• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:25:22 följande:
    Ofan, jag var ganska övertygad att det var just det jag strävar efter.

Kontrollerade av myndigheter ja, idag finns det ingen sån kontroll. förbudet gör även att en sån kontroll är omöjlig att införa.

Så länge en tioåring med en hundring på fickan har lättare att få tag på illegala droger framför den legala alkohol så står jag kvar vid att alla droger är fria idag förutom alkohol som har fungerande restriktioner på sig och säljs till myndigt folk.
    Så med "släpp allt fritt" menar du att man ska införa fungerande restriktioner?  Som att cannabis säljs på Systemet eller liknande?

Slipper man problemet med illegal smuggling då alltså?  För det förekommer väl ingen illagal marknad för hembränd sprit, fulsprit från baltikum och privatsmugglad öl från Tyskland idag?  Eller?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • carnitas01
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:22:32 följande:
    Argumentet att morfin är vanebildande eller att legalisering av opioider skulle göra dem icke vanebildande?
    Spelar du dum nu eller?
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:30:02 följande:
    Om man tar bort förbudet så är det inte längre brottsligt.

Drick du din sprit om det får dig att må bra, men tvinga andra till detsamma.
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:24:23 följande:
    OK, "självklart" är ett nytt begrepp inom medicinsk evidens och vetenskapsteori. Jag ska använda det nästa gång jag möter någon som inte köper mina forskningsresultat.  *suck*
    Ursäkta, logiskt då.
    Känner som sagt många som väljer att inte röka framför vakter på en pub av dom uppenbara konsekvenser det skulle innebära.
    Vid avskaffning av förbudet skulle dessa välja bort alkohol till förmån av cannabis.
    Tack, men jag dricker inte sprit.
  • Doktorn
    carnitas01 skrev 2011-08-02 13:33:53 följande:
    Spelar du dum nu eller?
    Ja, eftersom jag inte alls förstod ditt inlägg med att mina argument sprack. Vad sprack?
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:29:44 följande:
    Randomised controlled trial, eller mer utföligt en "prospektiv randomiserad, kontrollerad dubbelblindad studie". Det är den metod som ger den högsta tillförlitligheten i medicinska studier.

Att följa utvecklingen i samhället av bruk/missbruk kopplat till misshandelsfall/samhällsekonomi/socioekonomisk status är antingen socialvetenskap eller gränslandet socialmedicin. Denna forskning är betydligt svajigare eftersmo den påverkas av faktorer som svarsfrekvens, mörkertal, ekonomisk konjunktur, osv.

Om det var "självklart" (för att låna ett uttryck från tråden) att alkoholen minskade så kan jag kanske övertygas om fördelarna med cannabis. Jag är dock rädd att alkoholen blir kvar i oförminskad grad tillsammans med en ny drog som kan florera fritt utan rädsla för lagbrott.  Yterligare tveksam blir jag när man blandar in "bekymret med klassningen av morfin som illegal drog".  Plötsligt känns det som att vi är på ett sluttande plan - om man tillåter en, varför ska vi stanna där?  Vad är det egentligen för fel på heroin?

Antal drogbrukare kommer varken öka eller minska, endast antal droger som kommer öka utslaget på samma antal användare det är inget annat än simpel logik att dagens dominerade drog kommer minska i omsättning

Cannabis är heller ingen ny drog, den har funnits med oss i 15 000 år, det är snarare förbudet som är en ny påfund.
  • Doktorn
    Pallas skrev 2011-08-02 13:32:57 följande:
    Ad hominem är aldrig snyggt.
    "Tala med bönder på bönders vis", Pallas.  *skratt*
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:32:46 följande:
    Du får gärna lobba för ett kriminaliserande av tobak och alkohol också för min del hade det varit helt ok.

Och skapa yterligare kriminalitet och våld i samhället?
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:33:33 följande:
    Så med "släpp allt fritt" menar du att man ska införa fungerande restriktioner?  Som att cannabis säljs på Systemet eller liknande?

Slipper man problemet med illegal smuggling då alltså?  För det förekommer väl ingen illagal marknad för hembränd sprit, fulsprit från baltikum och privatsmugglad öl från Tyskland idag?  Eller?

Precis.

ja, sätter man en konkurrenskraftig pris på produkten så slår man ut den illegala handeln eller åtminstone minimerar den till obefintlig storlek.
    Samma sak man skulle kunna göra med spriten idag om man valde att konkurera och inte försöka minska på konsumtionen med överpriser.
  • Doktorn
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 13:36:26 följande:
    Antal drogbrukare kommer varken öka eller minska, endast antal droger som kommer öka utslaget på samma antal användare det är inget annat än simpel logik att dagens dominerade drog kommer minska i omsättning

Cannabis är heller ingen ny drog, den har funnits med oss i 15 000 år, det är snarare förbudet som är en ny påfund.
    OK, och var har du fått idén att det varken kommer att bli fler elelr färre missbrukare med en ny drog?  Så gott som alla välgjorda studier i missbruksmedicin som jag tagit del av visar en hyggligt rak kurva mellan missbruk och tillgänglighet av drogen.  Ju mer det finns och lättare att få tag på, desto mer ökar både bruk och missbruk. I alla populationer man studerat.
    Varifrån kommer din "logik" att om man inför fler åtkomliga droger i samhället så komemr inga nya brukare att tillkomma utan bara gamla att bli bland(miss)brukare?
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)