• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:07:34 följande:
    Halva Europa har de facto INTE avkriminaliserat CB. Tre länder förutom Nederländerna. Det är INTE halva Europa.

Läs vad jag har skrivit till du förstår för jag orkar inte skriva samma sak igen.
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:09:22 följande:
    Påhittad brottslighet? Det ÄR olagligt i Sverige. Den enda som hittar på saker i den här tråden är du och dina kompisar.

Påhittad brottslighet då cannabisbrukare inte skadar andra och brottet finns bara på papper.
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:11:54 följande:
    Du har helt rätt i att man inte kan stoppa tillverkningen av cannabis. Det påverkar inte min inställning till att jag är emot nylansering av fler droger i samhället.

Jag har inte sett några väl genomförda studier som visar att användningen av alkohol minskar vid en legalisering av cannabis. Däremot har jag sett studier som visar att där en stor använding av cannabis förkommer finns också en stor förbrukning av alkohol.  Visserligen rätt klan studier de också, men de visar inte på något vis att din tes stämmer.

Det är självklart att alkoholkonsumtionen kommer minska om man slutar förfölja cannabisbrukare, känner många som dricker endast för att man inte får en batong i huvudet för det och slipper pissa i en mugg.
    Vid valda tillfällen då som på pub.
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:12:41 följande:
    Fel, Uruguay har legaliserat i vår!

Tack, :D
  • Krokig Krokofant
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:15:07 följande:
    Intressant konklusion. Varför skulle något parti sätta sina väljare på spel, om det nu är som ni säger att så många i samhället är positiva till narkotika? Det vore ju ett förträffligt dragplåster för vilket parti som helst.
    Eftersom att det politiska klimatet inte är moget.
    One by one, one by one.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:09:22 följande:
    Påhittad brottslighet? Det ÄR olagligt i Sverige. Den enda som hittar på saker i den här tråden är du och dina kompisar.
    Ja, det är ett påhitta brott.
    Om det är ett påhittat brott här så ju det såklart olagligt här *face palm*.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:12:55 följande:
    Vi säger så pysen...
    Vi säger inte så, det ÄR så
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:16:30 följande:
    Så enligt dig är det ok att använda skattepengar framför vård, skola och omsorg till att lagföra en tredjedel av landets unga män för att upprätthålla cannabisförbudet? Inte nog med att det kommer kosta i form av polisresurser, socialtjänst, kriminalvård och rättsväsende, dessa unga män kommer inte heller kunna ta körkort eller jobba inom t.ex. vård och handel som kräver ett prickfritt straffregister?

Om 100% av alla gymnasiekillar rökte cannabis, hade du sett det som rimligt att använda samhällets resurser på att lagföra dem eller finns det en övre gräns?
    På din första fråga, JA. Använder man narkotika så har man sagt ja till att porta sig själv från körkort och arbetsmarkand. Individens egnal beslut.

Det sista är ett riktigt utopiskt scenarie, men är det fortfarande olagligt så skall de lagföras. 
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:13:00 följande:
    Ett klassisk missförstånd, cannabis och dom övriga illegala droger är helt fria idag, det vad legalisringsförespråkare strävar efter att ta kontroll över droger, belägga dom med restriktioner och lägga ut för försäljning till myndigt folk.
    Vi behöver inte fler droger i samhället, mer än dom vi redan har och det är hundratalsolika droger som vilken unge som helst kan köpa när som helst.
    Nej, legaliseringsförespråkare strävar inte efter "att ta konmtroll över droger, belägga dem med restriktioner och lägga ut för försäljnnig till myndigt folk".

Jag har tvingats förklara min personliga inställning till att att både cannbis och morfin/opioider ska vara kontrolelrade av myndigheter vid flera tillfällen här i tråden. Det är bara att läsa bakåt. Verkar mer som att "släpp det fritt" är slagordet.

Uttalande "cannabis och dom övriga illegala droger är helt fria idag" får stå för dig. Jag ser inte så på saken.  (Och tydligen inte heller de som vill bryta gällande förbud och begränsningar)
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:19:19 följande:
    På din första fråga, JA. Använder man narkotika så har man sagt ja till att porta sig själv från körkort och arbetsmarkand. Individens egnal beslut.

Det sista är ett riktigt utopiskt scenarie, men är det fortfarande olagligt så skall de lagföras. 

Så du tycker att det är helt korrekt att skapa en stor skara av människor som INTE kan bidra till samhället?

Vår går smärtgränsen för dig? Idag kostar det här oss 20 miljarder om året, det levererar noll positiv resultat, hur många miljarder till tycker du vi ska satsa på knarkkriget?
    Knarkkriget vars enda syfte är att slå ut produktiva skattebetalande individer.
  • Doktorn
    carnitas01 skrev 2011-08-02 13:15:18 följande:
    Nu har vi vandrat över till annan frågeställning.
    Jag ser många faror med opiater/opioder utan tveckan.
    Men förbudet skapar stora problem också.

Jag säger poff till dina argument, dom försvann.
    Argumentet att morfin är vanebildande eller att legalisering av opioider skulle göra dem icke vanebildande?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Krokig Krokofant
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:16:08 följande:
    1) Alkohol är ett jävla rävgift (som jag själv nyttjar då och då). Jag kan inte räkna upp följdsjukdomar av cannabis eftersom riktiga RCT-studier saknas på området, med andra ord är det evidensunderlaget sviktande.
    2) Lagen förändras genom demokratiska medel eller väpnad konflikt = revolution. Jag tror det första alternativet är bättre, i synenrhet om ditt påstående om lunga och fredliga cannabisrökare stämmer.
    Om inget etablerat parti försvarar frågorna får man starta ett eget. Jämför Piratpartiet som tog en del obekväma frågor i senaste valet.

Inget av detta ändrar min inställning att svensk lag ska följas tills den ändras, att alla har rätt att argumentera för lagändring och att jag personligen inte vill ha en ny drog i samhället.
    1) Vad är en RCT-studie? Bortsett från detta, cannabis har nyttjats i Sverige i över 50 år. Under den tiden har skadeverkningarna på samhället varit blygsamma jämfört med vad det enda lagliga rusmedlet för rekreativt bruk ställt till med i form av vårdbehov, eller hur?

Varför vill du inte ha en ny drog i samhället om den skulle kunna ersätta mycket av den hälsofarliga och aggressiva alkoholen?
    One by one, one by one.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)