• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Krokig Krokofant
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:13:14 följande:
    Ok, jag förstår din tanke. Men anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    Min personliga åsikt är att det inte skulle gagna Sverige att introducera en ny drog, cannabis eller annan.

I rena tankeexperiment kan man fundera över hur det hade varit om cannabis ersatte alkohol, osv, men dit kommer vi inte. Det finns ingen rimlig möjlighet att förbjuda drogen alkohol i Sverige eller något annat europeiskt land, men tanke på hur djupt rorat docialt och kulturellt det är.
    Jag skulle rösta mot ett totalförbud av alkohol, trots att jag dagligen ser alkoholens verkningar i sjukvården.

Så som jag ser på saken är en legal drog bättre än två.

Därutöver har jag full respekt för den person som propagerar för legalisering av cannabis, det är som jag tidigare nämnt en demokratisk rättighet att påverka lagstiftare. I synnerhet när ny vetenskap kommer fram och förändrar underlaget.
    Jag har också en mycket begränsad förståelse för den som medvetet brukar illegala droger idag och sedan klagar när samhällsinstanser följer gällande lag.  Jag har sagt det förut och säger det igen: ändra lagen först och rök på sedan. Gnäll inte när du hamnar i trubbel med lagen pga bruk av illegala droger idag.
    Vad ligger till grund för din åsikt som läkare(?) att det inte skulle gagna Sverige legalisera cannabis?

Ditt rättfärdigande av alkoholen legala status är fullständigt applicerabart på cannabis. Vi har i Sverige haft en cannabiskultur de senaste 50 åren. Trots ett 80-årigt förbud mot cannabis och en häxjakt de senaste 30-40 åren (läs din kollega Bejerot från KI), så verkar varken skrämselpropaganda eller polisiära insatser råda bot på den ökande konsumtionen. Vad skiljer alkohol och cannabis på den punkten?

Annars upplever jag att det står rätt klart hur du förhåller dig till laglydnad och individers bristande dito. Jag kritiserar inte att polisen upprätthåller lagen, min kritik är snarare mot själva lagen då den både kostar mer än den smakar, verkar snarare öka konsumtionen än minska den, berikar kriminella och kriminaliserar en stor del av befolkningen.
    One by one, one by one.
  • Karolinan01
    Carlosmami skrev 2011-08-02 14:19:06 följande:
    Detta gör mig SÅ besviken, frågan ställs ändå här på FAMILJEliv och inte på flashback eller någon annan WT sida...
    Flashback är väl inte WT? FL är väl i sådana fall mer WT om nu något forum prompt måste liknas vid detta uttjatade begrepp. 
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:17:09 följande:
    Hur ser du på ditt eget uttalande om "Så länge en tioåring med en hundring på fickan har lättare att få tag på illegala droger framför den legala alkohol så står jag kvar vid att alla droger är fria idag förutom alkohol som har fungerande restriktioner på sig och säljs till myndigt folk."

Om cannabis också var kontrollerat skulle tioåringen alltså vara tvungen att välja hash eller kokain?

(Jag vet att jag provocerar lite, vill bara veta om ditt argument att kontrollerad legalisering av cannabis skulle förbättra situationen håller tillsammans med dina tidigare argument om illegala=fria VS legala=kontrollerade droger.)

Idag när illegala droger är helt fria så kan denna tioåringen köpa kokain från samma langare och inga problem kommer göras vid transaktionen.

Om cannabis däremot skulle vara kontrollerad så skulle tioåringen helt plötsligt inte ha nån tillgång.
  • Karolinan01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:16:51 följande:
    Tandlöst, då du måste inneha CB för att kunna röka det.
    Tandlöst eller ej - så ser lagstiftningen ut.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:17:34 följande:
    Det är fortfarande inte ett argument för att legalisera CB.

Ge mig istället en hållbar anledning arför cannabis bör vara olaglig.
  • Pallas
    Carlosmami skrev 2011-08-02 14:19:06 följande:
    Detta gör mig SÅ besviken, frågan ställs ändå här på FAMILJEliv och inte på flashback eller någon annan WT sida...
    Nu förstod jag inte, vill du utveckla?
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 14:23:30 följande:
    Vad ligger till grund för din åsikt som läkare(?) att det inte skulle gagna Sverige legalisera cannabis?

Ditt rättfärdigande av alkoholen legala status är fullständigt applicerabart på cannabis. Vi har i Sverige haft en cannabiskultur de senaste 50 åren. Trots ett 80-årigt förbud mot cannabis och en häxjakt de senaste 30-40 åren (läs din kollega Bejerot från KI), så verkar varken skrämselpropaganda eller polisiära insatser råda bot på den ökande konsumtionen. Vad skiljer alkohol och cannabis på den punkten?

Annars upplever jag att det står rätt klart hur du förhåller dig till laglydnad och individers bristande dito. Jag kritiserar inte att polisen upprätthåller lagen, min kritik är snarare mot själva lagen då den både kostar mer än den smakar, verkar snarare öka konsumtionen än minska den, berikar kriminella och kriminaliserar en stor del av befolkningen.
    Jag har svårt att precisera vad som ligger bakom min personliga åsikt. Inte lätt att analysera sig själv och ta reda på den saken.  Men jag har svårt att acceptera fler legala droger i samhäller, precis som du har svårt att acceptera vissa drogers illegala status.  Och jag respekterar fullt ut din åsikt i frågan, även om jag inte delar den.

Håller inte med dig om att "cannabiskulturen" skulle ha samma "tyngd" som akoholkulturen i Europa. Om man tittar på TV, i filmer, tidningar och ute i samhället så ser man överallt situationer där alkohol ibland skönmålas (dyrt vin, bubblande champagne) och ibland demonifieras (alkoholister som orsakar olyckor, mm). I böcker skrivs om vin och mat, i tidningar skrivs om whisky och choklad.  Alkohol är ett etablerat begrepp i samhället.
    Det kan mycket väl vara så att cannabis lever ett "undergroundliv" och inte får publicitet i TV, tidningar, osv, såsom alkohol får, just på grund av den svartmålning som du påstår finns.  Men det ändrar inte det faktum att vi idag i media och samhälle INTE har samma exponering och normaliseringsförhållande till cannabis som till alkohol.  Just de grunder du själv beskriver (svarmålning, demonisering, häxjakt) ligger till grund för att de sociala förutsättningarna i samhället för cannabis skiljer sig fundamentalt från de för alkohol. De är INTE jämförbara.  Jag tror du kan fråga vem som helst i samhället om de anser att alkohol och cannabis har liknande kulturer i svenskt och europeiskt samhälle - förmodligen svarar de flesta nej (möjligen baserat på just den häxjakt du beskrivt - men det förändrar inte att förutsättningarna är och förblir olika).

Och jag vidhåller att du ska göra ditt bästa för att ändra på lagen. Har du majoriteten med dig så kommer lagen att ändras. Så enkelt är det. 
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:13:14 följande:
    Ok, jag förstår din tanke. Men anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    Min personliga åsikt är att det inte skulle gagna Sverige att introducera en ny drog, cannabis eller annan.

I rena tankeexperiment kan man fundera över hur det hade varit om cannabis ersatte alkohol, osv, men dit kommer vi inte. Det finns ingen rimlig möjlighet att förbjuda drogen alkohol i Sverige eller något annat europeiskt land, men tanke på hur djupt rorat docialt och kulturellt det är.
    Jag skulle rösta mot ett totalförbud av alkohol, trots att jag dagligen ser alkoholens verkningar i sjukvården.

Så som jag ser på saken är en legal drog bättre än två.

Därutöver har jag full respekt för den person som propagerar för legalisering av cannabis, det är som jag tidigare nämnt en demokratisk rättighet att påverka lagstiftare. I synnerhet när ny vetenskap kommer fram och förändrar underlaget.
    Jag har också en mycket begränsad förståelse för den som medvetet brukar illegala droger idag och sedan klagar när samhällsinstanser följer gällande lag.  Jag har sagt det förut och säger det igen: ändra lagen först och rök på sedan. Gnäll inte när du hamnar i trubbel med lagen pga bruk av illegala droger idag.

Så din personliga åsikt är att man ska skada medborgare mer än drogen nånsin kan i förebyggande syfte? Det i sig bidrar till en öppen och harmonisk samhälle när hälften av folket måste frukta för sin personliga säkerhet?

Cannabis kommer aldrig ersätta alkohol, den saken är klar men den kan minska konsumtionen och därmed minska alkoholens negativa inslag på samhället.

Det finns ingen rimlig möjlighet att förbjuda NÅN drog.
    Det är aning orimlig att du som dagligen ser alkoholens baksidor försöker se till att dom kvarstår och vägrar erbjuda folk mindre skadliga alternativ.

Om ingen hade rökt hade det inte funnits nån vidare mening att ändra lagen, nu är det dock inte så nu röker hundratusentals i Sverige och visar att lagen fungerar inte och vidare försök att få den att fungera är meningslösa.
    Ett klart tecken på vansinne är att upprepa ett och samma misstag och om och igen och förvänta sig annat resultat varenda gång.

NEJ VI KAN INTE ELIMINERA NÅN DROG FRÅN SAMHÄLLET, KRIGET MOT KNARKET SKADAR LÅNGT MER ÄN ALLA DROGER KOMBINERADE och att fortsätta nått som uppenbarligen inte funkar, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra är absurt.

• Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:24:54 följande:
    Idag när illegala droger är helt fria så kan denna tioåringen köpa kokain från samma langare och inga problem kommer göras vid transaktionen.

Om cannabis däremot skulle vara kontrollerad så skulle tioåringen helt plötsligt inte ha nån tillgång.
    Va? Skulle tioåringen inte ha någon tillgång till kokain från langaren om cannabis fanns på Systemet?  Hur komemr det sig?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Korsriddaren
    Karolinan01 skrev 2011-08-02 14:00:50 följande:
    Deutsche Welle (2010-10-25);

www.dw-world.de/dw/article/0,,6141694,00.html

" Currently in Germany, smoking marijuana itself is not a crime, but growing, possessing and selling it is. The Federal Constitutional Court recommends not enforcing a penalty for possession of small amounts of cannabis for personal use, as long as the possessor is not near a school and poses no threat to the public.

But Germany's 16 states don't have the same laws for what constitutes a "small amount" of cannabis. In Berlin it is up to 15 grams (half an ounce); in Munich it's six grams."

Nedan är vad som gäller för hela Tyskland, om man undantar Berlin (har inte hittat exakta källor för just Berlin).

Seit Mai 2011 in Deutschland, mit der Verkündung der 25. Verordnung zur Änderung betäubungsmittelrechtlicher Vorschriften im Bundesgesetzblatt, ist Cannabis nun verkehrsfähig und cannabishaltige Fertigarzneimittel verschreibungsfähig.

Med andra ord har man legaliserat medicinsk förskrivning av cannabis sedan maj 2011, men INTE släppt bruket fritt. Det som skiljer Tyskland från Sverige, är att man inte kan fällas för att ha konsumerat CB, genom urinprov i efterhand, pga hur deras lagar är stiftade. Man har gjort som man gjort för att det ändå inte går att bruka något man inte kan inneha.

www.bild.de/ratgeber/gesund-fit/regierung/kiffen-auf-rezept-aenderung-gesetz-regierung-schwerkranke-13655118.bild.html 
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)