• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Krokig Krokofant
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:51:24 följande:
    Jag minns inte om man slopat böter för att gå mot röd gubbe eller inte, men skulle jag få stå mitt kast och snällt betala.
    Anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    One by one, one by one.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:05:55 följande:
    OK, så man tillverkar det för några kronor, beskattar det lite och är "i gamet".  För ingen illegal tillverkare kan ju göra det?  Och momsen i Sverige är fortfarande 25% i tillägg till tillverkningskostnad, påslag för transporter, lokal/personalkostnader och skatter.
    Det lär löna sig att åka till baltikum eller odla hemma om du inte väljer att subventerionera eller momsbefria skiten. Billigare än mat blir det hur som helst...

Självklart kan dom det, men det minskar deras vinster och tar bort den breda majoriteten av kunder.

Tror nog att dom allra flesta skulle föredra välupplysta butiker bemannade med kunnig personal för att köpa sina kvalitetskontrollerade produkter framför ahmed runt hörnet som desperat försöker kränga skit till småbarn.
  • Doktorn
    Ledsen att behöva undervisa dig i vetenskapsteori, men att du får träffar på orden "cannabis" och "Randomised controlled trial" i Medline (för du sökte väl inte på Google???) betyder inte att det gjorts 310000 bra dubbelblindade studier på cannabis.  Att orden förekommer i samma text betyder inte att studien gjorts på det ämnet.  Prova att söka på orden "volvo" och "livsfarlig" - är bilen dödlig om du får 1000 träffar, eller måste du upp i 5000 innan du är säker på att fordonet måste undvikas till varje pris?

Om jag gör motsvarande empiriska studie i min vänskapskrets där vi ofta prata om dessa saker drar jag slutsatsen att vi skulle dricka lika mycket vin och whisky, men dessutom röka på ibland. (Miss)bruket skulle öka.
    Se där värdet av empiriska studier.
    Ok, jag förstår din tanke. Men anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    Min personliga åsikt är att det inte skulle gagna Sverige att introducera en ny drog, cannabis eller annan.

I rena tankeexperiment kan man fundera över hur det hade varit om cannabis ersatte alkohol, osv, men dit kommer vi inte. Det finns ingen rimlig möjlighet att förbjuda drogen alkohol i Sverige eller något annat europeiskt land, men tanke på hur djupt rorat docialt och kulturellt det är.
    Jag skulle rösta mot ett totalförbud av alkohol, trots att jag dagligen ser alkoholens verkningar i sjukvården.

Så som jag ser på saken är en legal drog bättre än två.

Därutöver har jag full respekt för den person som propagerar för legalisering av cannabis, det är som jag tidigare nämnt en demokratisk rättighet att påverka lagstiftare. I synnerhet när ny vetenskap kommer fram och förändrar underlaget.
    Jag har också en mycket begränsad förståelse för den som medvetet brukar illegala droger idag och sedan klagar när samhällsinstanser följer gällande lag.  Jag har sagt det förut och säger det igen: ändra lagen först och rök på sedan. Gnäll inte när du hamnar i trubbel med lagen pga bruk av illegala droger idag.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Korsriddaren
    Karolinan01 skrev 2011-08-02 14:00:50 följande:
    Deutsche Welle (2010-10-25);

www.dw-world.de/dw/article/0,,6141694,00.html

" Currently in Germany, smoking marijuana itself is not a crime, but growing, possessing and selling it is. The Federal Constitutional Court recommends not enforcing a penalty for possession of small amounts of cannabis for personal use, as long as the possessor is not near a school and poses no threat to the public.

But Germany's 16 states don't have the same laws for what constitutes a "small amount" of cannabis. In Berlin it is up to 15 grams (half an ounce); in Munich it's six grams."

Tandlöst, då du måste inneha CB för att kunna röka det.
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:09:18 följande:
    Självklart kan dom det, men det minskar deras vinster och tar bort den breda majoriteten av kunder.

Tror nog att dom allra flesta skulle föredra välupplysta butiker bemannade med kunnig personal för att köpa sina kvalitetskontrollerade produkter framför ahmed runt hörnet som desperat försöker kränga skit till småbarn.
    Hur ser du på ditt eget uttalande om "Så länge en tioåring med en hundring på fickan har lättare att få tag på illegala droger framför den legala alkohol så står jag kvar vid att alla droger är fria idag förutom alkohol som har fungerande restriktioner på sig och säljs till myndigt folk."

Om cannabis också var kontrollerat skulle tioåringen alltså vara tvungen att välja hash eller kokain?

(Jag vet att jag provocerar lite, vill bara veta om ditt argument att kontrollerad legalisering av cannabis skulle förbättra situationen håller tillsammans med dina tidigare argument om illegala=fria VS legala=kontrollerade droger.)
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:02:42 följande:
    Människan har bevisat att droger kommer användas oavsett vilka lagar vi har.
    I dom mest restriktiva länder kan man få livstid eller dödsstraff för drogbruk, det drogas inte mindre där.
    Det är fortfarande inte ett argument för att legalisera CB.
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 14:06:45 följande:
    Anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    Det har jag nog svarat på med önskvärd tydlighet i nästan alla mina inlägg i den här tråden.
  • Carlosmami

Detta gör mig SÅ besviken, frågan ställs ändå här på FAMILJEliv och inte på flashback eller någon annan WT sida...

• Korsriddaren
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:13:14 följande:
    Ok, jag förstår din tanke. Men anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    Min personliga åsikt är att det inte skulle gagna Sverige att introducera en ny drog, cannabis eller annan.

I rena tankeexperiment kan man fundera över hur det hade varit om cannabis ersatte alkohol, osv, men dit kommer vi inte. Det finns ingen rimlig möjlighet att förbjuda drogen alkohol i Sverige eller något annat europeiskt land, men tanke på hur djupt rorat docialt och kulturellt det är.
    Jag skulle rösta mot ett totalförbud av alkohol, trots att jag dagligen ser alkoholens verkningar i sjukvården.

Så som jag ser på saken är en legal drog bättre än två.

Därutöver har jag full respekt för den person som propagerar för legalisering av cannabis, det är som jag tidigare nämnt en demokratisk rättighet att påverka lagstiftare. I synnerhet när ny vetenskap kommer fram och förändrar underlaget.
    Jag har också en mycket begränsad förståelse för den som medvetet brukar illegala droger idag och sedan klagar när samhällsinstanser följer gällande lag.  Jag har sagt det förut och säger det igen: ändra lagen först och rök på sedan. Gnäll inte när du hamnar i trubbel med lagen pga bruk av illegala droger idag.
  • Doktorn

Tacksam för dina glada tillrop, Korsriddaren! 

Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)