• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:00:03 följande:
    LÄS vad jag skriver,
    Jag skrev att halva europa har redan avkriminaliserat eller ser mellan fingrarna på det, det finns för den delen cofeshopps i tyskland.

Ingen land i världen har däremot gått emot usa och legaliserat, dom måste göra det först.
    Halva Europa har de facto INTE avkriminaliserat CB. Tre länder förutom Nederländerna. Det är INTE halva Europa.
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 13:04:21 följande:
    Problemet är väl att vi alla här, inser du inte har en aning om vad han säger.
    Tack för att du berättar för mig vad jag vet och inte vet. 
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:04:42 följande:
    Vi har i Sverige och i resten av världen en restriktiv hållning till droger/farmaka.  I sydeuropa och sydostasien är inställningen till bl.a. antibiotika mer liberal än i norra europa och nordamerika, men tanken är densamma: om du behöver hjälp med ett problem (halsfluss, astma, ryggvärk, osv) så ska du få professionell hjälp att hitta rätt läkemedel och inte chansa själv. Risken att göra fel beträffande dos (både mängd och doseringstillfällen), interaktioner ("läkemedelskrockar"), individanpassning (överkänslighet, biverkningar, mm) är så stor med potenta (="starka") läkemedel att deras förskrivning i samhället begränsas till utbildad personal (läkare, apotekare, osv).

Cannabis är väl inte farligare än något annat receptbelagt läkemedel (som många påpekat faktiskt mindre farligt än många receptbelagda läkemedel) och skulle inte av det skälet behöva begränsas.

Däremot är jag personligen emot argumentet att cannabis borde släppas helt fitt för personligt bruk eftersom jag anser att vi inte behöver en till drog i samhället. Det finns av allt att döma medicinska användningsområden för cannabis, men jag är personligen emot att släppa det fritt överallt. Ser inte att det skulle behövas.

Notera att de sista argumenten inte alls är faktaunderbyggda utan representerar min egen åsikt. Som jag, i likhet med dig, har min fulla rätt att uttrycka.
    Inte ens om det skulle innebära mindre användning av alkohol, som bevisligen är livsfarlgit.
    Sen kan man inte undgå faktumet att Cb är så lätt att tillverka att det inte ens teoretiskt möjligt att förbjuda pga dessa enkelhet i tillverkningen.
    På samma sätt som alkoholen är omöjligt att förbjuda.
  • Doktorn
    carnitas01 skrev 2011-08-02 12:58:24 följande:
    Och all skit som blandas i de illigala heroinet och osäker styrka är inte det farligt?
    Det har jag inte påstått, carnitas.

Jag skrev att morfinet inte ska släppas fitt i samhället för att det är beroendeframkallande, dvs farligt för individen och samhället.
    Legalisering av opioider ändrar inte detta.

Nu kommer du dessutom med dubbla argument.  Cannabis ska släppas fritt eftersom det inte är farligt, eller till och med nyttigt. Sedan ifrågasätter du opioidernas drogklassning med hänvisning till att de illegala varianterna är skadliga.
    Det har alltså egentligen ingen betydelse för dig om en drog är "ofarlig" eller ej - du vill bara att allt ska släppas fritt?  Tror att din bubbla av trovärdighet just sprack...  *poff*
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 12:55:31 följande:
    Påhittad brottslighet är vad dina skattepengar går till.
    Du lägger idag ca 20miljarder på detta, utan någon som helst påverkan på tillgången.
    Påhittad brottslighet? Det ÄR olagligt i Sverige. Den enda som hittar på saker i den här tråden är du och dina kompisar.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:08:14 följande:
    Tack för att du berättar för mig vad jag vet och inte vet. 
    Det visar du såväl i dina andra inlägg som visar du har NOLL KOLL om ämnet.
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 13:01:31 följande:
    Fel, vissa delstater har avkriminaliserat.
    Berlin har upp till 15g, höjde från 10g för ett tag sedan.

Varför diskuterar du ett ämne du har NOLL KOLL på?
    Källa på det!
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:04:17 följande:
    Tack vare såna som jag. Är du inte på riktigt? Jag har förmodligen hela svenska folket med mig. Du och dina knarkvurmande kompisar tillhör en minoritet i samhället, med helt oproportionell syn på brott och straff. Tack gode gud för att du inte har något inflytande i samhället annat än på ett sketet internetforum.

Långt ifrån, det finns en och annan propaganda bitten individ kvar men fler och fler använder sig av internet

Med tanke på att cannabis håller på att gå om alkohol i antal brukare så kan vi diskutera vilken minoritet vi tillhör.
    Men jag kan instämma att straffen idag är helt oproportionerliga ställt mot brottet att tända en joint i hemmets lugna vrå.
  • Krokig Krokofant
    Doktorn skrev 2011-08-02 12:54:33 följande:
    Själv blandar du ihop två olika saker.

1) Samhällets lagstiftning för skydd av individen.
    Om man har en lagstiftning som säger "det är straffbart att köra bil utan säkerhetsbälte" och logiken säger dig att du inte riskerar andras hälsa genom att skita i lagen så kan man, även om man inte håller med om lagen, dra olika slutsatser. "Det är mitt liv och min hälsa, jag skiter i lagen" eller "jag gör väl som de säger tills jag fått lagen ändrad".  I det första fallet har man gjort ett frivilligt val att bryta mot gällande lag och får acceptera sitt straff när man blir upptäckt och fälld.  Att i efterhand bitcha om att "lagen är fel" är ju bara barnsligt - man visste precis vilka regler som gällde innan man struntade i bilbältet.

2) Individens rätt att få till stånd en lagändring.
    Det är varje individs rättighet att påtala felaktigheter i lagen för sin omgivning, inklusive lagstiftare. Om nya vetenskapliga rön visar att bilbälte inte behövs kan lagen ändras.
    Det är däremot INTE tillåtet att köra utan bilbälte under tiden som debatten pågår, innan lagändringen gått igenom. Blir man påkommen utan bilbälte innan ny lag gäller så kan man INTE sura över samhällets orättvisor och hur snett polisinsatserna slår.  Svensk lag gäller.

Jag utgår från att du förstår min liknelse mellan bältesfrihet och legalisering av cannabis utan att vara peka på barnsliga fakta som att "bilbälte behövs ju visst".  Det är en liknelse.

Hur som helst: förändra lagen först och rök på sen. Rök inte idag och sura över att samhället följer gällande lag och griper in.
    1) Jag anser också att lagstiftning skall utformas så att den i möjligaste mån värnar om medborgarna väl och hälsa. Därför är det ju helt bakvänt att staten väljer att bedriva häxjakt mot cannabis vars skadeverkningar är minimala jämfört mot det mest populära rusmedlet alkohol. Alkohol släpper dina hämningar och gör dig aggressiv. 80% av alla misshandlar och 60% av alla mord utförs av en alkoholberusad gärningsman. Samma gäller våldtäkter i hemmet. Cannabis å andra sidan gör konsumenten lugn och filosofisk. Således hade samhället vunnit mycket på om Svensson hade ett fredligare alternativt till rekreativt rus än alkoholen.

Även hälsomässigt så dör ju 6000-8000 svenskar varje år av alkoholskador och alkohol leder till 60 olika följdsjukdomar och dessutom ett kraftigt fysiskt beroende. Kan du ens räkna upp 10 följdsjukdomar man får av cannabis?

2) Hur ska man förändra lagen? Tyvärr finns det inget parti som vågar sätta sin väljarbas på spel genom att driva frågan.
    One by one, one by one.
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 13:03:32 följande:
    Har inte diskuterat USA alls, eller Europa.
    2012 så har med rätt stor säkerhet kalifonien legaliserat då kommer snart FN göra lättningar i deras narkotika policy.
    Ge då fan i att sitta och svara på varandras påståenden och frågor.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)