolförgiftning.

Så snälla släpp påståendet att cannabis till skillnad från alhohol har "medicinska effekter" - det blir liksom bara fel när du skriver så.  Håll dig till de andra argumenten.
    Fattar inte hur morfin kommer in i det hela, som används i rätt så begränsad omfattning mot de syntetiska/halv syntetiska morfinpreparaten.

Allmänt helande är att ta i, men det är åt det hållet.
    Det system som CB påverkar handar ens hälsa rejält.
    Sen den medicinska användningsområden av Cb är ofantligt stort, inte som alkohols få områden där den gör nytta.
    Men alkohol är en dålig jämförelse medicinskt pga fördelarna kvävs av alla nackdelar.
    Det problemet har inte CB som har inte möjlighet att skada nått i sig självt.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)