• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Krokig Krokofant
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:50:02 följande:
    Halva Europa säger du... vilka länder är det förutom Nederländerna? Halva USA har inte avkriminaliserat användandet av CB, däremot har vissa stater (bla Californien) godkänt CB för medicinskt bruk, efter ordination.
    Tjeckien, Belgien och Portugal.
    One by one, one by one.
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:49:35 följande:
    Hur andra länders lagstiftning rättfärdigas vet jag inte, således kan jag inte svara på frågan.

Svara i stället på min fråga. Är det inte vanvettigt att använda samhällets resurser på en politik som misslyckats i 25 år? Borde man inte revidera den? Bryr du dig inte om vart dina skattepengar går åt?
    Jag ser gladeligen att mina skattepengar går till att stoppa brottslighet!
  • Slats
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:24:25 följande:
    Vad vet du om det? Du har inte en aning om vad Dr Kungen tagit del av eller inte.
    du kan väl skapa dina egna åsikter och argument istället för att haka på Dr Kungen? (som förövrigt kommer med väldigt bra argument!)
  • Krokig Krokofant

Glömde Tyskland :)

One by one, one by one.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:44:35 följande:
    Det har du inga som helst belägg för. Kom igen när det "folkomröstats" i frågan.
    Folköröstningar brukar politiker skita i ändå, så varför skriva den kan man undra.
    Men att du inte inser att allmänt så är vi mer positiva till CB är för mig en gåta.
    Tom maria larsson inser detta och hon ska nu kasta 50millar i sjön igen, på de 20miljarderna som vi lägger redan på narkotika bekämpning.
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:49:35 följande:
    Hur andra länders lagstiftning rättfärdigas vet jag inte, således kan jag inte svara på frågan.

Svara i stället på min fråga. Är det inte vanvettigt att använda samhällets resurser på en politik som misslyckats i 25 år? Borde man inte revidera den? Bryr du dig inte om vart dina skattepengar går åt?
    Men vad fan skriver du då Luthersk moral för? Det är ju ickeargument du sitter och skriver. Som om det skulle vara någon sorts religiös sammansvärjning som ligger bakom att narkotika är förbjudet. Detta är ju bara skitprat.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:50:02 följande:
    Halva Europa säger du... vilka länder är det förutom Nederländerna? Halva USA har inte avkriminaliserat användandet av CB, däremot har vissa stater (bla Californien) godkänt CB för medicinskt bruk, efter ordination.
    Läs upp dig för faan eller sluta skriv om saker du inte vet om du har ju liksom NOLL KOLL:
    Kalifonien avkriminaliserade vid årsskiftet, finns par stater till som har och ska avkriminalisera CB.
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 12:50:43 följande:
    Jag tror att resurser och medborgarens bästa ligger i samhällets intresse, lite svårt för det att gå ihop när man har lagar som stämplar halva samhället som andra klassens medborgare och vi spenderar ofantliga summor på att bedriva en häxjakt på dom.
    Återigen ett fabulerat ickeargument från din sida...
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:43:28 följande:
    Korsriddaren, du verkar vara väldigt angelägen om ämnet men tyvärr verkar ditt faktaunderlag vara baserat på myter.

Cannabis är olagligt - trots detta finns det en efterfrågan. Det gör att cannabis blir luktativt för kriminella och således tjänar de goda pengar på den illegala handeln.

Från statens sida har man valt att angripa både konsumenter och försäljare. Detta har gjort genom t.ex. propaganda i skolor, propaganda till föräldrar och propaganda i media. Det har gjort det fullkomligt illegalt att överhuvudtaget befatta sig med cannabis, att till och med ha cannabismetaboliter i blodet är olagligt. Man har utdömt långa fängelsestraff och omhändertagit barn osv. Kort och gott, man har fört en mycket hårdför linje under 40 års tid. Trots det ökar användningen av cannabis sedan 25 år tillbaka.

Vad kallar du en sådan politik? Under 25 års tid har man höjt straffsatser, gjort livet till helvete för alla som befattat sig med cannabis, bedrivit propaganda mot befolkningen från den ålder de satt sin fot i statens läroanstalter och malt ner enorma mängder pengar och samhällsresurser för att upprätta förbudet. Trots det ökar användningen? Hur löser man det? Jo, genom att tillföra ytterligare skattemiljoner (72 miljoner extra i år har avsatts endast till anticannabispropaganda).

Hade samma misslyckade strategi fått leva icke-ifrågasatt någon annanstans än inom staten? Ingen inom näringslivet hade accepterat att deras investeringar under 25 års tid givit motsatt verkan hos ett företag. Framförallt så hade man skrattat dem upp i ansiktet om verksamhetens ansvariga kom in efter 25 års misslyckande och bad om ännu mer pengar.

Det kan hända att du ogillar cannabis av olika anledningar, men är du inte mån om var dina skattepengar går? Personligen tycker jag att staten ska hantera mina skattepengar förnuftigt och basera sin politik på pragmatik och vetenskap, inte luthersk moral.
    Själv blandar du ihop två olika saker.

1) Samhällets lagstiftning för skydd av individen.
    Om man har en lagstiftning som säger "det är straffbart att köra bil utan säkerhetsbälte" och logiken säger dig att du inte riskerar andras hälsa genom att skita i lagen så kan man, även om man inte håller med om lagen, dra olika slutsatser. "Det är mitt liv och min hälsa, jag skiter i lagen" eller "jag gör väl som de säger tills jag fått lagen ändrad".  I det första fallet har man gjort ett frivilligt val att bryta mot gällande lag och får acceptera sitt straff när man blir upptäckt och fälld.  Att i efterhand bitcha om att "lagen är fel" är ju bara barnsligt - man visste precis vilka regler som gällde innan man struntade i bilbältet.

2) Individens rätt att få till stånd en lagändring.
    Det är varje individs rättighet att påtala felaktigheter i lagen för sin omgivning, inklusive lagstiftare. Om nya vetenskapliga rön visar att bilbälte inte behövs kan lagen ändras.
    Det är däremot INTE tillåtet att köra utan bilbälte under tiden som debatten pågår, innan lagändringen gått igenom. Blir man påkommen utan bilbälte innan ny lag gäller så kan man INTE sura över samhällets orättvisor och hur snett polisinsatserna slår.  Svensk lag gäller.

Jag utgår från att du förstår min liknelse mellan bältesfrihet och legalisering av cannabis utan att vara peka på barnsliga fakta som att "bilbälte behövs ju visst".  Det är en liknelse.

Hur som helst: förändra lagen först och rök på sen. Rök inte idag och sura över att samhället följer gällande lag och griper in.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Krokig Krokofant
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:51:08 följande:
    Jag ser gladeligen att mina skattepengar går till att stoppa brottslighet!
    Det gör jag också, men i detta fallet så skapar den ju fler brottslingar? Fler kriminella distribuerar cannabis, fler cannabisrökare blir kriminella. Enligt Maria Larsson har 40% av unga killar på vissa gymnasier konsumerat cannabis det senaste året. Hur mycket av samhällets resurser är du beredd att offra för att lagföra dessa unga?

När blir det orimligt?
    One by one, one by one.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)