• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Doktorn
    carnitas01 skrev 2011-08-02 13:08:17 följande:
    Inte ens om det skulle innebära mindre användning av alkohol, som bevisligen är livsfarlgit.
    Sen kan man inte undgå faktumet att Cb är så lätt att tillverka att det inte ens teoretiskt möjligt att förbjuda pga dessa enkelhet i tillverkningen.
    På samma sätt som alkoholen är omöjligt att förbjuda.
    Du har helt rätt i att man inte kan stoppa tillverkningen av cannabis. Det påverkar inte min inställning till att jag är emot nylansering av fler droger i samhället.

Jag har inte sett några väl genomförda studier som visar att användningen av alkohol minskar vid en legalisering av cannabis. Däremot har jag sett studier som visar att där en stor använding av cannabis förkommer finns också en stor förbrukning av alkohol.  Visserligen rätt klan studier de också, men de visar inte på något vis att din tes stämmer.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn

"rätt klena studier" skulle det stå

• Korsriddaren
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:09:11 följande:
    Det har jag inte påstått, carnitas.

Jag skrev att morfinet inte ska släppas fitt i samhället för att det är beroendeframkallande, dvs farligt för individen och samhället.
    Legalisering av opioider ändrar inte detta.

Nu kommer du dessutom med dubbla argument.  Cannabis ska släppas fritt eftersom det inte är farligt, eller till och med nyttigt. Sedan ifrågasätter du opioidernas drogklassning med hänvisning till att de illegala varianterna är skadliga.
    Det har alltså egentligen ingen betydelse för dig om en drog är "ofarlig" eller ej - du vill bara att allt ska släppas fritt?  Tror att din bubbla av trovärdighet just sprack...  *poff*
  • Krokig Krokofant
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:00:03 följande:
    LÄS vad jag skriver,
    Jag skrev att halva europa har redan avkriminaliserat eller ser mellan fingrarna på det, det finns för den delen cofeshopps i tyskland.

Ingen land i världen har däremot gått emot usa och legaliserat, dom måste göra det först.
    Fel, Uruguay har legaliserat i vår!
    One by one, one by one.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:04:42 följande:
    Vi har i Sverige och i resten av världen en restriktiv hållning till droger/farmaka.  I sydeuropa och sydostasien är inställningen till bl.a. antibiotika mer liberal än i norra europa och nordamerika, men tanken är densamma: om du behöver hjälp med ett problem (halsfluss, astma, ryggvärk, osv) så ska du få professionell hjälp att hitta rätt läkemedel och inte chansa själv. Risken att göra fel beträffande dos (både mängd och doseringstillfällen), interaktioner ("läkemedelskrockar"), individanpassning (överkänslighet, biverkningar, mm) är så stor med potenta (="starka") läkemedel att deras förskrivning i samhället begränsas till utbildad personal (läkare, apotekare, osv).

Cannabis är väl inte farligare än något annat receptbelagt läkemedel (som många påpekat faktiskt mindre farligt än många receptbelagda läkemedel) och skulle inte av det skälet behöva begränsas.

Däremot är jag personligen emot argumentet att cannabis borde släppas helt fitt för personligt bruk eftersom jag anser att vi inte behöver en till drog i samhället. Det finns av allt att döma medicinska användningsområden för cannabis, men jag är personligen emot att släppa det fritt överallt. Ser inte att det skulle behövas.

Notera att de sista argumenten inte alls är faktaunderbyggda utan representerar min egen åsikt. Som jag, i likhet med dig, har min fulla rätt att uttrycka.

Ett klassisk missförstånd, cannabis och dom övriga illegala droger är helt fria idag, det vad legalisringsförespråkare strävar efter att ta kontroll över droger, belägga dom med restriktioner och lägga ut för försäljning till myndigt folk.
    Vi behöver inte fler droger i samhället, mer än dom vi redan har och det är hundratalsolika droger som vilken unge som helst kan köpa när som helst.
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:11:11 följande:
    1) Jag anser också att lagstiftning skall utformas så att den i möjligaste mån värnar om medborgarna väl och hälsa. Därför är det ju helt bakvänt att staten väljer att bedriva häxjakt mot cannabis vars skadeverkningar är minimala jämfört mot det mest populära rusmedlet alkohol. Alkohol släpper dina hämningar och gör dig aggressiv. 80% av alla misshandlar och 60% av alla mord utförs av en alkoholberusad gärningsman. Samma gäller våldtäkter i hemmet. Cannabis å andra sidan gör konsumenten lugn och filosofisk. Således hade samhället vunnit mycket på om Svensson hade ett fredligare alternativt till rekreativt rus än alkoholen.

Även hälsomässigt så dör ju 6000-8000 svenskar varje år av alkoholskador och alkohol leder till 60 olika följdsjukdomar och dessutom ett kraftigt fysiskt beroende. Kan du ens räkna upp 10 följdsjukdomar man får av cannabis?

2) Hur ska man förändra lagen? Tyvärr finns det inget parti som vågar sätta sin väljarbas på spel genom att driva frågan.
    Intressant konklusion. Varför skulle något parti sätta sina väljare på spel, om det nu är som ni säger att så många i samhället är positiva till narkotika? Det vore ju ett förträffligt dragplåster för vilket parti som helst.
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:09:11 följande:
    Det har jag inte påstått, carnitas.

Jag skrev att morfinet inte ska släppas fitt i samhället för att det är beroendeframkallande, dvs farligt för individen och samhället.
    Legalisering av opioider ändrar inte detta.

Nu kommer du dessutom med dubbla argument.  Cannabis ska släppas fritt eftersom det inte är farligt, eller till och med nyttigt. Sedan ifrågasätter du opioidernas drogklassning med hänvisning till att de illegala varianterna är skadliga.
    Det har alltså egentligen ingen betydelse för dig om en drog är "ofarlig" eller ej - du vill bara att allt ska släppas fritt?  Tror att din bubbla av trovärdighet just sprack...  *poff*
    Nu har vi vandrat över till annan frågeställning.
    Jag ser många faror med opiater/opioder utan tveckan.
    Men förbudet skapar stora problem också.

Jag säger poff till dina argument, dom försvann.
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 13:11:11 följande:
    1) Jag anser också att lagstiftning skall utformas så att den i möjligaste mån värnar om medborgarna väl och hälsa. Därför är det ju helt bakvänt att staten väljer att bedriva häxjakt mot cannabis vars skadeverkningar är minimala jämfört mot det mest populära rusmedlet alkohol. Alkohol släpper dina hämningar och gör dig aggressiv. 80% av alla misshandlar och 60% av alla mord utförs av en alkoholberusad gärningsman. Samma gäller våldtäkter i hemmet. Cannabis å andra sidan gör konsumenten lugn och filosofisk. Således hade samhället vunnit mycket på om Svensson hade ett fredligare alternativt till rekreativt rus än alkoholen.

Även hälsomässigt så dör ju 6000-8000 svenskar varje år av alkoholskador och alkohol leder till 60 olika följdsjukdomar och dessutom ett kraftigt fysiskt beroende. Kan du ens räkna upp 10 följdsjukdomar man får av cannabis?

2) Hur ska man förändra lagen? Tyvärr finns det inget parti som vågar sätta sin väljarbas på spel genom att driva frågan.
    1) Alkohol är ett jävla rävgift (som jag själv nyttjar då och då). Jag kan inte räkna upp följdsjukdomar av cannabis eftersom riktiga RCT-studier saknas på området, med andra ord är det evidensunderlaget sviktande.
    2) Lagen förändras genom demokratiska medel eller väpnad konflikt = revolution. Jag tror det första alternativet är bättre, i synenrhet om ditt påstående om lunga och fredliga cannabisrökare stämmer.
    Om inget etablerat parti försvarar frågorna får man starta ett eget. Jämför Piratpartiet som tog en del obekväma frågor i senaste valet.

Inget av detta ändrar min inställning att svensk lag ska följas tills den ändras, att alla har rätt att argumentera för lagändring och att jag personligen inte vill ha en ny drog i samhället.
  • Krokig Krokofant
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:01:57 följande:
    Det blir orimligt först när undersökningarna på nämnda skolor påvisar 0% konsumption av CB.
    Så enligt dig är det ok att använda skattepengar framför vård, skola och omsorg till att lagföra en tredjedel av landets unga män för att upprätthålla cannabisförbudet? Inte nog med att det kommer kosta i form av polisresurser, socialtjänst, kriminalvård och rättsväsende, dessa unga män kommer inte heller kunna ta körkort eller jobba inom t.ex. vård och handel som kräver ett prickfritt straffregister?

Om 100% av alla gymnasiekillar rökte cannabis, hade du sett det som rimligt att använda samhällets resurser på att lagföra dem eller finns det en övre gräns?
    One by one, one by one.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)