Inlägg från: kissepissenkatt |Visa alla inlägg
  • kissepissenkatt

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Korsriddaren skrev 2011-08-02 11:12:04 följande:
    Om man väljer att leva i, och förhålla sig till hur verkligheten ser ut;

• Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.

• Det är enligt svensk lag förbjudet att använda cannabis, oavsett vad man tycker om våra lagar.

• Många arbetsplatser tilämpar drog- och alkoholtest genom blodprov vid och under anställning.

• Polisen testar numera bilförare även för narkotikabruk, och inte bara alkohol. Det är de facto mycket farligt att köra bil påverkad av cannabis, och trenden är stigande enligt polisen, eftersom många inte ser lika hårt på att röka och köra bil, som att dricka och köra bil. (Skall bli mycket intressant att se när statistiken är komplett, hur många som dödas i trafiken för att föraren varit cannabispåverkad.)

• Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.

Därför tycker jag att det är synnerligen tragiskt att så många som 60% tycker att detta är ok. 

Man får absolut förhålla sig till hur verkligheten ser ut .

* Det är tragiskt att vi genom förbuden skapar en omfattande svart marknad där alla droger säljs utan nån kontroll, översyn och miljard vinster går till att göda dom kriminella.

*Se ovan.

*Även det är tragiskt, man ska inte kränka och nedvärdera folk på grund av deras drogval.
    många arbetsplatser tillämpar den kränkande sorten av drogtester och det innefattar inte blodprov som på korrekt sätt visar drogpåverkan, det är urinprov som används och dom prover är mycket missvisande för många droger syns långt efter användning.

* För allas säkerhet så är riktlinjen att man ska hantera fordon i nykter tillstånd, ser inte vad det har med saken att göra.

*Hasch och marijuana är exakt samma drog. Det har förekommit ”smutsiga” batchar och det gäller bägge.

Därför är det inget annat än tragiskt att folk ställer sig bakom en intolerant icke fungerande politik som bidrar bara till skador.

I det fallet är civil olydnad den rätta vägen att gå, sverige har inte resurser eller ens möjlighet att fängsla ochbestraffa hundratusentals av sina medborgare.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:07:14 följande:
    • Genom att köpa och nyttja cannabis så bidrar man till organiserad brottslighet.
    En anledning att legalisera.
    -Snarare en bra anledning att låta bli att använda det.

• Väljer man att röka hasch istället för mariujana, ökar de fysiska riskerna, eftersom det är vanligt med plast som bindemedel, vilket utvecklar giftiga gaser som är både cancerframkallande och ökar risken för hjärnskador.
    En till anledning att legalisera.
    -För vi vill ha fler cancerpatienter och hjärskadade i samhället?! Haha, ja den var bra! 

Folk kommer aldrig sluta så sträva efter utopi narkotikafritt samhälle leder inte till nått positivt och skadar bara.

Det sista är bullskit rakt av, det har förekommit smutsiga batchar när det kommer till båda former av cannabis, från glasbesprutat gräs till utblandad soaphasch, bägge företeelser är mycket sällsynta dock så talar det för en legalisering och kvalitetskontroll över produkterna.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:14:32 följande:
    Det är de som väljer att bryta mot lagen som skapar den svarta marknaden, inte de som stiftar lagarna. Skulle det argumentet ha någon som helst verklightesförankring, så kan ju var och en gå ut och bryta mot vilken lag som helst och sen skylla på civil olydnad. Varsågod, jag hindrar dig inte.

Hasch och marijuana är samma sak säger du... Vad tror du skillnaden är mellan en haschkaka och cannabis i "örtform"?!

Du tycker att lagarna kränker och nedvärderar brukarna. Ja du, då finns det gott om inbrottstjuvar, pedofiler, hustrumisshandlare och eknomiska brottslingar som också känner sig jävligt kränkta. Det bästa vore väl anarki och alla får göra som de vill?!

Du får kalla det vad du vill, men mig glädjer det att man har så höga straff på narkotika som man har i världen. Jag skulle inte fälla en tår för de som skakar galler genom att varit aktiva i den här industrin. 

Det är dom som skapar lagar som ingen följer som skapar konsekvenser. det är allmänt känt faktum att människan berusar sig, inget man kan göra åt det.
    Det fungerar inte att lagstifta mänsklig natur.
    Moraliska lagar som skadar mer än saken dom försöker förbjuda har givetvis ingen existensrätt i en modern samhälle.

Förutom det kosmetiska? Ingen.

Cannabisrökare skadar inte ens sig själva med sin rökning, det i motsatsen till riktiga förbrytare som skadar andra.
    ser ingen anledning att samhälle ska skada folk som inte ens skadar sig själva för dom väljer "fel" droger.

Jag blir inte glad när jag ser omkostnaden samhället lider av för dessa höga straff, det går ut över oss alla genom nedskärningar på känsliga områden, områden som skulle defacto kunna minimera drogproblem i motsatsen till meningslösa förbud som skapar dom.
    Jag blir heller inte glad när jag ser hederliga skattebetalande medborgare råka illa ut.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:16:13 följande:
    I ditt huvud talar det för en legalisering. Svenska folket vill inte ha det, därför är det olagligt.

Logiken talar för en legalisering.
    Att svenska folket är mycket skadat av decennier lång propaganda krigföring vet vi redan, det är dags att avskaffa en ohållbar politik och den tillhörande missinformation, tror nog dom flesta inklusive dig skulle må bra att inte överdriva cannabisens biverkningar.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:21:31 följande:
    Sov du på samhällslektionerna? Lagar skapas inte genom folkomröstning, utan genom folkvalda politiker som företräder våra intressen. Vill ni släppa drogerna fria så rösta på det parti som delar dessa värderingar.

Det är knappast "våra" intressen som skyddas här utan dom kriminella ligors då marknaden ligger hos dom, vi får bara betala för kalaset och njuta av vetskapen att vi bekostar häxjakten, på oss själva :/

Vilken parti är det?
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:23:51 följande:
    Tack för en WOT av ickeargument.

I alla närmare verkligheten än det du serverar.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:25:51 följande:
    Men då får väl du och carnitas ta över Sverige genom en kupp då, för ni har varken svenska folket eller politikerna bakom er. 

Det håller på att förändras, propaganda kan inte överleva bland dagens fria informationsflöde, usa ska rösta för en legalisering, land efter land avkriminaliserar så länge i väntan på usa.

Sverige är inte en isolerad planet, vi är bara en land som kan inte isolera sig från omvärlden, kd åker ut nästa år och med det så blir vi av med religiösa fanatiker och moralväktare från positioner där dom endast skadar oss.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:27:18 följande:
    Tack för att du svarar på din egen fråga genom din sista mening. Skrattande

Varför inte bemöta den första?
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 12:39:26 följande:
    Morfinet var ett exempel på en annan naturlig drog som har (positiva) medicinska egenskaper, men vars nackdelar gör att den inte kan/bör släppas för försäljning överallt.
    Med andra ord, bara för att en produkt har ett ursprung från naturen och har tydliga och påvisbara medicinska egenskaper innebär inte detta att den kan släppas fritt i samhället.  "Positiv medicinsk egenskap" kan aldrig vara ett egenskäl till legalisering av en drog.

Och nej, morfin används inte i "rätt så begränsad omfattning" i vården - du har uppenbarligen ingen specifik yrkesutbildning vad gäller smärtlindring i svensk sjukvård, annars skulle du veta betydligt bättre än så. Syntetiska och halvsyntetiska opioider är i Sverige andrahandsprepratat i så gott som samliga sammanhang vid både akut och kronisk smärta.  Undantagsområden är bl.a. geriatriska patienter, patienter med svår njursvikt, etc.  Ge dig inte i kast med fakta om du inte vet vad du talar om.

"Ofantligt stora" medicnska användingsområden??  Det var helt nytt för mig som jobbar med bl.a. smärtlindrande droger vid neurologiska tillstånd. Vid de senaste internationella kongresserna jag deltagit i har cannabisförespråkerna påvisat och påtalat vissa positiva effekter i vissa begränsade sammanhang. Hur länge har du arbetat aktivt med forsking runt droger och dess professionella/medicinska bruk innan du uttalar dig?

Carnitas, jag ber om ursäkt om jag är uppkäftig just nu, men för en person som har utbildning, klinisk erfarenhet och själv har deltagit i forskning på området så är dina argument märkliga och ihåliga. Det finns i vetenskapen mig veterligt inga belägg för det du skriver - det låter helt påhittat.

Jag för gärna en saklig debatt om cannabis och är den förste att erkänna att det finns medicinska effekter som kan motivera dess medicinska användning.  Att ta steget från att göra cannabis receptbelagt för medicinskt bruk till att påstå att det är så nyttigt att det borde vara frisläppt i samhället är dock bara rent nonsens.

Diskussionen om "individens frihet i samhället" är en helt annan sak - en intressant ideologisk/etisk fråga som tål att diskuteras. Samma sak med rätten att påverka lagstiftaren att förändra lagens innehåll - en rent demokratisk fråga.  Frågan om hur ofarligt cannabis är kan man alltid diskutera - en i mitt tycke intressant debatt där det finns många olika åsikter och en hel del forskning.

Men kom inte och påstå att cannabis är så nyttigt att hälsan påtagligt förbättras när man röker på. Då sitter du bara och fantiserar, min vän.

Morfin och cannabis spelar nog i helt skilda ligor med tanke på biverkningar och beroende aspekten, merfin är en av dom bästa smärtlindrande droger vi har men den överträffas av cannabis på sina områden.
    Cannabis fungerar utmärkt på områden som inte berör smärtlindring också,

Steget från receptbelagt medicin till att göra cannabis en legal drag tillgänglig för myndigt folk är det enda rätta att göra här, förbudet i sig skadar långt mer än vad drogen nånsin kan.

Slutligen så har man konstaterat att cannabis har en viss skyddande effekt mot cancer, skulle dock inte gå så långt som att säga att det är bra att röka i förebyggande syfte men det finns en mellanting mellan bra och dåligt.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 12:42:21 följande:
    Det är inte alls säkert att KD åker ut. Inför många val har gränspartierna gått upp och ned flera gånger. Ropa inte hej i förtid.

Ingenting håller på att förändras, mer än att man på flera ställen skickat in propositioner om att man vill avkriminalisera användandet av CB för personligt bruk. Alla har avslagits. Den senste propositionen lämnades in i juni i år och man väntar fortfarande på en omröstning i frågan. 

Det är garanterat, vi ser redan dödsryck i form av ytterligare propaganda kampanjer.

Är du roligt, halva Europa har hitintills avkriminaliserat eller bara ser mellan fingrarna på det, halva usa ...
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)