• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:46:54 följande:
    Och majoriteten av de kvarvarande 40% torde då vara hembränd sprit, fulsprit från baltikum och hemsmugglat från Tyskland.  En svart marknad som heter duga trots att tillgängligheten på alkohol är god i Sverige. Priset högt, javisst, men det är ju en av de saker som man vet med säkerhet i drogsammanhang - ju lägre pris desto större konsumtion. Finns väl inga missbruksforskare i något land som inte är överens om den kopplingen i alla fall.

Och du ville...  legalt sänka priset på cannabis för att konkurrera ut billiga varianter?

40 % är dom resterande droger.

Man kan konkurera ut smuggelspriten också, det är bara att inse att förbud fungerar inte och man hindrar inte folk att dricka med överpriser.
    Man bjuder bara in andra aktörer med att ta ut överpriser och folket dricker lika mycket om inte mer, det är ingen mening att beställa en flaska eller fem öl till kvällen utan folk bunkrar hemma.
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:49:25 följande:
    Jag har inte sett en hålbar argument från våra politiker förutom det moraliska tjafset om att vissa droger är "fel" och en mängd av propaganda med svag om ingen verklighetsförankring.

Kom igen nu, jag frågar dig specifikt, ge mig EN hållbar anledning till varför cannabis bör förbli förbjuden.
    Men förstår du inte vad jag säger? Läs förarbetet till lagen, där står exakt vad man beaktat och kommit fram till när man stiftade lagen. Jag har fullt förtroende för lagstiftningen som den ser ut idag. Jag tänker inte ge några personliga synpunkter på detta, i synnerhet som du precis skrev till Dr Kungen att: "Personliga åsikter som inte har nån grund att stå på är inte mycket att hänga i julgrannen."
  • Neblina
    carnitas01 skrev 2011-08-02 10:29:53 följande:
    En åsikt inte mycket värd mot fakta fakltiskt, och det är ett faktum att gateway teorin är inte mer en en teori som inte visar sig i verkligheten.

Sen att du har en åsikt som är att du är emot droger kan jag respektera, så länge du inte anser det är okey att tvinga folk och skada folk för att upprätthålla din åsikt.
    Det är då en åsikt är farlig till och med.
    Och det är precis det jag försökt få fram men folk vägrar läsa vad jag faktiskt skriver, jag har hela tiden sagt att detta är min personliga åsikt inte ett hävdande att så är det.
    Hade jag velat hävda att cannabis alltid leder till tyngre missbruk hade jag lagt fram fakta för det, men nu är det som sagt en personlig åsikt byggt på vad jag själv sett och att lägga upp statistik på personliga åsikter byggda på vad man sett är ganska omöjligt. om jag inte ska börja skriva ut namn och information om personerna som dött.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:46:35 följande:
    Jag blandar inte ihop nått, det är nära sammankopplat, man kan inte vara emot legalisering och inte ta hänsyn till konsekvenserna av förbudet, då är man aning okunnig på området eller bara ignorant.

Personliga åsikter som inte har nån grund att stå på är inte mycket att hänga i julgrannen.

...
    Snälla nån, nu är du verkligen ute och cyklar på två punkter.

För det första kan man utan vidare vara för att svensk lag ska följas utan att behöva ta minsta hänsyn till att den som köper illegala droger själv sätter sig i klistret.  Ingen har tvingat någon att köpa cannabis (eller i vart fall lär det inte vara särskilt många som gjort det under pistolhot) och enligt cannabisförespråkare är det inte vanebildande, vilket gör att man inte heller kan skylla på drogsuget. Varje bong och hövding är inköpt i full medvetenhet om att man skiter i lagen.  Precis som att jag inte har rätt att spotta på trafikpolisen som klockar mig i 90 på 70-sträcka.  Ett lagbrott är ett lagbrott.  Om det nu inte är vanebildande eller påverkar livet på annat sätt alls så får väl alla cannabisbrukare göra ett litet uppehåll i rökningen tills lagen är ändrad (ni är ju enligt egen utsago redan i majoritet?).  Eller är det för svårt att sluta med den icke vanebildande drogen?

För det andra ska man i varje diskussion skilja på fakta (av typen "i Sverige infördes förbud mot cannabis år 1939") och personliga åsikter (av typen "jag tycker att cannabis luktar illa").  Fakta kan vara rätt eller fel, och att stoltsera med felaktiga fakta är vilseledande.  Däremot har alla rätt till en personlig åsikt, och har också rätt att uttrycka den. Personliga åsikter kan vara faktaunderbyggda, men behöver självfallet inte alls vara så.
    Det viktiga är att man kan SKILJA på dem.  Så gör det från och med nu, istället för att blanda ihop dem.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:53:29 följande:
    Men förstår du inte vad jag säger? Läs förarbetet till lagen, där står exakt vad man beaktat och kommit fram till när man stiftade lagen. Jag har fullt förtroende för lagstiftningen som den ser ut idag. Jag tänker inte ge några personliga synpunkter på detta, i synnerhet som du precis skrev till Dr Kungen att: "Personliga åsikter som inte har nån grund att stå på är inte mycket att hänga i julgrannen."

Smart, det var just anledningen till att jag frågade efter dina men inser du själv att du inte har nått att komma med så är saken avklarat.
    Kan du inte vara snäll och återkomma när du HAR nått att komma med?
  • Krokig Krokofant
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:36:23 följande:
    Jag har svårt att precisera vad som ligger bakom min personliga åsikt. Inte lätt att analysera sig själv och ta reda på den saken.  Men jag har svårt att acceptera fler legala droger i samhäller, precis som du har svårt att acceptera vissa drogers illegala status.  Och jag respekterar fullt ut din åsikt i frågan, även om jag inte delar den.

Håller inte med dig om att "cannabiskulturen" skulle ha samma "tyngd" som akoholkulturen i Europa. Om man tittar på TV, i filmer, tidningar och ute i samhället så ser man överallt situationer där alkohol ibland skönmålas (dyrt vin, bubblande champagne) och ibland demonifieras (alkoholister som orsakar olyckor, mm). I böcker skrivs om vin och mat, i tidningar skrivs om whisky och choklad.  Alkohol är ett etablerat begrepp i samhället.
    Det kan mycket väl vara så att cannabis lever ett "undergroundliv" och inte får publicitet i TV, tidningar, osv, såsom alkohol får, just på grund av den svartmålning som du påstår finns.  Men det ändrar inte det faktum att vi idag i media och samhälle INTE har samma exponering och normaliseringsförhållande till cannabis som till alkohol.  Just de grunder du själv beskriver (svarmålning, demonisering, häxjakt) ligger till grund för att de sociala förutsättningarna i samhället för cannabis skiljer sig fundamentalt från de för alkohol. De är INTE jämförbara.  Jag tror du kan fråga vem som helst i samhället om de anser att alkohol och cannabis har liknande kulturer i svenskt och europeiskt samhälle - förmodligen svarar de flesta nej (möjligen baserat på just den häxjakt du beskrivt - men det förändrar inte att förutsättningarna är och förblir olika).

Och jag vidhåller att du ska göra ditt bästa för att ändra på lagen. Har du majoriteten med dig så kommer lagen att ändras. Så enkelt är det. 
    Jag uppskattar ditt ärliga svar. Personligen delade jag din åsikt tidigare och rättfärdigade den med att samhället skall verka för en så frisk och hälsosam befolkning som möjligt. När jag sedan skrapade på ytan upptäckte en rad motsägelser och en politik som gör mer skada än nytta. Och som dessutom verkar inte kunna rättfärdigas varken pragmatiskt eller vetenskapligt.

Cannabiskulturen har inte samma tyngd, men å andra sidan är det ju 75 miljoner cannabiskonsumenter i Europa. Det finns massor musik (reagge,hiphop t.ex.), böcker, film (Pinapple Express, Wack) och TV-seriver (That 70's show / Weeds). Bortsett från detta så finns det massor av cannabisreferenser i en stor del av populärkulturen idag, i synnerhet den amerikanska. Mestadels förskönande likt alkoholen, de enda som demoniserar den är just media och etablissemanget.

Jag önskar att jag hade kunnat göra något mer konkret för att legalisera cannabis, men i dagsläget kan jag inte mer än att debattera. Tyvärr är det ett enormt stigma att vara pro-cannabis offentligt. Jag skulle t.ex. bli av med mitt jobb om det kom fram att jag är pro-cannabis enligt företagets policy.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:45:48 följande:
    Kunde du inte få med fler personangrepp i all den texten? "Det tycker jag tyder på en svaghet hos dig" Skrattande. Jag hoppas att du ser det orimliga i att du på något sätt skulle vara i stånd till att bedöma min intellektuella kapacitet, men jag hyser mina tvivel.
    Fint svärd du har på din avatar, synd bara att du fäktar så illa.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Neblina skrev 2011-08-02 14:51:09 följande:
    Därför att jag anser inte att jag varken ska behöva försvara hurvida mina upplevelser är sanna eller behöva smälla upp med statistik för att jag har en åsikt grundad på vad jag själv upplevt. Jag bygger min åsikt på det jag själv sätt och inte genom statistik.
    Ja, men det kallas ju också för fördomar. Jag kan t.ex. hävda att kvinnor är svagare fysiskt och mentalt eftersom att jag upplever detta. Kvinnor har lättare till gråten och är oftast rädda. Dessutom tappar de massor av blod varje månad och djur som tappar blod blir svaga. Kvinnor är beroende av mäns mentala styrka för att vara välmående. Titta bara på alla ensamstående mammor som lever i misär.
    One by one, one by one.
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:55:16 följande:
    Smart, det var just anledningen till att jag frågade efter dina men inser du själv att du inte har nått att komma med så är saken avklarat.
    Kan du inte vara snäll och återkomma när du HAR nått att komma med?
    Jag har massor att komma med, men jag ser inte vinsten att dela det med någon som varken lyssnar eller tar det till sig. Du ställde en fråga och fick ett svar. Är du inte nöjd med det, så vad kan jag göra åt den saken?!
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)