Doktorn skrev 2011-08-02 13:29:44 följande:
Randomised controlled trial, eller mer utföligt en "prospektiv randomiserad, kontrollerad dubbelblindad studie". Det är den metod som ger den högsta tillförlitligheten i medicinska studier.
Att följa utvecklingen i samhället av bruk/missbruk kopplat till misshandelsfall/samhällsekonomi/socioekonomisk status är antingen socialvetenskap eller gränslandet socialmedicin. Denna forskning är betydligt svajigare eftersmo den påverkas av faktorer som svarsfrekvens, mörkertal, ekonomisk konjunktur, osv.
Om det var "självklart" (för att låna ett uttryck från tråden) att alkoholen minskade så kan jag kanske övertygas om fördelarna med cannabis. Jag är dock rädd att alkoholen blir kvar i oförminskad grad tillsammans med en ny drog som kan florera fritt utan rädsla för lagbrott. Yterligare tveksam blir jag när man blandar in "bekymret med klassningen av morfin som illegal drog". Plötsligt känns det som att vi är på ett sluttande plan - om man tillåter en, varför ska vi stanna där? Vad är det egentligen för fel på heroin?
Antal drogbrukare kommer varken öka eller minska, endast antal droger som kommer öka utslaget på samma antal användare det är inget annat än simpel logik att dagens dominerade drog kommer minska i omsättning
Cannabis är heller ingen ny drog, den har funnits med oss i 15 000 år, det är snarare förbudet som är en ny påfund.