• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Pallas
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:23:39 följande:
    Jaha, så först är det fel på lagarna, sen är det fel på politikerna och slutligen är alla i samhället i princip idioter, för att de inte gör allt i sin makt för att få CB avkriminaliserat. Intressant...
    Snarare för att de inte gör allt i sin makt för att kriminalisera även alkohol och tobak. Istället hänger sig politiken åt att detaljstyra brukarnas vardag.
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:22:36 följande:
    1) Vad är en RCT-studie? Bortsett från detta, cannabis har nyttjats i Sverige i över 50 år. Under den tiden har skadeverkningarna på samhället varit blygsamma jämfört med vad det enda lagliga rusmedlet för rekreativt bruk ställt till med i form av vårdbehov, eller hur?

Varför vill du inte ha en ny drog i samhället om den skulle kunna ersätta mycket av den hälsofarliga och aggressiva alkoholen?
    Randomised controlled trial, eller mer utföligt en "prospektiv randomiserad, kontrollerad dubbelblindad studie". Det är den metod som ger den högsta tillförlitligheten i medicinska studier.

Att följa utvecklingen i samhället av bruk/missbruk kopplat till misshandelsfall/samhällsekonomi/socioekonomisk status är antingen socialvetenskap eller gränslandet socialmedicin. Denna forskning är betydligt svajigare eftersmo den påverkas av faktorer som svarsfrekvens, mörkertal, ekonomisk konjunktur, osv.

Om det var "självklart" (för att låna ett uttryck från tråden) att alkoholen minskade så kan jag kanske övertygas om fördelarna med cannabis. Jag är dock rädd att alkoholen blir kvar i oförminskad grad tillsammans med en ny drog som kan florera fritt utan rädsla för lagbrott.  Yterligare tveksam blir jag när man blandar in "bekymret med klassningen av morfin som illegal drog".  Plötsligt känns det som att vi är på ett sluttande plan - om man tillåter en, varför ska vi stanna där?  Vad är det egentligen för fel på heroin?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:22:41 följande:
    Om ett förbud finns i vår lagstiftning, så är det brottsligt, oavsett vad du försöker få  det till. Att färre skulle dricka sprit för att man legaliserar cannabis tror jag inte ett dugg på. Jag skulle då inte ändra mina vanor, och inte de jag känner som inte nyttjar narkotika heller.

Om man tar bort förbudet så är det inte längre brottsligt.

Drick du din sprit om det får dig att må bra, men tvinga andra till detsamma.
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:24:23 följande:
    OK, "självklart" är ett nytt begrepp inom medicinsk evidens och vetenskapsteori. Jag ska använda det nästa gång jag möter någon som inte köper mina forskningsresultat.  *suck*

Ursäkta, logiskt då.
    Känner som sagt många som väljer att inte röka framför vakter på en pub av dom uppenbara konsekvenser det skulle innebära.
    Vid avskaffning av förbudet skulle dessa välja bort alkohol till förmån av cannabis.
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:25:15 följande:
    Ok, så som jag förstår så anser du att befolkningen skall lagföras oavsett hur många som drabbas och oavsett vad det får kosta.

Då undrar jag å andra sidan, har du aldrig begått något lagbrott själv?
    • Måste du ställa alla frågor två gånger? Räcker det inte med ett svar på varje fråga?

• Det har jag säkert. Vi är som samhällsmedborgare skyldiga att känna till ALLA lagar, men få av oss gör det.
  • trasdocka

Ja, generellt tycker jag att det är ok.

Men själv är jag en sucker för det mesta som kan framkalla ett beroende så jag tackar vänligt men bestämt nej. Har lyckats sluta röka (firar 4 år i höst) men är fortfarande kvar i snusets grepp (och socker, my god, det har mig verkligen i sina klor). Att jag inte blivit alkoholist beror troligen på den ångest som spriten fört med sig mellan varven. Har aldrig druckit för att döva den smärtan och det är nog tur det.

• Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:26:53 följande:
    Men korsriddaren, vad är det för tramsig halmdocka du pillat ihop? Känner du att den intellektuella grunden för dina argument börjar krackelera?

Jag tolkar ditt utspel som ett symptom för svaghet.
    Men gör du det, det förändrar ingenting för min del.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:27:33 följande:
    • Den skaran har vi redan idag. Individen väljer själv om den vill stå utanför samhället eller inte.

• Jag kan inte svara på frågan. 

Korrekt, den skaran har vi redan skapat och vi satsar stora pengar på att göra den större (samt bär ytterligare kostnader för det)

Inte? Men nån hum måste du väl ha?
    20 miljarder levererar ingen som helst positiv resultat så hur många till anser du att samhället har råd att spendera på att slå ut egna medborgare och med det ytterligare minska skatteintäkter?
  • Korsriddaren
    Pallas skrev 2011-08-02 13:29:20 följande:
    Snarare för att de inte gör allt i sin makt för att kriminalisera även alkohol och tobak. Istället hänger sig politiken åt att detaljstyra brukarnas vardag.
    Du får gärna lobba för ett kriminaliserande av tobak och alkohol också för min del hade det varit helt ok.
  • Pallas
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:26:53 följande:
    Men korsriddaren, vad är det för tramsig halmdocka du pillat ihop? Känner du att den intellektuella grunden för dina argument börjar krackelera?

Jag tolkar ditt utspel som ett symptom för svaghet.
    Ad hominem är aldrig snyggt.
  • trasdocka

Sen kan jag tycka att det är att gå åt "fel håll" att legalisera cannabis. Snarare skulle spriten förbjudas, men det blir nog otroligt svårt... Obestämd

Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)