• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:58:14 följande:
    Det är olagligt att både använda, inneha och sälja cannabis i Tyskland. Det är en myt att det skulle vara lagligt. Gör om gör rätt!

LÄS vad jag skriver,
    Jag skrev att halva europa har redan avkriminaliserat eller ser mellan fingrarna på det, det finns för den delen cofeshopps i tyskland.

Ingen land i världen har däremot gått emot usa och legaliserat, dom måste göra det först.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:58:14 följande:
    Det är olagligt att både använda, inneha och sälja cannabis i Tyskland. Det är en myt att det skulle vara lagligt. Gör om gör rätt!
    Fel, vissa delstater har avkriminaliserat.
    Berlin har upp till 15g, höjde från 10g för ett tag sedan.

Varför diskuterar du ett ämne du har NOLL KOLL på?
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:55:03 följande:
    Det gör jag också, men i detta fallet så skapar den ju fler brottslingar? Fler kriminella distribuerar cannabis, fler cannabisrökare blir kriminella. Enligt Maria Larsson har 40% av unga killar på vissa gymnasier konsumerat cannabis det senaste året. Hur mycket av samhällets resurser är du beredd att offra för att lagföra dessa unga?

När blir det orimligt?
    Det blir orimligt först när undersökningarna på nämnda skolor påvisar 0% konsumption av CB.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:59:10 följande:
    Så först är tre länder i Europa halva Europa, och sen blir en stat i USA halva USA. Du är är inte längre rolig, du är tragisk.
    Har inte diskuterat USA alls, eller Europa.
    2012 så har med rätt stor säkerhet kalifonien legaliserat då kommer snart FN göra lättningar i deras narkotika policy.
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 12:55:14 följande:
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:51:06 följande:
    Tjeckien, Belgien och Portugal.
    Bland andra som har infört lagändringar ja, sen har vi andra länder som ex tyskland spanien sweiz danmark där små mängder ses som bagatel man inte gör nått åt.Du menar du ser gladeligen till att betala för att skapa brottslighet? jag kan inte hålla med.
    Men hälsa du glatt på nästa bandidos eller blackcobra medlem, det är tack vare såna som du som dom lever gott och njuter av skattefria inkomster.
    Tack vare såna som jag. Är du inte på riktigt? Jag har förmodligen hela svenska folket med mig. Du och dina knarkvurmande kompisar tillhör en minoritet i samhället, med helt oproportionell syn på brott och straff. Tack gode gud för att du inte har något inflytande i samhället annat än på ett sketet internetforum.
  • carnitas01
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:57:04 följande:
    Det är väl upp till mig att avgöra inte sant?
    Problemet är väl att vi alla här, inser du inte har en aning om vad han säger.
  • Doktorn
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:47:13 följande:
    Vad är det som gör cannabis så farligt så att det inte kan släppas fritt i samhället?
    Vi har i Sverige och i resten av världen en restriktiv hållning till droger/farmaka.  I sydeuropa och sydostasien är inställningen till bl.a. antibiotika mer liberal än i norra europa och nordamerika, men tanken är densamma: om du behöver hjälp med ett problem (halsfluss, astma, ryggvärk, osv) så ska du få professionell hjälp att hitta rätt läkemedel och inte chansa själv. Risken att göra fel beträffande dos (både mängd och doseringstillfällen), interaktioner ("läkemedelskrockar"), individanpassning (överkänslighet, biverkningar, mm) är så stor med potenta (="starka") läkemedel att deras förskrivning i samhället begränsas till utbildad personal (läkare, apotekare, osv).

Cannabis är väl inte farligare än något annat receptbelagt läkemedel (som många påpekat faktiskt mindre farligt än många receptbelagda läkemedel) och skulle inte av det skälet behöva begränsas.

Däremot är jag personligen emot argumentet att cannabis borde släppas helt fitt för personligt bruk eftersom jag anser att vi inte behöver en till drog i samhället. Det finns av allt att döma medicinska användningsområden för cannabis, men jag är personligen emot att släppa det fritt överallt. Ser inte att det skulle behövas.

Notera att de sista argumenten inte alls är faktaunderbyggda utan representerar min egen åsikt. Som jag, i likhet med dig, har min fulla rätt att uttrycka.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Korsriddaren
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:56:21 följande:
    Vad rättfärdigar då förbudet mot cannabis om inte luthersk moral?
    Jag kan inte tolka dina krokiga tankegångar nog, att jag skall kunna utröna det. Ge du någon form av bevis för ditt påstående istället, det var ju du som kläckte ur dig att det hade med luthersk moral att göra.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:01:57 följande:
    Det blir orimligt först när undersökningarna på nämnda skolor påvisar 0% konsumption av CB.

Har du nån deadline på det?

Dom sista 30 åren har resulterat endast i motsatt effekt, tillgången har ökat, antal användare har ökat, bruket har gått under dom rimliga åldersgränser, kostnaden för droger och kriget har gått upp.
    Under tiden vi på löpande band skapar problem för skattebetalande individer.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)