• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:37:23 följande:

Så din personliga åsikt är att man ska skada medborgare mer än drogen nånsin kan i förebyggande syfte? Det i sig bidrar till en öppen och harmonisk samhälle när hälften av folket måste frukta för sin personliga säkerhet?

Cannabis kommer aldrig ersätta alkohol, den saken är klar men den kan minska konsumtionen och därmed minska alkoholens negativa inslag på samhället.

Det finns ingen rimlig möjlighet att förbjuda NÅN drog.
    Det är aning orimlig att du som dagligen ser alkoholens baksidor försöker se till att dom kvarstår och vägrar erbjuda folk mindre skadliga alternativ.

Om ingen hade rökt hade det inte funnits nån vidare mening att ändra lagen, nu är det dock inte så nu röker hundratusentals i Sverige och visar att lagen fungerar inte och vidare försök att få den att fungera är meningslösa.
    Ett klart tecken på vansinne är att upprepa ett och samma misstag och om och igen och förvänta sig annat resultat varenda gång.

NEJ VI KAN INTE ELIMINERA NÅN DROG FRÅN SAMHÄLLET, KRIGET MOT KNARKET SKADAR LÅNGT MER ÄN ALLA DROGER KOMBINERADE och att fortsätta nått som uppenbarligen inte funkar, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra är absurt.

Fast du blandar återigen ihop min personliga åsikt att jag inte vill ha fler legala droger i samhället med cannabisrökarnas gnäll på hur elakt systemet är som skadar dem så fruktansvärt.

Min personliga åsikt är inte faktaunderbyggd per se, utan speglar bara vad jag tycker. Lagbrott är något annat.

Jag har sagt det förut och säger det igen: ändra lagen först och rök på sedan. Gnäll inte när du hamnar i trubbel med lagen pga frivilligt medvetet bruk av illegala droger idag.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Korsriddaren
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:22:41 följande:
    Tacksam för dina glada tillrop, Korsriddaren! 
    Ja det är svårt att låta bli. Glad I synnerhet när det finns någon som kan bidra med medicinsk expertis, vilket inte är mitt område.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:37:48 följande:
    Va? Skulle tioåringen inte ha någon tillgång till kokain från langaren om cannabis fanns på Systemet?  Hur komemr det sig?

För att dom allra flesta provar inte på cola i tioårsålder, legalisera cannabis så skapar man en klar gräns mellan den och tyngre droger.

För varje produkt vi tar bort från den svarta marknaden så minskar den, tror att cannabis står bakom 60 % av den, ju mer den minskar ju mindre folk är det som har tillgång.
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:26:28 följande:
    Ge mig istället en hållbar anledning arför cannabis bör vara olaglig.
    Det behöver jag inte, för det har redan våra politiker gjort. Ringer du Rosenbad kan du säkert få ut förarbetet till gällande lagstiftning.
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 14:26:45 följande:
    Oj då, korsriddaren verkar skaka av rädsla för mina inlägg. Troligen för att han insett att min intellektuella kapacitet vida överstiger hans. Därför gör han allt för att undvika mina frågor.

Samma korsriddare som gjorde sitt inträde i tråden genom att påstå att hasch innehåller plast.

Undrar om krosriddaren vågar svara på min fråga eller om han kommer ägna sig åt att hylla Dr Kungens inlägg för att inte förudmjukas pga låg intellektuell kapacitet och svag allmänbildning.
    Kunde du inte få med fler personangrepp i all den texten? "Det tycker jag tyder på en svaghet hos dig" Skrattande. Jag hoppas att du ser det orimliga i att du på något sätt skulle vara i stånd till att bedöma min intellektuella kapacitet, men jag hyser mina tvivel.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:41:32 följande:
    Fast du blandar återigen ihop min personliga åsikt att jag inte vill ha fler legala droger i samhället med cannabisrökarnas gnäll på hur elakt systemet är som skadar dem så fruktansvärt.

Min personliga åsikt är inte faktaunderbyggd per se, utan speglar bara vad jag tycker. Lagbrott är något annat.

Jag har sagt det förut och säger det igen: ändra lagen först och rök på sedan. Gnäll inte när du hamnar i trubbel med lagen pga frivilligt medvetet bruk av illegala droger idag.

Jag blandar inte ihop nått, det är nära sammankopplat, man kan inte vara emot legalisering och inte ta hänsyn till konsekvenserna av förbudet, då är man aning okunnig på området eller bara ignorant.

Personliga åsikter som inte har nån grund att stå på är inte mycket att hänga i julgrannen.

Jag har också sagt det förut.
    Om ingen hade rökt hade det inte funnits nån vidare mening att ändra lagen, nu är det dock inte så nu röker hundratusentals i Sverige och visar att lagen fungerar inte och vidare försök att få den att fungera är meningslösa.
    Ett klart tecken på vansinne är att upprepa ett och samma misstag och om och igen och förvänta sig annat resultat varenda gång.
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:42:58 följande:
    För att dom allra flesta provar inte på cola i tioårsålder, legalisera cannabis så skapar man en klar gräns mellan den och tyngre droger.

För varje produkt vi tar bort från den svarta marknaden så minskar den, tror att cannabis står bakom 60 % av den, ju mer den minskar ju mindre folk är det som har tillgång.
    Och majoriteten av de kvarvarande 40% torde då vara hembränd sprit, fulsprit från baltikum och hemsmugglat från Tyskland.  En svart marknad som heter duga trots att tillgängligheten på alkohol är god i Sverige. Priset högt, javisst, men det är ju en av de saker som man vet med säkerhet i drogsammanhang - ju lägre pris desto större konsumtion. Finns väl inga missbruksforskare i något land som inte är överens om den kopplingen i alla fall.

Och du ville...  legalt sänka priset på cannabis för att konkurrera ut billiga varianter?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:43:20 följande:
    Det behöver jag inte, för det har redan våra politiker gjort. Ringer du Rosenbad kan du säkert få ut förarbetet till gällande lagstiftning.

Jag har inte sett en hålbar argument från våra politiker förutom det moraliska tjafset om att vissa droger är "fel" och en mängd av propaganda med svag om ingen verklighetsförankring.

Kom igen nu, jag frågar dig specifikt, ge mig EN hållbar anledning till varför cannabis bör förbli förbjuden.
  • Neblina
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 09:11:44 följande:
    Neblina, jag förmodar att du är en intelligient människa som kritiskt granskar fakta och väljer vetenskap framför anekdoter.

Som AK47 säger, ett felaktigt påstående är ett felaktigt påstående oavsett om man väljer ge det olika epitet som personlig åsikt, självupplevd erfarenhet osv.

Får man fråga varför du, är infrågasatt, väljer inte försvara sanningshalten i din åsikt utan försvara rätten till att ha en åsikt? Är det för att du vet att din åsikt inte klarar en faktagranskning?
    Därför att jag anser inte att jag varken ska behöva försvara hurvida mina upplevelser är sanna eller behöva smälla upp med statistik för att jag har en åsikt grundad på vad jag själv upplevt. Jag bygger min åsikt på det jag själv sätt och inte genom statistik.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)