Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 12:47:13 följande:
Vad är det som gör cannabis så farligt så att det inte kan släppas fritt i samhället?
Vi har i Sverige och i resten av världen en restriktiv hållning till droger/farmaka. I sydeuropa och sydostasien är inställningen till bl.a. antibiotika mer liberal än i norra europa och nordamerika, men tanken är densamma: om du behöver hjälp med ett problem (halsfluss, astma, ryggvärk, osv) så ska du få professionell hjälp att hitta rätt läkemedel och inte chansa själv. Risken att göra fel beträffande dos (både mängd och doseringstillfällen), interaktioner ("läkemedelskrockar"), individanpassning (överkänslighet, biverkningar, mm) är så stor med potenta (="starka") läkemedel att deras förskrivning i samhället begränsas till utbildad personal (läkare, apotekare, osv).
Cannabis är väl inte farligare än något annat receptbelagt läkemedel (som många påpekat faktiskt mindre farligt än många receptbelagda läkemedel) och skulle inte av det skälet behöva begränsas.
Däremot är jag personligen emot argumentet att cannabis borde släppas helt fitt för personligt bruk eftersom jag anser att vi inte behöver en till drog i samhället. Det finns av allt att döma medicinska användningsområden för cannabis, men jag är personligen emot att släppa det fritt överallt. Ser inte att det skulle behövas.
Notera att de sista argumenten inte alls är faktaunderbyggda utan representerar min egen åsikt. Som jag, i likhet med dig, har min fulla rätt att uttrycka.